mörkt och mulet, det känns som berättelsen om mitt liv

baudelaire-trad

 

Hej. Nu är det fredag. Det här har varit den onödigaste veckan i år. Eller nja, nåt har varit bra. Den trendiga restaurangen till exempel – nu vet jag inte alls hur trendig den faktiskt är, för jag har slutat hänga med, jag vet inte hur man gör när man hänger med i Göteborg – läser GP, antagligen, alla läser GP här, maniskt, besatt. Restaurangen var iallafall som den restaurang som heter Grill i Stockholm, tror jag, fast jag bara gått förbi den och tryckt näsan mot fönstret och andats imma på det och skrivit en lista över mina favoriter bland lökväxter i imman (1. amaryllis 2. tulpan 3. vårlök, bubblare: pärlhyacint), det var typ tio olika små rum som alla hade olika och crazy inredning, det var väldigt roligt (ett rum hetter ”jaktrummet” och hade tapet med engelsmän som red efter räv samt en uppstoppad uggla i en bokhylla, men det var upptaget tyvärr).
Jag drack glögg igår som var väldigt bra också, Blossa 04, den i grön flaska med smak av äpple, den var som varm cider med lite smak av kanel, utsökt! Varför producerar ingen äppelglögg? Varför finns det bara tusen olika fabrikat av vanlig glögg? Mmm, äppelglögg. Jag tycker att allt som smakar äpple är gott, mycket godare än själva äpplena.

Jag är tydligen omnämnd i senaste Arena. Jag måste köpa Arena nu. Jag måste dessutom köpa Lyrikvännen, senaste numret handlar om naturen tydligen (fast nu tittade jag på hemsidan: ”Vi skriver våra namn, sätter ut våra märken: ristningar i en stenhäll, bokstäver tecknade med fingret i rimfrosten på ett broräcke. Så markerar vi vår närvaro i världen, med tecknens och alfabetens hjälp. Frågan med många svar är om bokstäverna och orden upprättar ett samband med världen eller skiljer oss från den, från naturen och de andra varelser som befolkar jorden. Temat kunde ha getts ett annat namn” – ja, eh, ”kulturen”, kanske?).

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

