att bära frukt och grönt i handen eller inte bära frukt och grönt i handen

Vad svårt det är att köpa lakrits i det här landet. Nu har jag försökt två kvällar i rad utan framgång. Vanlig, söt, mjuk lakrits alltså – är man sugen på saltlakrits finns det en massa att välja på. Nu köpte jag nån slags lakritsfudge i en lösgodisdisk, men det var inte vad jag var sugen på, den var för hård och sockrig. Jag köpte dessutom bananer och därför följer nu en Baudelairesk fundering om vilken frukt som är den mest estetiskt tilltalande accessoaren: Jag köpte ett knippe (en knippe? vad heter det? ”knippe” förresten, det är inte varje dag man skriver det ordet… det ser helt knäppt ut, det låter som en sjöfågel… ”Jag såg en ejder och en knippe”) bananer, lite gulgröna, det är en väldigt vacker färg, och jag ville inte ta en kasse till dem och de fick inte plats i handväskan så jag bar dem i handen hem. Jag gillar att bära runt på frukt och grönt så det syns, typ när en purjolök sticker upp ur matkassen, eller när jag har köpt vindruvor eller clementiner i en genomskinlig fruktpåse och bär den dinglande i handen, som en accessoar – lila druvor tycker jag är snyggast. En gång bar jag en ananas i famnen, men det kändes lite too much: karibien, romdrink, bastkjol, inte vet jag, men jag kände att jag inte klädde i ananas. Jag vet inte om jag har burit en melon, men har man sett Dirty Dancing tycker man kanske att det känns tilltalande… matchat med korta jeansshorts och smårutig blus knuten i midjan. Jag skulle väldigt gärna bära citroner, men det är få tillfällen då man köper mer än en eller kanske två citroner, och det kanske känns lite för mycket Year in Provence nu när jag tänker på saken…

Idag har jag lärt mig saker om Mendelssohn. Dessutom ledde mig Mendelssohn till detta fascinerande fenomen: basalt! ”En svart till mörkgrå, basisk, magmatisk bergart av vulkaniskt ursprung”, ni måste klicka på länken och lära er mer! Det var länge sedan jag såg något coolare: basalt kan stelna till hexagonala kolonner som ser ut att vara frammejslade av en omsorgsfull stenhuggare, men det är de inte… de ser bara ut så där av naturen. Jag har nåt slags latent geologiskt intresse som kan bli alldeles upphetsat av sådana här saker. Basalt är dagens grej! (Förlåt om ni redan visste allt om basalt, jag har bara läst humaniora sedan jag slutade grundskolan, jag skyller på det.)

 

fingals-cave

Fingals Cave i Skottland, med sjukt snygga basalt-kolonner. Mendelssohn gillade dem! Är Mendelssohn bra? Jag vet ju inget om klassisk musik. Trots alla humaniorakurser.

 

 

PS: Ny utmärkt blogg  i länklistan! Tidens tecken – som jag inte gillar enbart för att det förekommer en del länkar till denna blogg. Fint med lite internationell utblick… och fint med god smak!

18 kommentarer

Filed under dagbok

18 responses to “att bära frukt och grönt i handen eller inte bära frukt och grönt i handen

  1. Cecilia

    Mendelssohn är bra!
    Du som gillar marmorverandor: lyssna på hans Italienska symfoni. Med Wiener Philharmoniker under ledning av John Eliot Gardiner.

  2. Haha det där om bärande av frukt och grönt var nog det roligaste jag läst idag!

    Off topic: Har du Why is it always december med One thousand violins? Jag äger bara Like one thousand violins som MP3:a och tycker allt annat man hittar på Youtube låter tråkigt, men jag tror att jag minns att jag laddade ner Why is it always december för länge sen och att den var bra. Och ja, det var ju du som tipsade mig från allra första början eftersom du har utmärkt musiksmak och din skunkdagbok tidigare år var min guide till bra musik. I alla fall, om du har den kanske du skulle ha lust att dela med dig? Blir lite galen på att jag inte hittar den nånstans.

  3. Therese

    Cecilia, ah, det låter ju väldigt bra!

    Mira, haha, åh tack… Jo, jag har Why is it always december någonstans, men det är en jättedålig inspelning, väldigt knastrigt och lågt ljud. Den funkar liksom att lyssna på om man verkligen, verkligen känner behov av att lyssna på just den låten (händer mig en gång om året iallafall!), men man kan knappast spela in den eller ge bort den till någon. Men om du är intresserad trots den kassa ljudkvalitén skickar jag den jättegärna till dig! Texten till den är helt fantastisk.

  4. Basalt är ett trevligt material som det inte kan skrivas nog om. Finns en del snygga basalt-ställen på Island, i några fall har de visst hållits för kyrkor o dyl åt öns livaktiga alvbefolkning.

    (Kulturell kuriosa är att basalt är stomme i det stora mammontemplet som byggs i Rydbergs ”Nya Grottesången” men det är nog inte för formationernas skull (det bildar ju inte alltid formationer) utan för att det kontrasterar mot guldet på toppen.)

    U.J.

  5. Jag tror att det heter bananklase? Det låter också väldigt konstigt, men knippe tycker jag handlar om mindre saker, typ dill.

    Basalt förresten! Hur uttalar man det? Ba-salt? Basaalt?

  6. Therese

    Urban, ah, fint!

    Johanna: Ja, klase heter det såklart om bananer. Fast jag tycker nog att det finns en gråzon här: om nu bananerna jag köpte inte hängde ihop i toppen (i klas-formation alltså) utan var lösa och tre till fyra styecken, och jag bar dem som en liten… bunt… då är det kanske en just bunt och inte en knippe, som jag var på väg att hävda, inser jag nu… hm ja, knippe är nog dill och sånt, ja.

    Basalt vet jag inte hur man uttalar! Jag skulle inte våga säga det :)
    Urban, being the basalt-expert, vet du?

  7. Majvor

    Aha, en bukett bananer alltså!

    Jag är tämligen säker på att basalt (subst.) som mineral uttalas med kort a i ba och salt som salt. Och att basalt (adj.) uttalas med långt a i -salt.

  8. Jag röstar på den skotska symfonin (Mendelssohn).

  9. nils

    Ha, ha!
    Klase – det låter ju som en seriefigur från femtiotalet.
    Basalt – det låter som om det kunde vara en musikterm, kanske ett annat ord för tenor…
    Naturen är sjukt snygg – ibland.

  10. h.

    Mm, tänkte också att bananer kommer i klase, men det beror ju verkligen på vad som definierar en klase, som att de sitter ihop tex. Och vad är en knippe? Jag tänker mig en knippe örter, så där som tv-kockar slänger i mängder av. Eller typ andra växter, med skaft.
    Men vindruvor är ju klart en klase (ja när de sitter ihop), finns det frukt som är knippen?

  11. Therese

    Nils, haha!

    h: Ja just, växter med skaft… men små färska morötter, de kanske är i knippe? Och rädsor? Om de har blast?
    Och hur är det med sparris? Bunt?

  12. Majvor

    Undrar om körsbär med skaft.

  13. Pingback: Mendelssohn « Tidens tecken

  14. Jag är ingen fena på uttal och verkligen inte på geologi men jag håller med Majvor. Betoningen lagd på ”salt”.

    U.J.

  15. Salomo

    Beträffande sparris fäller Google följande utslag:

    ”knippa sparris” – 1320 träffar

    ”knippe sparris” – 906 träffar

    ”bunt sparris” – 197 träffar

  16. fransyskan H

    visst heter det väl ETT knippe…?
    och ett bunt rädisor…? (hahaha).

  17. en annan fransyska

    Ett knippe ris men en knippa rädisor.
    En klase bananer.

  18. proteus

    Ja, Mendelssohn är bra. Jag röstar på En midsommarnattsdröm.

Kommentera

