de har en Media Markt i Skövde

Jag har fortfarande inte hittat en funktion för tidsvisning i den här bloggmallen – ni som har skaffat samma layout på senaste tiden, har ni hittat den? – – – men nu är klockan iallafall 20:07, jag är mellan Hallsberg och Skövde, på ett tåg, ja nu igen… jag har inte ätit mer än två bananer de senaste 36 timmarna och nu skriver jag om det i min blogg för att få den där bloggpersonan som ni tror är jag att framstå som lite extra fascinernade; hon äter inte, hon åker alltid tåg, hon hälsar på Sture Linnér… javisst…  Nej, min förkylning har gått in i en ny spännande fas med utebliven aptit som ett av symptomen, det är jättetråkigt , men nu känner jag mig faktiskt lite  hungrig och jag längtar hem till en lax som jag tror väntar på mig. Jaha, nu är jag tydligen redan i Skövde. De har en Media Markt i Skövde. Jag har aldrig varit på en Media Markt.

Jag har jobbat färdigt med ett nytt tidskriftsnummer nu och känner mig så där utmattad som jag alltid gör när jag har gjort det, men det är en mycket behaglig känsla, av att ha åstadkommit något – liksom, något som består och som skulle ha gjorts annorlunda om någon annan än jag hade gjort det (på alla andra jobb jag haft har jag varit fullständigt utbytbar). Nu känner jag för att göra sådant jag knappt har gjort de senaste veckorna: äta frukost hemma och läsa DN, se på film, läsa en bok jag inte måste läsa, gå ut och äta. Ni bryr er inte om det här, förlåt, jag skriver det för min egen skull.

Hur kommer det sig att typ 90 av er idag har klickat på det där inlägget om innerstadsskolor och 14 på det om Darwin? De publicerades ju nästan samtidigt. Är det kanske därför? Darwin hamnade i nåt slags baksug och dök inte upp i rss-läsare och sånt, eller så struntar ni helt enkelt i Darwin. Bloggstatistik är förbryllande läsning. Jaha, nu ska jag läsa trendguiden som följer med senaste Elle så jag vet hur jag ska se ut i vår. Uppmärksam läsare av denna blogg känner till att jag inte är särskilt förtjust i Sylvia Plath, men det hindrar inte att jag varje sommar, oavsett rådande trender, klär mig ungefär så här:

 

sylvia1

Skrivmaskin är en bra accessoar.

10 kommentarer

Filed under dagbok

10 responses to “de har en Media Markt i Skövde

  1. Men: Sylvia Plath! Vad finns det att inte gilla?

  2. tidenstecken

    Jag har letat efter tidsvisning eftersom jag har samma bloggmall som du men hittar ingen. Jag antar att du menar att man redan under rubriken skulle kunna se det klockslag då inlägget publicerades.

    Om någon annan med WordPresstemat Mistylook kan ge ett tips så finns det alltså två medbloggare som skulle bli glada. Som belöning kan jag utlova en bok som jag just hittade i min hylla – ett ouppsprättat exemplar av Karl Jaspers bok Strindberg et van Gogh (i serien Philosophie Etrangère från förlaget Aux Quais de Paris). Den innehåller dessutom lite utblickar mot Swedenborg och Hölderlin. Jag orkar nog ändå inte ta mig igenom den, än mindre sprätta upp den (var har alla gammaldags brevknivar tagit vägen?).

    Att Media Markt finns i Skövde är ju rätt uppseendeväckande. Å andra sidan har de också affärer i Växjö och Kalmar men ingen norr om Sundsvall. Halva Sverige är alltså jungfrulig mark för en kedja som säger att de har kundfokusering som en ledande princip. Fint tänkt.

    På tal om Sylvia Plath så klär jag mig gärna som Ted Hughes: kavaj, skjorta och slips. Som på bilden här, typ:

  3. majvor

    Tidens tecken, jag har läst din blogg (ny läsare av den) som vore den skriven av en kvinna och det kanske du är oavsett klädvalet. Kvinna eller man så gissar jag att du är bekväm i det. (Snyggt på ett nostalgiskt sätt, tycker jag. Även SP’s.) Spännande! Nu måste jag läsa bloggen som om den är skriven av en man ELLER en kvinna. För förmågan att bortse från det har jag inte. Värderar jag olika? Sannolikt, även om jag inte direkt vill erkänna det.

    Eller är det bara jag som inte vet om du är man eller kvinna…

    Mycket bra bloggar hursomhelst! Både din och Thereses.

  4. tidenstecken

    Majvor: I en tid när så mycket värderas efter det kön man tillhör är det kanske bra att ställa sig mitt emellan. Ett neutrum, typ. En Victoria Ahlgren eller Ernst Benedictsson? Slips har nästan blivit ett skällsord och en symbol för patriarkatet men en känslig poet som Karin Boye kan man se iklädd detta manliga attribut. Kläderna gör kvinnan – eller mannen (stryk det som ej önskas).

    Fundera ett tag till. Therese kanske vet om jag är man eller kvinna. Henne har jag nog träffat någon gång i Kolmårdens djurpark eller i närheten av någon innerstadsskola. Men jag tror att hennes läppar är förseglade.

  5. majvor

    Jag ska tänka till! Hursomhelst tycker jag det kan vara snyggt med slips både på kvinnor och män. Jag har aldrig tänkt på slipsen som en symbol för patriarkatet…

  6. Else Lasker-Schüler klädde sig som en man, men var poet, vilket är viktigar än om hon var kvinna eller man – – –

  7. majvor

    Tidenstecken, nu har jag diskat och tänkt. Jag kommer att läsa din blogg som jag hittills gjort. Om du vill, berättar jag vilka två ”sannolikhter” som förde fram till det.

    Har jag fel får jag inte veta det. Så kan det vara ibland…

    Trevlig helg!

  8. Therese

    Majvor, tack!

    Ted Hughes var en mycket stilig man som utan tvekan klädde sig väl. Men jag håller med om att slips och kostym kan vara klädsamt på kvinnor, få har väl t.ex. burit upp det bättre än Colette: http://www.aristasia.co.uk/colette.jpg

    Och Bernur, eh, jag vet inte… jag tycker att Sylvia Plath är för hård på något sätt, det finns liksom ingenting att börja dra och nysta i, eller hur jag nu ska uttrycka mig… det var rätt länge sedan jag försökte nu iofs… men då var hon faktiskt en besvikelse för mig.

  9. majvor

    Nu är jag tveksam igen! Men bryr mig nog egentligen inte… Ovetskapen ger ju Tidenstecken-bloggen en extra krydda!

    Håller med dig om Sylvia Plath (men det är nog 15-20 år sedan jag läste henne). Minns att jag gillade Colette när jag läste henne för kanske lika länge sedan. Imponerad av Ted Huges när jag läste honom för inte så himla länge sednan…

    Kanske är det dags att jag gör verklighet av tanken att läsa om en och annan bok i bokhyllan i stf att halvläsa (som det alltför ofta blir) nyutkomna…

  10. majvor

    Nu är jag helt odrägligt tvärsäker på vad jag tror mig veta!
    Och släpper därmed frågan!

Kommentera

