sur

Jag är på fruktansvärt dåligt humör efter att ha tillbringat dagen med att reda ut min ekonomi och konstatera att av ett års arbete blev det inte en krona över. Jag orkar inte skriva nåt om konst (och KONSTHATET och moralpaniken jag medverkar till genom att inte tycka att allt Konstfacks studenter sysslar med är angeläget), vilket jag började formulera i morse, medan jag fortfarande var glad. Jag känner faktiskt inte för att göra nånting i hela världen – mer än läsa Michel Houellebecq, eftersom jag är säker på att han skulle vara på sämre humör, och jag har inte läst Konkurrens till döds, men den fanns givetvis inte att få tag på i det kassa utbud i kassa bokaffärer som är standard i detta kassa land – – – så nu postar jag en bild på en välklädd man mellan två jätteträd i Vancouver 1887. (Den kommer från Flickr Commons – ett kul ställe om man nu är på humör för att ha kul.)

 

douglas-pine-tree-vancouver-bc-1887

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “sur

  1. majvor

    ”Konkurrens till döds” finns på Adlibris. Men det vet du förstås redan!

  2. Tomtenietzsche

    Ge dig inte! Bli glad, skriv och hata!

    Att kriminalitet upphöjs till konst beror inte på att konsten utmanar moral och seder. Det beror på att konsten och kulturen blivit så djävla pueril. Det bildningsideal som förr fanns hos många intellektuella, författare, konstnärer, journalister håller på att försvinna. Alla håller på att bli mediearbetare som drivs av en egen barnslig logik och belönar varandra med uppmärksamhet, vilket är det främsta tecknet på framgång.

  3. Therese

    majvor: Jag hade inte kollat faktiskt, men då borde jag kanske ta och beställa de därifrån… men igår ville jag ha den nu, direkt, i handen, genast – plus att det ju är lite skumt att man i vad som nog är den största bokhandeln i Sveriges näst största stad inte har en enda bok av Houellebecq till försäljning.

    Tomtenietzsche: Haha, hata vet jag inte ritigt, men jag jobbar ständigt på att bli arg istället för ledsen, det är ett mycket bättre tillstånd för mig.

  4. majvor

    Ja, det är trist att bokhandeln i så hög grad har travar med storsäljande namn och jämförelsevis så lite annat. Själv handlar jag av ekonomiska skäl (nästan) bara på nätet, men älskar att bläddra runt i bokhandel…

Kommentera

