en mellandag

Hej, glad mellandag. Är det nån rea i år? Jag tycker att det har varit rea hela hösten, ”mid-season sale” som det heter på Top Shop. Eftersom jag är på landet och har gått en kall promenad och sett en svanfamilj och en bonde istället för att shoppa får jag väl dra runt i min rentröja hela januari – nej, det går faktiskt inte, jag använder den för sista gången idag tänker jag, sen lägger jag undan den till november 2009. Jag har läst In Style och tänkt att jag vill ha en massa saker: en grön handväska (jag vill alltid ha en grön hansväska! Jag köpte en på mellandagsrean förra året, en grön lackväska, jag använde den… fem gånger? Men en grön skinnväska från Top Shop som är för liten för alla de där grejerna jag alltid måste släpa med mig: paraply, handkräm, extra vantar – en sådan skulle jag verkligen behöva – – -), ännu en randig tröja, en kashmirkofta från Gap och en turkos kjol från Cos – varför finns de kedjorna inte i Sverige? Eftersom jag är tråkig vill jag alltid ha saker från Gap, jag köpte en randig topp där när jag var i London och jag känner mig som en Kennedy i den. Nu äter jag en liten tryffel. Det finns bara två kvar. Sedan är julgodiset slut. Jag ska göra en brasa nu och läsa lite – riktiga ord, inte bara produktupplysningar. Jag har blåmärken på båda knäna, jag har alltid blåmärken, jag slår mig hela tiden när jag reser, ramlar in i säten och dörrar på tåget eftersom jag har så dålig balans, slår mig på min väska när jag ska släpa på och av den, råkar släppa ner den på min fot – jag hade blåmärken på fötterna hela sommaren, väldigt snyggt. I bruise easily heter det på engelska, det är så fint. Att ”bruise” kan vara ett verb. Jag tycker att det borde vara så på svenska också – ”Jag får lätt blåmärken” är ju inte alls lika bra.

5 kommentarer

Filed under dagbok, mode

5 responses to “en mellandag

  1. Soy

    men eftersom man kan bli ”märkt” så kan man väl även bli ”blåmärkt”. ”Jag blåmärks lätt”. det är bara att införa.

  2. Therese

    Hm, nja… ”Jag blåmärks” tycker jag låter mycket mer passivt än ”I bruise” – typ som brännmärks eller ringmärks, inte särskilt fint alls, snarare lite läskigt… Ja, som att det krävs en annan person som kan utföra själva märkandet. Det sköter jag ju själv liksom.

  3. Soy

    Det märks att du är blå.

  4. Therese

    Haha! Ja, folk brukar ju skriva det om mig…

  5. Moa

    Jag blånar lätt?

Kommentera

