hej, det är söndag

Min söta syster fyller år idag. Grattis B! Det är alltid isande kallt på hennes födelsedag. Vi har varit och ätit tårta på konditori. Mm, konditori. Jag ska aldrig mer köpa en äcklig jättemuffin på en fräsch lattekedja. Jag är så rastlös med mina sidhuvuden, jag tröttnar på dem efter typ två dagar. Om ett år kommer jag ha visat er hela den kända västerländska konsthistorien. Jag kommer att få vidta allt desperatare åtgärder: ljuga mig in hos privata samlare och smygfota deras tavlor, missbruka de bildbyråprivilegier som följer med mitt jobb, med stirrig blick dra runt på gatorna på jakt efter oexploaterad högupplöst konst, helst föreställande tjejer på marmorverandor. Jag tycker att den här bloggen lätt ser ut att tillhöra en person som studerar klassisk grekiska eller verkligen, verkligen gillar Ernst Jünger – båda säkert förträffliga sysselsättningar om man nu har den läggningen, men det har jag ju inte riktigt. Jag vill bara ha det lite fint och trevligt. Idag har jag skrivit färdigt två artiklar, varav en har fyllt mig med ångest i ungefär en månads tid, så jag känner mig nöjd och glad och duktig. Jag kan måla naglarna och se på Seinfeld hela kvällen. Jag ska göra det nu.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “hej, det är söndag

  1. JM

    ”Idag har jag skrivit färdigt två artiklar”

    … det skulle jag ha gjort idag.

    Konditori ska det vara med söta små kaffekoppar.

  2. Sofia

    Hej!
    Tycker den här bloggen är kul och inspirerande. Har inget emot att även fortsättningsvis få se den västerländska konsten, tycker det är fina sidhuvuden.

  3. Hur du får ihop Leighton, Alma-Tadema och prerafaeliterna med Ernst Jünger skulle iofs vara intressant att veta…

  4. Therese

    fragmentarius: Haha, nej, just de där får jag faktiskt inte ihop alls – jag menade inte att min blogg HAR sett ut att tillhöra nån som gillar Ernst Jünger riktigt mycket (någon som studerar grekiska däremot..?), fast det var lite oklart skrivet av mig. Jag menade att jag tycker att den har en tendens att se ut så när jag sitter hemma och testar olika sidhuvuden. Så fort jag försöker med något som ser… eh, tyskt ut, så får jag genast Jünger-vibbar… Böcklins ”Toteninsel” till exempel… eller nån tysk etsning; Max Klinger eller nåt i den stilen, det är nåt med den här layouten som signalerar Ernst Jünger-fan… det ser strängt ut liksom… haha, jag inser att detta kanske inte är uppenbart för alla…

Kommentera

