tusen strålande solar

Jag tror att jag har gjort färdigt all bokföring för 2008 nu! Det är så sjukt tidskrävande för mig, jag tror att jag ska vara färdig på en timme varje gång och så tar det tre, fyra gånger så lång tid och slutar alltid med att jag måste installera om skrivaren, uppdatera Java och lära mig hur man exporterar en viss typ av fil/ändrar saker i bokföringsprogrammet/gör något vansinnigt svårt. Och sedan känner jag mig otroligt nöjd med mig själv, som nu, och tänker this calls for en ny tröja för herregud vad duktig jag har varit, men nu har jag ju personlig lågonjunktur och tänkte nöja mig med att sätta på nytt kaffe. Allt från Dermalogica (som ni har varit så snälla och tipsat mig om, tack, tack så mycket!) verkar ju dessutom kosta typ hur mycket som helst, så det får väl kanske bli min present till mig själv: nya, dyra cremevanor.

Det är februariljus ute och det är så hemskt: det är liksom verkligen ljust och man fattar att vårens ankomst är förestående och allt, men sedan är det tyvärr snö och iskallt, det här är det värsta jag vet, jag får en obehaglig känsla av februariljus över snö, typ för att man förväntades gilla det när man var liten? Och det var friluftsdagar och skidturer och skridskoåkning i precis det här ljuset och det var alltid kallt och eländigt. Uh.

Jo, bokrea: Jag har inte fått en enda katalog, vad är dealen med det? Är det någon som har några tips? (Om böcker alltså, inte om hur man får en katalog.) Vad är Khaled Hosseini? En författare som vanliga människor läser? Khaled Hosseini är första träffen överallt i hela världen vad man än söker efter och dessutom vad som står på alla bokhandelshyllor där man hoppas hitta Michel Houellebecq. Skriver han möjligtvis livsbejakande böcker? Oh the irony – istället för Konurrens till döds erbjuds man Tusen strålande solar. Jag känner mig mest pepp på att köpa sånt som inte är skönlitteratur, som vanligt när det är bokrea, typ Sår: i myt, kult, bild och dikt, det låter rätt kul. Jag vill köpa böcker som man kan bläddra och ströläsa lite i, inte uppfordrande tjocka romaner som bara kommer att ligga i en hög och ge mig dåligt samvete.

Nu ska jag jobba lite mera. Jag måste jobba jättemycket nu om det ska bli nån Dermalogica-creme! Hej hej, hörs.

7 kommentarer

Filed under dagbok, litteratur

7 responses to “tusen strålande solar

  1. Tomtenietzsche

    Just det, faktaböcker är bäst. Antingen de som kan nära dagdrömmar som det aldrig finns tid eller medel till att förverkliga; denna kultplats skulle vara intressant att besöka, den här båten skulle man bygga, de här cigarrerna skulle man vilja röka. Eller historiska; de va som fanken! eller jaha kan man leva så? eller jasså, våra olater är historiskt betingade, vi kan sluta skämmas!

  2. Ja, köp Malmbergs Sår-bok! Han skriver så underbart! Och ja, romaner är sällan vad man helst vill ha, för många av dem vill man nog bara läsa och glömma, medan det finns faktaböcker som man väldigt gärna öppnar gång efter gång. Tyvärr är mitt sår(exemplar) på skolan, så jag kan inte kolla, men han skriver fantastiskt bra om konst i den boken, och också en bra text om Oscar Wilde, och det är konstigt nog relativt ont om sådana på svenska!

  3. Per K

    Båda Carl-Johan Malmbergs fina, fina essäböcker är ett måste i en bokhylla. Han är så fint passionerad på ett sätt som faktiskt är ganska ovanligt, och har ett befriande brett perspektiv. Vet inte om du har ”Sällskap”, den är nästan ännu matigare.

  4. Therese

    bernur och Per: Tack! Jag förhandsbeställde Sår-boken nu, ”Sällskap” verkar vara utgången i bokhandlarna men om jag gillar ”Sår” verkr den rätt lätt att få tag på begagnad – vilken trevlig form det där är, essäsamling… vad trevligt det vore att skriva en alltså (ja, säkert trevlig att läsa också).

  5. fransyskan H

    Ah, Michel Houellebecq… Vill du ha motsatsen till livsbejakande är han ju absolut rätt – jag-hatar-västvärlden-och-älskar-Asien-och-dess-horor-men-drömmer-ändâ-om-att-ngn-i-västvärlden-ska-älska-mig, hihi (kunde inte lâta bli – Mr MH ger mig obehagliga rysningar, just av hans absoluta icke-livsbejakande …!). Sâr-samlingen lâter mindre… förutsägbar…?! Och helt klart mycket spännande!

  6. Khaled Hosseini är inte direkt livsbejakande i Kay Pollak- eller Paulo Coelho-stilen, utan skriver episka historier om livet i Afghanistan före och efter talibanernas maktövertagande. ”Flyga drake” är hans första och mest kända roman, kom också som film härom året.

  7. lipa

    har du läst Borges Fiktioner? Inte jag, det blir en av mina reaböcker.. om den finns på rea dvs. om du har läst den, tyckte du om den?

Kommentera

