when mandelträd last in the dooryard bloom’d

Okej, i gladare tonfall: Glad Ann Heberlein-lördag! Visst är mitt nya sidhuvud fint? Lite jobbigt att det kommer att bli svårt att överträffa bara, tänk om min blogg aldrig kan bli finare än så här? Tänk om det bara kommer att gå utför från och med nu?* (*Överförd åldersångest.)

Jag tänkte först att bilden föreställer Penelope som sitter och spejar efter Odysseus, men hon spanar ju inåt land, mot den lilla byn dit hon går för att köpa bröd och vin och getost – nej, dit hon skickar någon för att köpa bröd och vin och getost – – – nu tänker jag att hon sitter där och symboliserar vårens ankomst, det blommande trädet, och så tänker jag återigen på D H Lawrence, eftersom D H Lawrence är min enda referenspunkt, han har skrivit så fint om blommande mandelträd, men jag vet inte hur mandelträd ser ut när de blommar. Okej, nu googlar jag. Jo, de ser ut att kunna vara rosa – både vita och rosa iofs, men definitivt rosa.

Kanske sitter hon och och spanar efter en friare? Kanske är det Penelope, som borde titta åt andra hållet egentligen, men som tycker att det är rätt skönt att Odysseus är borta och väntar roligare besök från land. Odysseus kanske nyss har åkt och hon tycker att det är rätt kul att vara själv på verandan. Fast snart kommer hon att ändra sig, när hon inser att det dröjer evigheter innan han kommer tillbaka… ah ja, så tror jag att det är. Eller så kollar hon efter regnmoln som snart kommer att rulla in över bergsryggen där byn ligger, för om det blir regn måste hon släpa in sin vävstol och det är jättejobbigt, och nu har hon ju dessutom precis skickat iväg personen som sköter hennes hushållsnära tjänster till den lilla byn för att köpa bröd och vin och getost. Ni tror att det där är en idyllisk bild, men det är det inte alls. Men fin är den.

Jaha, det här skulle ju handla om nåt annat egentligen: Vad fina recensioner Ann Heberlein får idag (och i Aftonbladet igår), hurra. Jag tycker att Ann Heberlein är en av mycket få personer som skriver lika bra som hon tänker. Ofta har jag träffat människor som tänker fantastiskt bra, typ tusen gånger bättre än mig, men sen när de ska skriva ner sina tankar blir det bara pannkaka av alltihop. Eller tvärtom: Lysande skrivet, men lite dunkelt tänkt va..? (Kanske mindre vanligt iofs.) Ann Heberlein är däremot klar som en liten fjällbäck i både tanke och språk och det är alltid så lätt och roligt att läsa hennes texter (nej, jag håller inte med om allt alltid, men jag håller med om mer än jag håller med de flesta skribenter om), plus att hon alltid tar ställning och aldrig verkar försöka vara någon till lags och jag tycker att alltihop är väldigt uppfriskande och värdefullt.

Nu följer en preview of coming attractions: Snart kanske jag bloggar om Kristofer Flensmarcks Almanacka! Okej, hej så länge.

2 kommentarer

Filed under dagbok, konst, litteratur

2 responses to “when mandelträd last in the dooryard bloom’d

  1. Mircea

    Gud vilken vacker bild du har i sidhuvudet!

    Undrade just vad det var för träd i bilden. Något osäker på om det verkligen är ett mandelträd, dock. Nästan så att jag skulle kunna gissa på någon annan typ av fruktträd.

    Annars håller jag med dig, det är ingen idyllisk bild, speciellt inte om det är resenärens hustru. Rackarns jobbigt hon måste ha det med alla friare som äter henne ur huset och pressar henne hela tiden…

    Hon får ju inte ens väva ifred: http://eu.art.com/asp/sp-asp/_/pd–10054145/Penelope_and_Her_Suitors.htm

    – Ers höghet, ge oss ett besked! är det enda hon får höra, dag och natt.

    Ja, för att säga ngt helt annat och det jag tänkte säga först, kul att den bipolära etikdebattören fick så fina recensioner! Det verkar som om boken är väl värd att läsa. Ålägger mig att göra det.

  2. Therese

    Åh, tack!
    Jo, angående trädet så har jag ju faktiskt ingen aning, jag bara sitter och hittar på, precis som jag hittar på att det skulle vara Penelope – tror inte att det framgår på något sätt av titeln, det är bara jag som tänker mig det.

    Och ja, läs boken!

Kommentera

