lunacy

Kära dagbok, förlåt min frånvaro, jag har varit förkyld och ynklig, jag är fortfarande förkyld och ynklig. Min besöksstatistik störtdyker framför ögonen på mig, jag har lite för stora bekymmer om min besöksstatistik. Men nu kommer ni skuttande som små djur som ska få mat, kanske som… getter? Jag tänkte skriva får, men det lät som en förolämpning (fast jag tycker att får kan se rätt smarta ut! Särskilt grå får), getter är söta och skuttiga. Eftersom jag är uppväxt i Kolmården, som är en plats och inte en djurpark, men som ligger nära en djurpark, var jag i en djurpark flera gånger om året under hela min uppväxt, och roligast var de små getterna som man fick klappa på och mata och till och med bära omkring på (alltså, stackars getter!). En gång tuggade en liten killing på ett rosa snöre på min jacka så att det blev alldeles tufsigt och det var typ det mysigaste som någonsin hänt mig. (-Det låter lite tragiskt? -Nej, nej! Den var så söt, det är ett fint minne. Jag har verkligen tyckt om getter sedan dess. Och extra mycket sedan jag lärde mig att de kan klättra i träd.)

Jaha okej, det här blir ju ingen substans alls… fast folk postar dummare blogginlägg än så här utan att skämmas. Idag har jag bränt blandskivor en halv arbetsdag, på betald arbetstid för första (och enda?) gången någonsin. Jag har gått till Apoteket för att köpa nässpray, jag har gått till apoteket för att köpa Ipren. Skriver man apoteket med stort eller litet a? Stort? Men ”ett apotek”?  Fast alla apotek är ju Apoteket i Sverige. Det är fullmåne ute! Jag försökte fota den men det blir ju aldrig bra. Jag förstår varför man målar den. Jag får huvudvärk av fullmåne tror jag ibland, fast nu kanske det är av förkylningen. Det är så kallt i Stockholm. Jag ska gå i ide nu. Jag återkommer snart med jättesmarta tankar om samtiden, dåtiden och framtiden! Promise!

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “lunacy

  1. Linnéa

    Jag kommenterar av två anledningar: Dels för att jag också älskar getter, de hoppar så roligt! Och dels för att informera dig om att jag har skaffat en blogg, med samma layout som din. Förlåt för det!
    Vänliga hälsningar
    Linnéa, din vän från skunk.

  2. Linnéa igen

    …Ja, och om du är intresserad så finns länken till bloggen här…

  3. JM

    Får är underbara men svåra att krama.

    Jag växte upp bredvid getter och umgicks med dem. De kliver på ens rygg om man lägger sig ihoprullat – det är mysigt.

  4. Är det Kolmårdens getter som luktar så illa, eller hade de bara en dålig dag när jag var där? Annars skulle jag gärna gilla getter, och tycker också att det är lite orättvist att får betraktas som dumma – detsamma gäller ju för övrigt kor, som inte alls är lika dumma som sitt rykte, eller särskilt dummare än andra djur – de lever ändå upp till sin potential, något som inte alla människor klarar av.

  5. Faktiskt funderade jag på Apotek vs apotek häromdagen och kom fram till att i obestämd form är det nog liten bokstav – ett apotek – men att de svenska apoteken heter just Apoteket och därför stavas med stor bokstav. (Men det är bara min teori.)

    Jag bodde också i Kolmården för övrigt, eller i Krokek närmare bestämt. Vet inte hur det var med dig, men som tonåring tyckte jag att det var typ pinsamt att gå på en buss som det stod ”KOLMÅRDENS DJURPARK” på.

  6. Therese

    Lisa, då har vi kommit till samma slutsats! Och ja just, jag tycker faktiskt att jag känner igen dig från buss 432 :)
    Jag bodde också i Krokek, fast jag tyckte nog inte att det där med djurparken var så pinsamt, snarare lite exotiskt. Det är först nu på senare år jag fattat varför folk börjar skratta varje gång de frågar varifrån jag kommer och jag svarar ”Kolmården!”.

Kommentera

