skönhetsblogg

Hej, eftersom jag knappt har några tjejkompisar att prata hudcreme (kräm? Nej? Kräm med k är kräm som man äter?) med, tänkte jag att någon vänlig, cremebevandrad bloggläsare kanske skulle vilja hjälpa mig lite: Jag har sedan några år tillbaka använt en rätt billig ögoncreme, men eftersom jag har fyllt 30 känner jag att det är dags för lite mer allvarligt syftande ålderstecken-förebyggande och -reducerande hudvård [update: inte bara runt ögonen alltså! – på alla ställen i ansiktet denna typ av hudvård behövs]. Cremen jag använder nu kommer från Nivea, och jag har ingen direkt uppfattning om den har varit till någon nytta eller ej, men jag har en känsla av att den mest innehåller vatten och glycerin. Nu tänkte jag bege mig bortom den där Nivea/L’Oreal-klassen på creme (trots lågkonjunktur och den dåliga personliga ekonomi jag tjatat om nu, ja – jag ser detta som en långsiktig investering), jag tänkte kanske till och med ge mig förbi Clinique-nivå, och nu undrar jag vad jag borde satsa på.

För typ ett år sedan var Boots no 7-cremen så himla hajpad, är det nån som har testat den? Och den där grälla lila och gula tuben, Tri-Aktline, som marknadsförs hysteriskt nu, den är jag lite nyfiken på, kan den vara nåt att ha? Den kostar 400, det är ungefär vad jag kan tänka mig att betala i dagsläget. Eller vad väljer man för märke? Utöver Clinique-disken är det där havet av små diskar inne på Åhléns rätt okänd mark för mig. Jag vill ha nåt som är helt sjukt effektivt, gärna nåt som marknadsförs med strikta vetenskapliga argument, inget sånt där honung och olivolja-hippietrams. Stort tack på förhand.

 

hudkram

Nåt att ha?

 

19 kommentarer

Filed under smink

19 responses to “skönhetsblogg

  1. Jag vet inget om just ögonkräm, men Dermalogicas ansiktskräm är obeskrivligt bra – och deras grejer anses väl bra bland de flesta experter? Tyvärr har jag inte ägt den själv, utan stulit från min mamma som köper dyra krämer utan att nånsin använda dem! :)

  2. majvor

    Strikt heter det nog hudkräm på svenska.

  3. Caroline

    På den tiden jag orkade använda just ögoncrème var jag övertygad om både Decléor och Dermalogicas förträfflighet, jag rekommenderar dem båda två. Estée Lauder föll jag för i ett senare skede, dvs du har några år på dig dit. (”Min” parfymerista sade att Boots No 7 är enkom ett minimalt snäpp över L’Oréal, jag tolkade det som ett snäpp man kan undvara.)

  4. Therese

    Hej, oj, snabba svar, underbart! Jo, jag menade inte bara ögoncreme alltså, även om jag inser att det lät så i inlägget, jag vill ha creme överallt. Men ja, Dermalogica kanske vore nåt då – visst är den en väldigt seriös, säljs-bara-av-hudvårssalonger-creme? Och Caroline, tack för Boots-varningen!
    Major: Jo… men ”creme” låter lite lyxigare :)

  5. Caroline

    Jag tror Åhléns City och vet att NK säljer Dermalogica, det var nog ett tag sedan det var en salongskräm. När jag först började använda Dermalogica blev jag som religiös, det var att smeta gräddmoln över kinderna varje morgon.

  6. Caroline: Ja, precis så är det!

  7. Jag har varit dermalogica-junkie, men jag har aldrig i mitt liv haft så bra hud som sen jag bytte till ett märke med tyvärr rätt fula burkar som heter exuviance som en sminktjej rekommenderade. Om det är hudkrämen eller bara min allmänna livsföring som lett till denna hudlycka vet jag inte, men det är förmodligen mer det förra.

  8. Salomo

    Jag har absolut ingen erfarenhet av skönhetskrämer men jag minns i min ungdom att 9 filmstjärnor av 10 använde Palmolive-tvål och blev vackra av det.

    Något helt annat, fast med en liten anknytning. Jag råkade komma in på franska L’Express och såg en intervju med Marisa Berenson, född 1946. Kolla på bilden: hon verkar ha haft en bra ansiktskräm:

    http://www.lexpress.fr/styles/vip/marisa-berenson-si-vous-etiez_740406.html

    När hon får frågan om vilken tavla hon helst skulle vilja vara svarar hon: Åh, en prerafaelit, utan tvekan, särskilt om den är signerad Dante Rossetti. Men det skulle också kunna vara en måling av Boldini eller Klimt.

    Ständigt dessa prerafaeliter…

  9. maj

    kör på dermalogica! snyggare förpackningar och fräschare doft än decleor. Ett tips är att handla på strawberrynet.com, mycket billigare än butik. lycka till!

    ps. med risk för att vara privat: är det så att du inte har några tjejkompisar som du vågar prata smink och cremer med? bara undrar, tycker du verkar så klok och trevlig… ds.

  10. Therese

    Oj okej, känns som det råder enighet kring Dermalogica här, vilka utmärkta råd, tack! Fint med tips om strawberrynet också, när jag kollade in Dermalogicas sajt stod det lite för mycket om FACE MAPPING där för att jag skulle känna mig bekväm – jag ser framför mig hur en jätteutbildad cremediskdam inte kommer att vilja sälja en creme till mig förrän hon fått kartlägga mitt ansikte och det kommer hon inte att få… hm, men jag kanske borde gå förbi en disk och kolla lite. Isobel, exuviance får nog bli steget efter Dermalogica för mig också, men jag är mycet glad för tipset.

    Salomo: Allt verkar ha varit så enkelt förr i tiden!

    och maj, njä… hade jag tjejkompisar jag umgicks med ofta skulle jag hemskt gärna prata creme. Fast nu umgås jag av ganska oklara anledningar nästan uteslutande med män. Jag vet inte riktigt hur det har blivit så och oftast ser jag inga direkta nackdelar med det, men utbyta cremerfarenheter kan man ju inte göra… Men tack, tack, klok och trevlig var fint :)

  11. Salomo

    Nej, Therese. Allt var inte enklare förr. Kolla de här bilderna så förstår du vilken skönhetsångest dåtidens kvinnor levde med:

  12. majvor

    Therese, visst låter creme lyxigare! Men stundom blir jag bara så tråkig myndighet-regelverksaktig… Yrkesskada! :)

  13. Therese

    Salomo: Haha, det där var jättehemska reklambilder ju… reklamen är väl iallafall något subtilare än så där idag. Men jag menade alltså inte att det skulle ha varit bättre förr, bara enklare: man testade Palmolive och blev man inte snyggare av det hade man iallafall gjort vad man kunnat… Fast så var det kanske inte, jag minns alla små annonser i gamla tidningar om mystiska preparat man kunde beställa, så Palmolive var kanske bara första nivån då också.

  14. På fullt allvar brukar jag blanda Helosansalva och vaselin – förmodligen ännu ett tecken på psykisk instabilitet.

  15. Dermalogica kan du köpa till hyfsat pris på http://www.jerseybeautycompany.co.uk/
    Snabb leverans och många gratisprover dessutom.

  16. Therese

    Cecilia: Jag var faktiskt inne där och kollade runt igår, men blev lite osäker på om man vågar lita på att det är äka grejer… men det vågar man alltså? Det verkar ju vara ett seriöst ställe.

  17. Linda

    Jag älskar krämer från Lush. Det är inga kemikalier förutom väldigt lite konserveringsmedel i, och det tycker jag är sjysst. Man skulle ju aldrig äta krämer från typ Nivea eller Loreal men ändå lägger man dom på huden som absorberar dom under hela dagen.
    Dessutom så lägger Lush inga pengar på rekalm vilket betyder att du får mer för pengarna än om du kör på Dermalogica eller Nivea då vanligtvis brukar upptill en tredjedel av priset bestå av just reklamkostnader.
    Jag har verkligen fått kanonhud efter jag börjat med deras grejer (jag kör på Celestial för känslig/torr hy och deras ögonkräm Enchanted Eye som är svalkande och utjämnande.)
    Jag är helnöjd.

  18. Det är helt seriöst. Jag har beställt flera gånger därifrån och alltid blivit nöjd.

  19. Vill inte störa den allmänna krämglädjen men jag tycker mig ha läst ett par gånger att kosmetologen på gatan -såvida hon inte är knuten till något särskilt märke – hävdar att det är typ samma sak i alla burkar. Jag är dålig på det kemiska men jag tror det är typ vatten och fett. (Glycerin heter det kanske.)
    Men visst, alla erfarenheter får beaktas och var och en får väl bli snygg efter egen fason.

    U.J.

Kommentera

