att tycka eller inte tycka*

Ja, vilken bra liten text av Johan Croneman i DN idag (snart kanske jag orkar kolla om den finns på nätet, dn.se tar evigheter för mig att ladda med mitt lilla rosa modem, men det är en liten kommentar av den där typen som är svår att stoppa in i en kategori och då slutar det oftast med att den inte hamnar på nätet, för på tidningar och tidskrifters webbsidor verkar allt sjukt nog alltid behöva gå att stoppa under en rubrik för annars utbryter kanske anarki – det måste vara ”bok” eller ”film” eller ”musik”. I en utopisk bild av internet kunde man ju föreställa sig en mindre rigid miljö på tidningarnas webbplatser än i papperstidningen, men det verkar faktiskt vara tvärtom. Sorry, lång parentes, jag har närt en irritation mot detta under en längre tid.)

Jo, Johan Croneman skriver om Sjölin vs. Virdborg i lördagens DN, om att Daniel Sjölin efterlyser ”riktiga” debatter och säger att det bara har varit moraldebatter på 00-talet: ”Dessa debatter handlade ju uteslutande om vad som är tillåtet att skriva, inte ett dugg om hur man ska skriva” – jag stör mig också på det där! Även om jag inte riktigt fattade det i just den här diskussionen förrän Johan Croneman påpekade det, men i alla diskussioner finns det ju nån mr smartass som står lite bredvid och tycker att det diskuteras fel sak. ”Tänk vilken intressant diskussion det hade kunnat bli om vi hade pratat om det-här-och-det-här istället!” Alltid! Grejen är ju att det är en fullständigt meningslös sak att säga. ”Starta den diskussionen då eller var tyst!” får jag alltid lust att skrika, men detta sägs väl av personer som egentligen inte alls vill ha en diskussion, eller ens en ståndpunkt, utan mest vill verka smarta och engagerade utan att riskera att få en enda människa emot sig. Därför är jag av princip emot dessa människor.

Det verkar kanske som att jag tycker att man måste hålla på och tycka en massa saker om allt hela tiden, men det tycker jag ju verkligen inte att man måste. Däremot tycker jag att man ska låta bli att tycka om man inte tycker något!

 

*Gud vad jobbigt det är att komma på rubriker till alla blogginlägg!

3 kommentarer

Filed under litteratur, media

3 responses to “att tycka eller inte tycka*

  1. JM

    Jag skrev på twitter; Virdborg mot Sjölin – pseudodebatt? En språkexperimentell roman kan vara bra eller dålig PRECIS som en ”klassiskt” berättande roman kan.

    Fast finns det inte alltid en form i det som är bra, något valt, även om det valda är en slags icke-form?

    Ändå var jag förtjust i artikeln, för min del får folk gärna diskutera litteratur tills de inte får luft. Men vad hade Sjölin på sig? Han såg ut att vara kommen direkt från ett Hem och skola möte – men gullig.

    Rubriker… ibland rycker jag åt mig någon bok på skrivbordet och bara letar efter något ord eller skriver dagens datum överst och tänker: i morgon är dagen då jag börjar skriva fyndiga rubriker på blogginlägg.

    Av någon anledning är det lättare med beställda texter.

    “Tänk vilken intressant diskussion det hade kunnat bli om vi hade pratat om det-här-och-det-här istället!”

    Jag brukar akta mig för det förhållningssättet, det är så lätt att inta den positionen för att bara verka smart istället för att kavla upp armarna och börja jobba.

  2. Jörgen

    På tal om rubriker. Jag håller med om att det kan vara svårt. De ska ju helst vara korta, smarta och klatschiga så att de fångar uppmärksamheten i sökmotorer och liknande. Gärna språkmaterialistiska också.

    Varför inte en rubrikgenerator av den typ som utvecklats när det gäller floskler (på engelska ”bullshit generator”).

    En svensk variant, avsedd för konsulter i näringslivet finns här:

    http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html

    Vi skulle kanske kunna modifiera den till en rubrikversion.

    I nästa steg kan den bli ett hjälpmedel i skapandet av poesi, ungefär som de där kylskåpsbrickorna som man slumpmässigt kan flytta kring. Kanske ett projekt för Konstfack som ju har kompetens inom många relaterade områden?

  3. Ja, eller så är folk i debatter bara polemiserande och vill provocera. aldrig nån deduktion.

Kommentera

