the fields of winter stretching bare

Hej, nu åker jag tåg och tänker på en dikt av D H Lawrence, eftersom allt jag någonsin gör är åker tåg och tänker på dikter av D H Lawrence. Ett barn galopperar fram och tillbaka i vagnen och det är mörkt utanför fönstret, sista tåget på en tisdag, det är så lugnt och skönt, folk är tysta (utom baret, det sjunger lite, men det är fint). Jag känner mig melankolisk, eftersom uppbrott gör mig melankolisk (-Uppbrott..? -Ja men från en tillvaro till en annan liksom, det är inte så dramatiskt, men det är lite påfrestande att hela tiden färdas någonstans), sa någon något taskigt i detta ögonblick skulle jag börja gråta, för att inte tala om om någon sa något snällt. Jag har gjort en fantastiskt fin tidskrift, snart får ni se den! Jag har tusen saker att göra när jag kommer hem; bokrecension, bokrecension, bokrecension, bokföring, bokönskelista, skriva en bok och köpa skor. Jag slutar med stövlar nu, jag hatar stövlar. Nu kommer barnet och stirrar på mig. Hej hej barnet. Det klev ombord en vinthund i Södertälje, men den reser tyvärr i en annan vagn. Annars hade jag varit tvungen att överväga att be att få klappa på dess lilla vinthundshuvud. Jag vill att det ska bli vår, jag vill bli kramad. Nu citerar jag dikten av D H Lawrence som jag tänkte på eftersom allt jag någonsin gör är citerar dikter av D H Lawrence. Den är lite banal? Jag tycker att den är fin, särskilt första versen faktiskt. Och så gillar jag ”The scent of her flesh”, flesh, det är så köttigt… det är sexigt. Och så gillar jag slutet. Men första versen är bäst.

 

KISSES IN THE TRAIN

I saw the midlands
Revolve through her hair;
The fields of autumn
Stretching bare,
And sheep on the pasture
Tossed back in a scare.

And still as ever
The world went round,
My mouth on her pulsing
Neck was found,
And my breast to her beating
Breast was bound.

But my heart at the centre
Of all, in a swound
Was still as a pivot,
As all the ground
On its prowling orbit
Shifted round.

And still in my nostrils
The scent of her flesh,
And still my wet mouth
Sought her afresh;
And still one pulse
Through the world did thresh.

And the world all whirling
Around in joy
Like the dance of a dervish
Did destroy
My sense–and my reason
Spun like a toy.

But firm at the centre
My heart was found;
Her own to my perfect
Heart-beat bound,
Like a magnet’s keeper
Closing the round.

 

 

6 kommentarer

Filed under dagbok, poesi

6 responses to “the fields of winter stretching bare

  1. Salomo

    En liten undran, Therese:

    Varför kapar du texten efter två rader i den näst sista versen? Så här lyder ju det fullständiga slutet på denna vackra dikt:

    And the world all whirling
    Around in joy
    Like the dance of a dervish
    Did destroy
    My sense–and my reason
    Spun like a toy.

    But firm at the centre
    My heart was found;
    Her own to my perfect
    Heart-beat bound,
    Like a magnet’s keeper
    Closing the round.

    Jag tycker att det är oerhört suggestivt med dervischens dans och med förnuftet som börjar rotera som en leksakssnurra.

    Den som någon gång haft en leksakssnurra och dessutom kyssts på ett tåg vet ju precis hur det kan kännas…

  2. Therese

    Åh, jaha! Hm, för att jag googlade fram dikten och fick intrycket att det var så den slutade (och för att jag aldrig har haft en lesakssnurra..?) – jag har faktiskt inget minne av slutet, jag om mest ihåg fälten och och håret och fåren. Jag uppdaterar! :)

  3. Soy

    jag vill inte att någon märker att jag försvinner men jag vill att folk märker att jag är borta.
    och jag vill inte bli uppmärksammad för att jag återvänder men jag vill att andra märker att jag är tillbaka.

    själv ska jag åka båt nu.

  4. Therese

    Soy, du kommer att ha på dig flytväst va..?

  5. Soy

    jag kommer att ha på mig livbåt i alla fall. det är en sådan stor östersjöbåt.

  6. h.

    Nu var jag ju tvungen att lyssna på Oh what a world för det.

Kommentera

