uppsprickande molnighet

Lysande utsikter! Jag älskar landskap från tåg.

 

 

Lite prins Eugen över den sista.
(Fem minuter senare spöregnade det.)

 

 

12:24

Alla bilder jag tar med min mobilkamera blir så dåliga. Eftersom jag alltid blir lite upprörd över tanken på god konst som folk aldrig får se (eller, om jag ska vara ärlig: som JAG aldrig får se)(eller, jag blir lite upprörd över FOLK också, det är bara så sorgligt att så mycket konst som är fin är i privat ägo, och så mycket som är ful är tänkt att tillgodose behovet av konst hos folket, och innebär ångestskapande litografier i korridorer på sjukhus och kommunhus) – jo men alltså, jag var på så fin fest på Konstnärshuset förra veckan (titta, nu fick jag det sagt också), och där, i den väldigt vackra trappuppgången, hängde det en Carl Larsson-målning som jag aldrig sett förut, och som jag gissar att så många andra inte har sett heller, så jag fotade den och tänkte att jag skulle visa den här, men den blev, som alla andra bilder jag tar, bara alldeles mörk och suddig. Igår försökte jag fota lite fina miljöer och de blev suddiga också. Den här blev nästan okej:
 


 
Fast det hade ju varit roligare om jag varit med på bilden. Fantastisk tapet dock! Det är tyvärr inte hemma hos en bekant till mig, utan på Göteborgs stadsmuseum. De har så fint julpynt i sin butik just nu, jag ville ha allt, men nöjde mig med en liten… girlang? Jag vet inte vad det heter. Man hänger den inte i taket alltså, man ställer den på en byrå, det är en rad med spegelvända viktorianska änglar som ser saliga ut. Made my day! Jag har redan ställt den på byrån. Plus att jag drack glögg igår. När det väl är jul tar den ju slut innan man hinner blinka så jag tänkte att jag lika gärna kan ta ut den i förskott.

Nu ska jag snart åka tåg igen. Och läsa en bok om Muminmuggsvänstern. ”Ju radikalare hållning jag intog, desto mer borgerlig tedde jag mig i mina föräldrars ögon” skriver Ronny Ambjörnsson eftersom han har fattat grejen. Okej, hörs.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

