dagens invändningar mot sånt som står i DN

Jag måste sluta läsa DN, jag blir på dålig humör varenda morgon. Igår var det den där insmickrande artikeln om Karin Larsson som gjorde mig arg – jag skrev om samma usällning i Expressen, jag var i Sundborn och fick samma visning och säljspeach som nu återfinns ordagrant återgivet i DN och jag vet inte varför man ska läsa kultursidor när man lika gärna kan läsa en flyer med reklam för utställningen? Jag blir sur över andra grejer i den där artikeln också men jag orkar inte redogöra för allt nu.

”Det råder ingen brist på samtidskonst som målar ropande munnar, tecknar sensuella händer och skildrar kännande kroppar. Vad som väcker de värdekonservativas missnöje är när samtidskonstens munnar, händer och kroppar gör annat än att lyda konventionerna.” står det i DN idag om den utställning med målningar av Odd Nerdrum med elever som visas i Skåne nu (Krapperupp? Jag är dålig på Skånes geografi, förlåt… Jenny Maria Nilsson skrev fint om utställningen i HD, här).

Vadå ”lyda konventionerna”, vad är de för kass ihålig formulering, vilka konventioner då? De står ju några stycken tidigare i artikeln om ett porträtt där konstnären ”med vild, despotisk blick och med blodiga händer lyfter kronan över sin sårade hjässa” – eh ja, det låter ju som ett ytterst konventionellt motiv, till skillnad från den övriga samtidskonsten som verkligen bryter konventioner… Till exempel konventioner om kön! Eftersom att bryta konventioner om kön alltid är att bryta konventioner lite mer på rikigt. (Som när man sätter en kurbitsmustasch på Karin Larsson!)
-Innebär inte det att grejen med att bryta konventioner om kön är något konventionellt..?
-Nej men nu är du bara värdekonservativ.
-Oj, grattis till att ha hittat ett ord som gör att alla invändingar man kan ha verkar riktig unkna och typ ger associationer som att man automatiskt är emot fri abort eller vad som helst för att man gillar klassiskt figurativ konst…
-Åh, det var så lite…

5 kommentarer

Under dagbok, konst, media

5 svar till “dagens invändningar mot sånt som står i DN

  1. Agneta J

    Haha ofta nuförtiden när jag läser kultursidorna i morgontidningarna så kommer tanken ”undrar vad Therese tycker om det här”.Du har blivit typ mitt alter ego som står och läser över min axel.
    Så kan det gå när man skriver en sån fantastisk blogg!

  2. goodbadgirl

    Kolla in den här sjten tror att du kommer att gilla den :)

  3. goodbadgirl

    Oj, glömde visst att skicka med sajten…
    http://www.post-art.se/

  4. Jag tycker att du skall fortsätta att irritera dig på dumheter.

    De som skriver på kultursidorna är väl inte alltid de som borde skriva på kultursidorna. Det är väl rätt typiskt med korkade människor som inte alls förstår, men som vet att göra sin röst hört. Extra lustigt är det förstås att konventioner och normativitet även ställer till det när man skall diskutera dem och inte bara när de drabbar de stackare som utsätts för dem.

    (Jag tog mig förresten friheten att rita cigg och mustasch på kronprinsessan (på den Expressen-planch som sitter upptejpad i paustorget – Daniel fick en liten tyskättad dito))

  5. Jag har bestämt för mig att det fanns en tid då du lyfte fram DN som positivt alternativ i förhållande till G-P, men den tiden verkar vara förbi?
    Jag läser ju själv DN, men måste medge att man i hög grad gör det för att veta vad som är agendan för dagen, vad som är dagens giltiga åsikter och på vilket sätt man själv (ofta) avviker ifrån dem.
    Sen finns det ju förstås de artiklar som faller inom följande ungefärliga kategori: vettiga artiklar skrivna av intelligenta människor. (Eller: intelligenta artiklar skrivna av vettiga människor.) Det är inte speciellt många, men de finns där. Det vore väl skamligt om en tidning av DN:s storlek och med dess traditioner inte ibland kunde bjuda på sådan läsning! Under senaste halvåret har väl framförallt Kajsa Ekis Ekman, Maciej Zaremba och Inger Edelfeldt bidragit med det. Det mesta i DN är fruktansvärt dåligt, det tycker jag verkligen.

Lämna en kommentar