människor

Jag förlorade en auktion på Tradera. Med en krona! Surt. Plus att jag råkade köpa tidskriften Glamour. Vad är det med mig? Nu är jag bara arg. Sorry om jag låter som en krönikör i Aftonbladet med en mamma som är en känd och för tillfället mycket omdebatterad författare, men: vilken skittidning… jag blir alldeles matt. Man får veta allt om vad män gillar och inte gillar, och det män gillar mest av allt är tjejer som är helt obegripliga, lynniga, oförutsägbara och ”eldiga”. Och tio sidor senare talar sju kvinnor ut om hur jobbigt det är att göra karriär när man är kvinna; manliga chefer och kolleger försöker hålla en tillbaka… finns det möjligtvis ett samband, kan man ju fråga sig då (=du beter dig som ett barn men förväntar dig befordran?)… Största dilemmat måste ju i så fall uppstå om man vill ligga med en arbetskamrat: vara lynnig och oförutsägbar (=sexigt) eller smart och fokuserad (osexigt, men bra för karriären)? Förlåt, jag ska inte skriva om det här för det är bara så dumt och blir en så tråkig text, men jag blir så trött på hela grejen med att lära ut hur man ska vara. Ibland när jag lyssnar på tjejer som sitter vid bordet bredvid på caféer eller restauranger tänker jag att det kanske har tagit till sig de där tipsen lite för mycket, för det känns som att de sitter där och försöker följa nån slags mall, en tjej-mall… jag har lite svårt att förklara det här. Men det är obehagligt. Jo, och det är inte så att jag tycker att man istället ska gå runt och tycka att man är så himla förträfflig precis som man är, tvärtom faktiskt, för det där är ytterligare en sak jag stör mig på med de där artiklarna: ”Lev efter devisen att du är ett riktigt jävla kanonkap!”… i all din lynnighet liksom… mest irriterad blir jag nog över tanken på att människor som följer dessa tips blir så sjukt jobbiga: Fantastiskt självförtroende, ta ingen skit, jag förtjänar det bästa, jag älskar mig själv, passar det inte så dra, jag är en självständig kvinna men vill ändå ha en man som tjänar mer, jag beter mig som ett tjurigt barn men förväntar mig ändå att göra strålande karriär, jag är otroligt självupptagen men förväntar mig ändå att bli älskad – jag tycker att det är så äckligt. Jag tycker att människor är så konstiga.

Nu ska jag läsa de 465 modetips som jag köpte tidskriften för att kunna ta del av och sedan måste jag göra något vansinnigt substantiellt – läsa Harold Bloom, läsa Illiaden, vad ska jag hitta på? Jag måste renas. Seriöst.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “människor

  1. Intellektuell detox? Eller kanske bara låta någon hälla iskallt vatten över dig, sedan hett vatten, och sedan kallt igen! När jag tänker efter lät det där hemskt, förlåt! Läs Bloom istället.

  2. Ida

    Jag håller helt med dig, folk är så förvirrade. Jag tycker det allra viktigaste i livet är att man tillåter sig själv att växa och utvecklas som självständig människa och medmänniska. Inte hela livet förbli fast i något som dikteras av samhället och media.

  3. lena kjersen edman

    ”I en tid av upphetsning
    se till att du bevarar ditt Andante.
    Upprepa alltid inom dig:
    Mer Andante, mer Andante.
    I annat fall
    blir du en förhastad människa.
    Till och med din röst blir spretig.”

    (Henri Michaux)

    Musikalisk-poetisk rening till Therese via
    lena kjersén edman.

    Ingenting att tacka för, det var så litet.

  4. Papegojaffischen var så himla fin! synd att ditt bud inte vann

  5. Jag gjorde misstaget att köpa Pause igår, det är förmodligen den sämsta modetidning jag öppnat.

  6. Någonstans så tänker jag att det där inte skulle sälja om det inte handlade så mycket om förändring och how to be-tips. man vill ha tillgång till verktyg till personlig förbättring, man vill betrakta jaget som ett projekt. Jag tror till och med att jag trivdes aningen med det där projekttänket, det låg ju någon slags utmaning i det. bara en schimär såklart, man lyckades ju aldrig förändra sig och blev aldrig nöjd.

Kommentera

