en nyårsdag

 

Picture No. 10038516a

 

Hej, glatt 2009! Bilden är lite suddig så det är lite svårt att tyda texten på de två ögonmaskerna, men jag tror att det på den som tjejen slänger står 1909, och på den hon tar på sig står 1910 (så jag borde kanske ha väntat med publicering i exakt ett år, men om jag blir överkörd av en spårvagn nästa gång jag går ut hade ni i så fall aldrig fått se den – å andra sidan ingen större förlust kanske, inte riktigt som en Caspar David Friedrich som man aldrig får se i original, men å tredje sidan så är jag tveksam till om jag har sett en Caspar David Friedrich i original någonsin…) – eh, iallafall: Jag har ätit nyttig mat: potatis kokad i vatten, istället för i grädde eller olja som en stor mängd av potatisen jag ätit på senaste tiden har varit, lax, riven morot – jag tror att jag åt riven morot på nyårsdagen förra året också, riven morot är det snabbaste sättet för att känna sig hälsosam (det var en sås inblandad också, och den var inte helt onyttig faktiskt, tillredd av light-mejeriprodukt, detta otyg…) .

Idag är första dagen med min nya almanacka: mörkröda, blanka, ormskinnspräglade pärmar, eventuellt ytterst vulgär, men jag vet inte – det är nog sammanhanget som avgör, tas den upp ur en dyr handväska skulle den kanske se sofistikerad ut. Ibland, ofta när jag åker tåg, tänker jag att en dyr handväska är svaret på allt – det är alltid Mulberry-mammor på tåget, de är typ mellan 35 och 40 och reser själva med ett eller två ganska små barn som de varit i Göteborg med över helgen för att hälsa på mormor och morfar (det finns en äkta man också, men han var nog tvungen att jobba så han stannade hemma. Mulberry-mamman ringer till honom och meddelar ev. försening, för han hämtar dem på stationen). Mulberry-mamman har alltså en Mulberry-handväska, i övrigt ser hon rätt vanlig ut: typ jeans, stickad tröja (eller kanske tunika, som ser lite bohemisk ut trots att ingenting annat i Mulberry-mammans uppenbarelse ser det minsta bohemiskt ut), platta stövlar av ridmodell, lite så där överklass-look kanske, men det vet man inte riktigt, eventuellt är det bara väskan som gör att man tror det. Hon har inte ens märkvärdiga grejer i väskan: ett helt vanligt Lypsyl, näsdukar, halstabletter, kanske en liten gosedjurspingvin (den tillhör egentligen ett av barnen alltså), grejen är att det är väskan som gör allting. Tar hon upp en eventuellt vulgär almanacka ur sin väska kommer det bara att se classy ut.

Jaha, jag har ingenting särskilt att meddela som ni märker, jag ville bara inte vara som alla andra och låta bli att uppdatera min blogg bara för att det är nyårsdag, det är ju så deprimerande med röda dagar, inte nog med att alla affärer är stängda och man inte får nån morgontidning, ingen uppdaterar nånting heller. Nu har jag iallafall bidragit med något.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “en nyårsdag

  1. Moa

    Det är ledsamt med den där målningen, att den är borta. Det ska finnas en parfym som luktar som den, jag har säkert tjatat om detta. Den kanske luktar helt hemskt, men man måste ju beundra ambitionen. Det fanns en lång beskrivning innan, men nu är det tyvärr bara en kort info om doftnoterna kvar. Det skulle lukta lite som jordig snö?

    http://www.blackphoenixalchemylab.com/salon.html

  2. Therese

    Ååh, den där sidan hade jag nästan glömt bort ju, vi pratade om de där dofterna för typ ett år sen, och så frågade jag om du har beställt någonting därifrån, men nu minns jag inte vad du svarade..? (Eh, fast de skickar inte ens till Sverige? Eller jo..? Det var nåt krångel med det där..? Jag får ju lust att lägga alla julklappspengarna på dofter nu…)
    Jordig snö skulle ju kunna lukta gott, men det är en kyrkogård ju, det freakar ur mig lite… jag har för mycket dödsskräck för att tycka att det känns tilltalande att dofta kyrkogårdsjord :) Fast det är en fantastisk ambition, ja!

  3. Moa

    Ja minst ett år sen, kan ha varit två! Det är krångligt att beställa därifrån, jag har inte kommit mig för. De skickar, men man måste maila en privatperson och fråga vad frakten kostar för ett specifikt paket, allt var meckigt.

    Det fanns någon som skulle lukta som den galne hattmakarens tebjudning – te, kakor, stärkt linne. Det lät fint. Vi har säkert pratat om det också. Den smutsiga snön hade minttoner och det är absolut inte min grej, att lukta mint. Kombinationen musk och mint lät faktiskt inte alls som jordig snö, och inte ens speciellt okej.

    Nu glömde jag att önska gott nytt år, så nu gör jag det. Gott nytt år!

Kommentera

