bokenkät

Nu svarar jag på en enkät från Bohora eftersom jag har tagit lunchrast från mig själv.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Ingen. Senast jag var snabb med att köpa en nyutkommen bok inbunden var nog när Ebba Witt Brattströms Dekadensens kön kom. Jag har det ju så bra att jag ofta får nyutkomna böcker som jag är intresserad av skickade till mig… och i övrigt är jag inte riktigt typen som hänger på låset till bokhandeln. 

 

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Jag äger nog flest böcker av Hemingway, eftersom han var min ungdomskärlek. Jag köpte Hemingway så fort jag såg en bok på typ Myrorna, så det blev en del… de flesta ligger dock nedpackade i kartonger nu, så i själva bokhyllan står det inte så många (fyra? Edens lustgård, på svenska och engelska – fantastisk bok! Underbar! -, Och solen har sin gång, En fest för livet). Ola Hansson är nog den författare jag har flest böcker stående framme av, men den samlingen är långt ifrån komplett.

 

 3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Igår blev jag tipsad om nån bok av nån konservativ tänkare, eftersom det är sånt man blir tipsad om på mitt jobb, men jag har glömt vad han hette, och jag har ändå inga planer på att läsa honom. Innan dess var det nog Tarkovskij-boken kanske..? Och ja, igår blev jag sugen på att läsa Ge mig en människa av Anna Schulze, efter att ha läst den här recensionen. Folk tipsar mig sällan om böcker. Meddelande till allmänheten: Tipsa gärna mer!

 

 4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

Hm, det var väl i julas då… jag gav bort en bok om kungahuset, en bok om fåglar, en bok om perenner och en stor och vacker bok om den grafiska formgivningen av allt som Pet Shop Boys givit ut, samtliga mottogs glatt. Jag lånade även nyligen ut Bengt Landgrens nyutkomna Den hotade idyllen -Gunnar Mascoll Silfverstolpe, Finland och den lyriska intimismen – jag fick den sänd till mig på mitt jobb, eftersom jag har ett jobb där man får sådana böcker sända till sig, och jag har dessutom vänner som uppskattar den typen av böcker och båda dessa faktum är underbara. 

 

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Ja, Det döda Brügge i svensk översättning från 1904!

 

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Jag har nyligen avslutat Laura Ridings De dödas liv och påbörjar strax Sara Gordans Uppställning med albatross samt Stina Palms Trollsländor och taggtråd. Jag småläser dessutom lite i Peter Englunds Stridens skönhet och sorg och den där Baudelaire-boken jag köpte, samt i ett gäng böcker jag alltid håller på med och aldrig kommer bli färdig med: Harold Bloom, Camille Paglia, antikens myter, idéernas historia, döda språk, välfärdsåren – det är ett ständigt pågående bildningsprojekt, det är rätt trevligt, bara att plocka upp och läsa några sidor när lusten faller på.

 

 

Jo, det här med boktips förresten: Det händer då och då att folk frågar vad jag gör, och om jag svarar att jag skriver om böcker händer det att folk säger ”Jaha, vad kul, då kan du väl tipsa om nån bra bok?!” – ofta är detta människor som tillägger att de har rätt dålig koll, de skulle ju vilja läsa mer men hinner inte etc, typ tandläkare, optiker, damen man är inneboende hos, inte vet jag, människor man måste småprata med. Ja, och så tänker jag efter och tipsar om nån bok jag fatiskt har gillat, typ nyutkommen, svensk (det här är som ni förstår inte så lätt) – jag tror att jag tipsade någon om Håkan Bravinger till exempel – och så slutar det alltid med att personen som frågade ser dum/frågande ut och har aldrig hört talas om författaren och verkar faktiskt ha önskat att jag skulle ha svarat ”Jo, den här Stieg Larsson är ju jättebra, har du läst honom än?”, eller säger, kanske högdraget, ”Ja, jag för min del läser Stieg Larsson nu, han är faktiskt jättebra!” – på något sätt slutar det alltid med att jag känner mig dum, snobbig, elitistisk – jag läser obskyra böcker och måste alltså vara en kufisk person, och så jag får lust att skrika VARFÖR FRÅGAR DU OM DU ÄNDÅ VILL ATT JAG SKA SVARA STIEG LARSSON ELLER LIZA MARKLUND?!?!?

12 kommentarer

Filed under litteratur

12 responses to “bokenkät

  1. Majvor

    Tips: Shaggy muses, the dogs who inspired, av Maureen Adams.

    Blev själv tipsad om boken på Åsa Nilsonnes blogg.

  2. Ja, Ge mig en människa ska du absolut läsa! Jag känner mig fortfarande inte klar med den: en mycket ovanlig svensk bok! Och vad jag håller med dig i det sista du skriver – om man inte gillar Stieg Larsson och Liza Marklund då misstänkliggörs man.
    Camille Paglia: menar du Sexual Personae? Den har jag nog läst hela av, men det tog många år … Jag började i Umeå, när jag pluggade, och sedan köpte jag en pocket av den och läste klart i Jönköping – helt klart en omistlig bok, med många spännande och unika tolkningar …

  3. Therese

    Ja just, Sexual Personae… vad skönt att det inte bara är mig den tar tid för! Jag läser dessutom inte från början till slut, jag har hoppat lite bland de kapitel jag tycker verkar roligast… hm, det är kanske dumt iofs… men det blir ju nåt läst då iallafall. Jag har nog hållit på i ett år nu! Jag är helt övertygad om att jag gillar den alltså, det känns bara… eh, lite segt…

  4. Läs essäsamlingen ”Vamps and tramps” istället, den är roligare (och kontroversiellare).

  5. Egentligen är det väl värre, att döma av vad ni säger: Man blir misstänkliggjord om man inte har Liza Marklund eller Stieg Larsson som favoritförfattare. (Om man alltså tycker att båda två är bra men föredrar Kundera så är man lik förbannat snorkig.)

    Själv har jag tyvärr inte så bra koll men jag har just läst ut ”Kan du säga schibbolet?” och undrar varför film- och tvdramabranschen håller på att tramsa sig när de kan filma den istället. Det är färdigt för det, bara att hitta skådisar och sätta upp kameran. Skulle dessutom kunna bli en ovanligt bra svensk långfilm eller en lång tv-serie. (Boken är ganska lång.)

    Så det skriver jag i all blygsamhet och hoppas att många filmhöjdare läser det.

    U.J.

  6. Fast det där handlar ju mest om att folk som bara läser Marklund och Larsson vet att det inte är ”fint nog” och känner sig lite i underordning i förhållande till människor som har litteratur som arbete och lite mer avancerad smak. Jag tror att det handlar om ett slags försvar bara.

  7. Therese

    Kajsa, ja, jo… men varför frågar man alls då..? Av någon slags initial artighet som sedan slår över i underlägsenhetskänslor så fort jag inte hojtar ”Stieg Larsson!”… jo, så är det ju kanske, men jag känner mig ju lika dum ändå.

    Fragmentarius, hm, är du säker på det..? Jag läste lite om ”Vamps and tramps” nu;
    ”I want a revamped feminism. Putting the vamp back means the lady must be a tramp. My generation of Sixties rebels wanted to smash the bourgeois codes that had become the authoritarian totems of the Fifties. The ‘nice’ girl with her soft, sanitized speech and decorous manners had to go. Thirty years later, we’re still stuck with her”
    – jag tycker att det där låter lite för mycket som Sara Stridsberg och SKAM-manifest för min smak, men jag hoppas att jag har missuppfattat det på nåt sätt, eller att Paglia gör nåt smartare än så av den där grejen, för den där frågan om att vara eller inte vara en ”daddy’s girl” gör mig otroligt irriterad (därav ett eventuellt stingsligt tonfall, det är inte riktat mot dig! :)

  8. Det som kan upplevas som befriande med Paglia är att hon insisterar på att kvinnor inte är moraliskt överlägsna män. Var tuff, var sexig, men kom inte och gnäll hos pappa staten om ”förtryck” eller ”strukturer” om det går åt helvete, ungefär. Man kan inte vara både tuff och ha offerstatus. Alla är fria, alla är ansvariga för sina egna handlingar, kvinnor som män. Prostituterade är fria och utnytjar rätten till sin egen kropp. ”Daddy’s girl” – det är också en maktstrategi.

    Det är en ganska hårdför libertarianism hon står för, och kanske egentligen inte direkt i min smak heller, men den framförs med ett sådant gott humör så att det är uppfriskande.

  9. Mitt minne av Vamps and Tramps var att det var som att attackeras av en amerikansk fotbollsspelare i full mundering: hennes argumentation är så aggressiv. Och så störde jag mig på att hon utgår ifrån och tar för givet att alla har samma arbetskapacitet som hon själv har – som lärare borde hon veta bättre … Samtidigt otroligt fascinerande.

  10. Therese

    Aha… hm, det låter ju faktiskt som nåt jag borde läsa. Men öh, jag kan ju inte skaffa den boken också och sen sitta här med två halvlästa Camille Paglia. Eller det kanse jag kan förresten…
    Bernur, jag tycker alltid att det är störande när högpresterande människor har svårt att fatta att alla inte kan hålla samma tempo… men hur har det där med boken att göra? Är det nåt hon skriver om alltså?

  11. Ja, jag kommer ihåg det som en av hennes drivande teser, att hon såg det som en självklarhet att alla kan dela hennes arbetstempo. Men då tänker hon inte på att hon lever ett privilegierat liv – exempelvis barnfritt – och med ganska goda ekonomiska förutsättningar, bara som en början …

  12. Therese

    Aha, det låter fatiskt vansinnigt irriterande…

Kommentera

