boklördag

Två fina saker i DN idag:
1. Annonsen för Unicefs gåvoshop. Har ni sett de där annonserna? Idag har de stylat yllefiltar och poliovaccin som alla hjärtans dags-presenter. Även om jag givetvis fattar att sakerna man kan köpa och skänka inte kommer att vara inslagna i rosa kartonger när de dyker upp hos barnen i Afrika så får jag – eftersom jag till viss del är en mycket ytlig person – lust att göra det ändå. Fast det är inte bara kartongerna som gör det, det är hela grejen med att man ger bort något konkret – en summa pengar är så himla svår att föreställa sig, men nu köper man ju en faktisk vara. Smart tänkt av den som kom på detta. Plus att det är fascinerande grejer man kan ge: jag är särskilt förtjust i de små påsarna med nötkräm som får undernärda barn att öka snabbt i vikt (det är så gott med nötkräm!) och förpackningen med 1000 blyertspennor för 133 kronor. Kollar man på hemsidan finns det jättemånga grejer att välja på: ett ton gröt (!), och min favorit, school in a box, med ”allt material som behövs för att en lärare ska kunna undervisa upp till 80 barn”. Fint!

 

school-in-a-box2

School in a box!

 

 

2. Omslaget till Johan Klings roman Människor helt utan betydelse, med en målning av Torsten Jovinge. Det är en fascinerande bild, och nu har det stått i flera av recensionerna att den är kongenial med romanen: precis samma stämning av sommartom, solgassig storstad, den där på samma gång kristallklara och torra, dammiga känslan ni vet, den är så himla tydlig i omslagsbilden, så tydlig att det nästan känns överflödigt att läsa själva romanen. Detta är faran med för bra omslag! Man fattar liksom grejen lite för bra innan man ens har öppnat boken. Eller, det ska jag inte säga förresten, jag har ju inte läst den, den kanske ger en helt ny dimension åt omslaget, plus att jag tror att det är en bra roman. Men att bara titta på omslagsbilden är en upplevelse i sig:

 

johan-kling2

Fint!

 

 

Och så ett lästips: min nya vän Nils Karl Krister Nils Tosstenson skriver Noréndagbok i sin UKON-kalender!

 

4 kommentarer

Filed under dagbok, litteratur, media

4 responses to “boklördag

  1. Hm. Jag är inte så förtjust i omslaget. Det ger mig 90talsvibbar… Vi hade en version av Monopol när jag var liten som hette Göteborgsvarvet. Samma grej, men det var Göteborg man köpte. Och alla bilderna var i lite den där stilen (men ”fulare”, antar jag, eftersom det där ju är en ”riktig målning”): liksom airbrushade ytor i lite pastelliga färger, jag gillade spelet men den där stilen får jag ångestrysningar av fortfarande. Så himla fult! Det är det där att hela ytan har samma färg, tror jag, att det inte finns nån skuggning. Obs: efterhandskonstruktion. Det kan ju vara att jag helt enkelt tyckte/tycker att det är fult.

  2. Therese

    Elin, ah! Förknippar man stilen med sådana saker fattar jag att man inte gillar den – jag gillar den ju inte heller egentligen (en annan av Jovinges bilder, den här:

    har jag inte mycket till övers för…), men just den där bilden slog an någonting hos mig. Just stämningen, som jag tycker är så tydlig i den, gillar jag. (Jag är lite förvånad själv, om man brukar läsa den här bloggen så inser man ju att den där bilden är rätt långt från vad jag brukar gilla i form av bildkonst…)

    Therese: Bra recension! Så här i efterhand tänker jag att jag nog borde ha varit mer kritisk.

  3. Och jag att jag borde ha varit snällare…

Kommentera

