ett eget rum

Det fanns så mycket att blogga om igår, det gör min kassa ekonomidag ännu lite bittrare (även om jag är på bättre humör idag – jag hittade en inbetalning som satts in på ett annat konto än jag trodde så det är inte fråga om nån katastrof alltså, men det hade fortfarande varit roligt med ett något mer positivt slutresultat), men det var fint och soligt ute igår och kändes så himla ljust, ljusare än det känts på typ ett halvår. Jag får sådan bloggstress ibland: alla dessa texter som kräver en kommentar från just mig – Aase Berg i Expressen om Carl Johan Vallgren, alla som har skrivit om konstfacksstudent nr 2 och särskilt Martin Aagård och idag är det mulet ute och om jag ville skulle jag ha tid men nu vill jag inte längre.

Eller, kanske lite förresten: jag tycker att Martin Aagårds artikel (jag länkar inte för då blir det en länk från artikeln och jag undviker helst att iallafall vissa av de människor som frekventerar kommentarsfält på Aftonbladets sajt klickar sig vidare hit) är rätt obehaglig: de italienska futuristerna är väl något av det mest tveksamma som finns att uppbåda i konsthistorien, och att DE skulle ha gillat en video med nån som trashar en tunnelbanevagn är väl snarare ett tecken på att det är något man borde förhålla sig skeptisk till… Det futuristiska manifestet är bland det obehagligaste jag har läst: man ska bränna museer (=”bårhus”) och i princip ödelägga hela historien för en ny skön värld med en ny typ av skönhet, manifesterad av den framrusande bilen (vackrare än Venus de Milo enligt Marinetti, det är väl iofs en smaksak, men jag tycker ju att det borde vara möjligt för dem att samexistera, fast det tyckte ju inte han)  – ja, och sedan ville man som jag skrev här för ett tag sedan cementera igen Venedigs kanaler och sånt: jag tyckte att det här var fruktansvärt obehagligt långt innan jag visste att det existerade ord som kulturkonservatism och -radikalism – jag trodde att alla med en smula sunt förnuft fattade att det futuristiska manifestet var helt rubbat. Liksom vadå ”Det går inte att hylla farten, tunnelbanetågen och faran utan att ta vissa risker”..?
– Alltså sorry för tunnelbanevagnen, men ni måste ju förstå att det är en konsekvens som tyvärr är nödvändig i mitt hyllande av farten och faran.
– Vi förstår. Vem skulle hylla farten och faran om inte du gjorde det? Vad skulle vi ha för slags samhälle då? Där ingen hyllar farten, faran och tunnelbanetågen?

– – –

Jag blir dock inte på långa vägar lika upprörd över Konstfackgrej nummer två som av Konstfackgrej nummer ett – jag tycker att det här mest är tröttsamt grabbigt. Däremot kan man ju bli upprörd över alla som tycker att om man inte är positiv till dessa konstverk så är man motståndare till konsten i största allmänhet och därtill antagligen BORGERLIG. Gud vad jag är trött på att det blir politik av allt.

– – –

Jag måste jobba nu så att jag inte sitter här och gråter över min ekonomi om ett år igen. Ett tag brukade jag drömma om att någon skulle betala mig för att blogga, men jag tror inte att jag vill det längre. Nej. Älskade lilla blogg, lilla rum på nätet, jag vill att det bara ska vara du och jag.

4 kommentarer

Filed under dagbok, konst, media

4 responses to “ett eget rum

  1. Magnus Pettersson

    Therese!

    Aase Bergs rallarsvingar mot manssamhället må vara motiverade men exemplen hon valt (Adolfsson/Vallgren) för att underbygga sina teser är mindre övertygande.

    Så här skriver Berg:

    ”Allt är alltså bra med Adolfssons bok – språket, mognaden, inställningen – med undantag då för att huvudpersonen är egoist. Det märkliga är att ingen kommer på tanken att använda epitetet i det fall där det verkligen lämpar sig: på Vallgrens karaktärer.”

    Inte? Så här skrev Ulrika Milles i landets största morronblaska:

    ”Joakim Kunzelmann, en självupptagen, narcissistisk 40-nånting-kille…” (http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/carl-johan-vallgren-kunzelmann-kunzelmann-1.484100)

    Jaha, så var det med den saken.

  2. mh

    Hej Therese,

    hoppas du hittar ännu lite mer konton och pengar nu då…

    Magnus Aagårds artikel var en ganska pinsam historia,
    han spenderar visserligen en stor del av artikeln på
    att visa hur futuristen Marinetti ”var en idiot på fler plan”,
    men avslutar sedan sitt alster med att helt omotiverat
    och obegripligt ”slå ett slag för vandalismen” …!??

    Jaha, var det inspirationen från idioten Marinetti:s
    berusade och krockskadade fantasier som utmynnade i
    denna geniala konklusion ?

    Vet inte riktigt hur man ska tolka hans formuleringar
    kring gatukonsten / futurismen och dessas ”uppror”
    mot makten över stadens ”bilder och bokstäver.”

    Den snällaste tolkningen är kanske att han ser bägge som
    museala, men att slutklämmen då blir att hylla vandalismen
    åtminstone som representerande ett motstånd mot
    ”ministerstyre” av kulturministern gentemot en stackars
    konstnär kommande från något slags ”avantgaaarde” värt
    att reflexmässigt vurma för. (fnys)

    Problemet är ju bara att han, liksom ”koooonstnären” (*) ställer sig på den sida som tycker att det är OK
    att utföra handlingar som, förutom att de är olagliga,
    även innebär övergrepp både fysiskt och psykiskt
    på de random medmänniskor som råkar vistas i
    närheten när avantgaaaaardet behagar utföra sina
    otroliga välgärningar för mänskligheten.

    Får en ångestfylld tant hjärtbesvär av rädsla?
    Who cares – farten och faran vettu’…
    Missar en stressad medmänniska sitt tåg till Malmö
    med partnern och därmed sin välbehövliga vilohelg ?
    Pffft – upproret går före vettu’

    (*) (haha, känner mig som en hes
    Anderz Harning, som jag inte tänkt på på 10 år, (ser just
    att han bloggar och ju har skrivit en bok om sin upplevelse
    av Prag-invasionen bl.a…. ) iaf. när Harning var på TV
    förr i tiden brukade han alltid manifestera sitt ogillande
    av myndigheterna genom att med förakt i rösten
    säga ”byråkraaaaaterna” genom sitt aggressiva skägg. Hahaha… nostalgi.

    Nåväl, själv finner jag mig mer sympatiskt inställd till
    en filosofi som t.ex. en gammal same berättade om i
    ett program på TV för några år sen, där han pratade om att
    han var uppfostrad med att inte förstöra naturen utan
    att vårda och vörda den och bli en del av den när hans
    tid var ute, än till ”kooonstnärer” som helt random
    spyr upp sina infall i knät på den som olyckligtvis
    råkar finnas i närheten, eller som får betala in sin skatt
    för att bekosta meningslös förstörelse)

  3. mh

    …forts…

    hmmm, jag kände tydligen på mig rätt att Anderz Harning
    lämnat jordelivet för ganska många år sedan (1992).
    Dock kollade jag inte fakta i hastigheten innan jag nyss
    skrev att han bloggar.

    Det är hans döttrar som bloggar uppenbarligen.

  4. Johanna

    Förresten, hade du inte sammanställt en topp-10 lista över konsthistorien? Vore roligt och intressant vad du valt. Eller har du bestämt dig för att inte publicera den?

Kommentera

