judge a book by it’s cover

Min bokreabeställning har de finaste omslagen! Kolla:

 

intimate-landscapes2

 

german-romantic-painting21

 

Plus Malmbergs sår-bok, men den hittade jag ingen tillräckligt bra omslagsbild till. Tre böcker med målningar på framsidan, fint. Plus att jag, när jag kollade runt lite på Amazon, hittade det sjukt fina omslaget här nedanför: Exposed – The Victorian Nude. Har jag någonsin sett ett vackrare omslag? Den måste jag nästan köpa va? Eller jag menar mitt företag. Med företagskortet.

 

exposed1

 

Update: Detta fina omslag inspirerade mig till det nya blogghuvudet, som kanske är mycket tillfälligt eftersom jag är lite osäker på hur mycket kvinnokropp man kan visa utan att det anses stötande – själv tycker jag aldrig att nåt är stötande, men det är ju jag. Fast nu tror jag ju att även ni som återkommer till den här bloggen kan uppskatta ett formfulländat artonhundratalsbröst som höjer sig som en liten prinsessbakelse mot skyn. Det är Cabanels Venus som ni kanske ser, favorit bland upphovsmän till Victorian nudes.

6 kommentarer

Filed under dagbok, konst, litteratur

6 responses to “judge a book by it’s cover

  1. C-M

    Dessa omslag är onekligen snygga — men generellt sett slås jag av hur osnygga bokomslag är här i Sverige. Jens Andersson borde typ klonas och få göra ALLA bokomslag! (Det finns såklart många snygga bokomslag här också men… de är fan inte vanliga vad jag märkt.)

  2. Lotta Külhorn gör bra omslag, tycker jag. Men åh, vilka bilder … Och så orättvist, ändå – du kan ju visa vad som helst, eftersom du är kvinna, medan jag inte kan visa något, eftersom jag är man – och dessutom lärare … Tänk vad som skulle hända om jag visade den här typen av bilder …

  3. Therese

    C-M, vad har Jens Andersson gjort?

    Bernur, hihi, ja jag vet, jag tänkte faktiskt precis samma sak: det här skulle aldrig ha funkat om jag hade varit man.

  4. C-M

    Bla. omslagen till F. Nietzsches samlade skrifter. Jag har – när jag tänker på det – bara sett hans namn i samband med facklitteratur (Glänta, Symposion). Hans omslag är alltid enkla och stilrena: vackra.

  5. Pingback: Viktorianskt « Tidens tecken

  6. manon

    Hej Therese tack för din inspirerande uppmaning att starta en konstblogg. Mitt vetande har dessvärre alltför stora lakuner för det. En annan femma att jag alltid varit road av Bougereau och hans elever som går som hand i handske med den nyrika kulturen under Napoleon III och de likaledes nyrika amerikanera på andra sidan Atlanten och även de brittiska öarna där det fanns en del stålar också.
    Det var en tid när konsthandlare var ett lönsamt yrke och konsthistoriker bidrog till höga priser för vad som senare avslöjats som fusk. En höjdare i den lärda fuskbranschen var amerikanske Bernard Berenson, mannen som låg till sängs i dagar och bokstavligen jämrade sig varje gång han samlade sig till en ny bok. (Den slags vånda väcker alltid min livliga sympati.) Berenson har mycket på sin samvete har senare forskning visat. Inte för inte donerade Berenson sin magnfika toskanska villa I Tatti till Harvarduniversitetet för att säkra eftermälet.
    Jag kommer nog inte kunna se utställningen Prerafaeliterna så hoppas du bloggar mycket om den.
    Den oslagbara vitterhet som finns bakom Tidens tecken hoppas jag inspireras av utställningen också.

Kommentera

