happy birthday mr Darwin / the currency in which we place our trust is telling us lies about evolution

Det finns ännu någon timme kvar att fira Darwins födelsedag om man råkat glömma bort det idag (jag erkänner mig skyldig).  I England har de en trevlig sedel med Darwins porträtt på:

 

darwin

 

Grejen är bara att den där kolibrin inte har ett dugg med Darwin att göra – sedeln ska illustrera resan till Galapagos (notera det lilla Beagle-skeppet i mitten) och där finns det tydligen inte alls några kolibris, kan man läsa här: ”Presumably the artist just happened to like them.” Det var ju finkar som var grejen på Galapagos, men finkar är ju faktiskt inte lika eleganta som kolibris, så jag har full förståelse för konstnären (jag har fortfarande den förlorade kolibri-skolplanschen i alltför färskt minne). Det är lite fjolligt med kolibris, eller hur? De är liksom så dekorativa att det är löjligt. Fast jag gillar nog den svenska hundrakronorssedeln med Linné bättre även om Darwin-sedeln är fin: jag tycker att det är sexigt med botaniska teckningar, och om man har sett framsidan med Linnés porträtt så många gånger att man har svårt att förhålla sig till den, så kan man vända på sedeln och förlora sig i den snudd på abstrakta baksidan. Sedlar som inte är för insmickrande håller faktiskt bäst i längden – femtiolappen är ju så förtjusande att man inte vill släppa den ifrån sig, men jag tycker att hundralappen har mer substans… det är för mycket rokoko över femtiolappen. Och när vi ändå är inne på favoriter bland pengar: jag gillar femkronorsmynt så mycket att jag just nu har elva stycken i plånboken. Kanske nytt personligt rekord! Tanken på alla de biblioteks-toalettbesök som ligger framför mig svindlar.

Lämna en kommentar

Filed under dagbok

Kommentera

