del två – jag vill se en hermelin komma från det vilda

Äsch, det här är ju en blogg och inte en skunkdagbok, och i bloggar gör man nya inlägg för allting, så nu fortsätter jag väl i ett nytt då. Även om det innebär att förra inläggets rubrik blir helt obegriplig, men ni kan ju få gissa/googla lite, eller låta bli att bry er. Jag har ätit lax, nu äter jag chips. ”Världens kanske godaste chips” står det på påsen, men jag har definitivt ätit godare. Tala om safe marknadsföring: -Det här var ju inte alls världens godaste chips! -Nej, men vi sa ju ”kanske”…

Jo, den andra boken jag köpte idag dårå, som jag började bläddra i inne på antikvariatet och inte kunde sluta bläddra i och därför var tvungen att köpa, även om jag ångrar mig lite eftersom den är så himla deprimerande:

 

forstorda-konstverk2

 

Lost treasures of Europe heter den på originalspråk och det är alltså 427 fotografier av byggnader (och några fresker och skulpturer) som förstördes under andra världskriget – det är som en stor katalog över avlidna eller svårt skadade, inklusive diagnoser: ””Whole building destroyed”, ”Whole area ruined”, ”Seriously damaged, in parts ruined”, ”Totally demolished”, ”Completely gutted” och något enstaka hoppfullt ”Both buildings severely damaged, but being restored” (själva inlagan i boken är på engelska alltså, det är bara omslaget som är svenskt. Den är från 1946).

”Syftet med denna bok är att ge en föreställning om vilka konstskatter och kulturella minnesmärken som genom kriget för alltid har gått förlorade för den västerländska civilisationen. Samlingen omfattar ca 400 fotografier av de mest betydande verk inom byggnadskonst, skulptur och måleri som kriget raserat eller förintat. Bilderna är hämtade från Belgien, England, Frankrike, Holland, Italien, Polen, Ryssland, Tyskland, Ungern och Österrike. De återföljs i flera fall av fotografier som visar förstörelsens vidd. Uppgifter om vilka konstverk som förintats har utgivaren insamlat främst med anlitande av amerikanska militärkommandots rapporter. Trots stora svårigheter har det lyckats honom att uppspåra ett representativt urval fotografier som återger de gamla katedralerna och palatsen, stats- och rådhusen, torgen och broarna sådana de såg ut innan förödelsen drabbade vår kontinent. Det är en bildkavalkad för alla dem som vill minnas vad de en gång sett på resor ute i Europa och för alla dem som aldrig haft tillfälle att se det som nu för alltid är borta. Den formar sig till ett monument över den västerländska civilisationens glans och storhet*.”

Det är verkligen helt sjukt sorgligt att se – jättemånga katedraler till exempel, katedraler, borta! Och så många små städer jag aldrig ens hört namnen på, som hade torg och kyrkor från medeltiden och gator med hus från renässansen, och fresker av Mantegna, borta… – – – Jag ska skriva mer om det här en annan gång. Nu måste jag jobba med skolplanschbokstexten. Vad mycket djur det finns förresten! Som man aldrig ser. Vessla, hermelin, bäver, utter, mullvad och fräckaste djuret lämmel. En gång såg jag en mink. Och en mullvad har jag sett, och några grävlingar (inte bara överkörda). Men hermelin till exempel, när ser man en sån? I det vilda alltså.

 

*Särskilt när det gäller katedraler tycker jag inte att några ord är för stora.

1 kommentar

Filed under dagbok, konst

One response to “del två – jag vill se en hermelin komma från det vilda

  1. Heter verkligen förlaget Ljus??? Inte ens Ljus i mörkret? Jag funderar på att köpa mig ett exemplar. Bläddrade i Veckojournalen anno 1945 (ett inbundet halvår väger flera kilo) och där hittar man en hel del bilder på ett bombat Europa. I vissa fall kan man nog säga att ruinerna är vackrare; sprödare och mer sällsynta så de säkerligen jämnades med marken tämligen omgående.

Kommentera

