order

vintergatan

 

Hej!
Vi har idag skickat följande bok i din order:
Antal  ISBN              Titel
1        9188712737  SJÖGREN, LENNART: ANTECKNINGAR OM BILDER

Boken har skickats i ett A-brev. A-brev levereras normalt direkt i brevlådan dagen efter att det skickats. Om försändelsen är för stor för din brevlåda hamnar det på Postens serviceställe i ditt område. Du får då en avi från Posten.

 

– – – Nu håller vi tummarna för att Lennart Sjögren hittar hit innan jul! Jag litar inte det minsta på posten i dessa dagar. Det vore fint att läsa Lennart Sjögren över jul, höja blicken och se ut genom fönstret, kolla, det ser ju alldeles Brueghelskt ut, snön, de svarta träden… fast så lär det ju inte vara, jag firar jul i skärgården, det är svampigt kustklimat över jul, alltid, och även om det är kallt är det ett slags fuktig kyla. Men det vore fint att läsa Lennart Sjögren ändå.

Expressen kultur gör jättemycket tipslistor upptäckte jag precis, jag tycker att det är roligt med listor, iallafall den där typen av listor – listor där saker rangordnas är däremot tråkiga, alltså… typ ”De tio bästa låtarna med artist NN” – (sådant som engelska musikmagasin baserar hela sin utgivning på, eller ofta gjorde det senast jag bläddrade i ett engelskt musikmagasin iallafall), sånt är omöjligt för mig att engagera mig i. Men det är roligt med sådana där tre julklappstips-listor, jag läser dem med mycket kritisk blick och tänker ”Meeh, det där valde du ju bara för att du tror att det är det där man ska välja…”, etc, och blir glad när det känns som att en spillra äkta människa tittar fram där bland kultursidespreferenserna. Eller äkta människa och äkta människa, men liksom: Eftersom kulturjournalistik i dagens personfixerade medielandskap uppenbarligen innebär att till viss del iträda en roll, så tycker jag att det är skumt att man väljer att iträda en TRÅKIG roll. Och sedan tänker jag: den här personen kanske inte tycker att det här är tråkigt. Den här personen kanske har läst en objektivt tråkig bok och faktiskt tyckt att den har varit toppen. Eller, den här personen har läst den objektivt tråkiga boken och tänkt att den var ju faktiskt rätt tråkig, men samtidigt tyckt att den verkat vara en bok som man bör gilla, och därför inkluderat på sin lilla lista. Eh, jag menar ingen speciell person nu alltså, detta är en allmän iakttagelse och jag är inte så jävla rolig själv, jag tycker bara om att fundera över kultursides-mekanismerna. Läran om tyckandets uppkomst.

Jaha, jag skulle skriva något mer, en hel liten tankekedja som jag satt och vävde ihop förut, men nu glömde jag bort den, så… jag lär väl återkomma.

5 kommentarer

Filed under dagbok, media

5 responses to “order

  1. Salomo

    Det var en intressant betraktelse om kultursidesmekanismerna. Jag håller helt med dig om hur det fungerar i huvudet på dem som ska välja tre böcker. Det gäller att bevara och om möjligt utöka sitt kulturella kapital. Inte göra bort sig inför de intellektuella innekretsarna. Inga djärva val. Oftast blir det avprickning från en lista av Augustpristagare eller några av de mest medialt omskrivna böckerna.

    När ser man någon som rekommenderar böcker från de små och udda förlagen, de där pärlorna som man som mottagare blir extra glad för att få? En julklapp ska väl helst framkalla ett förtjust utrop hos mottagaren, ett sus av förvåning och förväntan. Men vem blir förvånad och glad om man får en av de böcker som ligger i meterhöga travar i bokhandeln? Vem vill på julaftonskvällen gå till sängs med författare om vilka det redan skrivits spaltmeter.

    Inte jag i alla fall.

  2. Bea

    Hej kära syster!

    Ville bara gratulera till den lyckade dagboksflytten. Det blev ju hur fint och bra som helst!

    kram B

  3. Annika

    En sådan otroligt vacker tavla. Vem har målat?

  4. Philip

    På tal om fina bilder, kolla länken:

    Eugène Grasset "La Belle Jardinière" 1896 Novembre

    Jag köpte ”december” och ”november” som vykort i en butik i USA ifjol och de får mig på något sätt alltid att tänka på dem här bloggen. Eller, ja, den förra då.

  5. Therese

    Bea, tack! Puss!

    Annika, det är ingen målning, det är ett foto – handkolorerat antagligen, det är därför det ser målat ut. Jag vet tyvärr inte vem som har tagit det, men jaa, visst är det vackert!

    Philip: Haha! Så himla fint tänkt, jag har de där bilderna på vykort här hemma :)

Kommentera

