party like it’s 1981

Hej, det har snöat hela dagen. Hur överlever man februari egentligen? Köpa vårkläder är ju ingen idé för de bara hänger oanvända och ser sorgliga ut. Man köper tulpaner och påskliljor och dricker lite vin? Det får bli planen för idag.

Jag har äntligen aktiverat mitt företagskort, så nu kan jag köpa saker som företag och det är oemotståndligt lockande – igår köpte jag som företag en bunt modetidningar och ett häfte frimärken bara för att testa, det var roligt. Det är extrapris på typ alla modetidningar på Pressbyrån nu kan jag tipsa om, man får fina utländska magasin mycket billigare än dåliga, dåliga svenska Elle (som jag oövertänkt råkade köpa i förrgår, vilken dålig tidskrift det är! Så obegripligt tråkig) och jag slog till på bland annat Harper’s Bazaar som jag gillar mer och mer. Det står ”Thinking fashion” på ryggen till den, det är ju underbart, och nu måste jag tipsa alla anglofiler i läsekretsen om en artikel i den: Toby Young skriver om Bullingdon Club, som tydligen är en förening i Oxford där alla som blir nåt i England har varit med (ja, förutsatt att de har studerat i Oxford då).

Det hela verkar mest gå ut på att festa under extravaganta former, och artikeln illustreras med jättefina partybilder från början på 1980-talet: Nigella Lawson spelar krocket i en sån där bärstol ni vet, Hugh Grant på maskerad utklädd till faun, David Cameron (Tory-ledare, yes?) ser ut som en odräglig brat, Londons borgmästare Boris Johnson … eh, gör inget särskilt, men är rolig ändå eftersom han alltid ser så korkad ut och dessutom inte ser ut att ha åldrats en dag sedan 1986. Dagens tips!

 

nigella-spelar-krocket1

Nigella Lawson spelar krocket i Oxford 1981. Ser inte det här ut som en förnämlig sysselsättning, som skulle klä mig mycket väl..? Jag borde spela krocket lite oftare, särskilt om män bar runt mig i en låda.

 

 

hugh-grant-som-faun

Hugh Grant som faun, 1983. Bra look!

 

12 kommentarer

Filed under dagbok, media

12 responses to “party like it’s 1981

  1. Karin

    Tack för tipset, vilka fantastiska bilder!

  2. Anonym

    Underbara bilder – vad vacker hon är och sâ ung, han!
    Tulpaner och vin, inte det sämsta, i väntan pâ extravaganta fester. Här är vârsol och en liten fâgel sa att de affischerar 17° pâ terasserna pâ stadens största torg! Tjoho!

  3. Therese

    Karin, kul att du gillar dem!

    Mystiska anonyma besökare, ja, visst är de unga och vackra! Och uh, 17 grader… jag blir fruktansvärt avundsjuk, här har det varit några minusgrader varje dag i evigheter nu. Men på söndag säger SMHI att det blir fyra plusgrader! Det är ju nästan vårjacke-temperatur!

  4. Ja! Håller med! Harper’s Bazaar UK är en av de bästa! Så överdrivet lyxig i allt – men det är ju det man vill ha. Att de har en jewelry editor. Bara det.

  5. Soy

    hughs look ja. och hans lookande ner i tjejens urringning. haha.

  6. fransyskan H

    oj! haha – den mystiska anonyma besökaren var visst jag, men fran en annan dator, som det kan gâ! Och, ja, det ÄR underbart med vâr och ljus!
    Hugh Grant – en ung Nijinski…? Tips! Den som ej läst denne dansande nymfs dagbok har väldigt intressant läsning framför sig!

  7. Ha! Nigella ser helt galen ut / galet vacker! Lovely!

  8. Herregud, jag börjar nästan gråta av dessa bilder. Blir helt grön av avundsjuka att Oxford university finns på riktigt och att folk har gått där (eller blivit burna i bärstol).

  9. tidenstecken

    Bullingdon Club är känd som en förening för (manliga) studenter med superrika föräldrar. Ökänd är den för den vandalism som ofta varit en följd av deras klubbaftnar. Den 12 maj 1894 krossade ynglingarna 468 fönster i Christ Church College och så har det hållit på (om än i något mindre skala) i mer än hundra år.

    Här en artikel i The Times där man med länkar till tidningens arkiv också kan hitta underbara artiklar och insändare från 1894:

    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4985718.ece

    För övrigt har jag en gång varit på samma party som Nigella Lawsons pappa (det s.k. ”Jag-mötte-Lassie-syndromet). Honom var det inte så lätt att kånka runt på i en bärstol, om man säger.

  10. Therese

    Linnéa, jag också!

    tidens tecken: I Vanity Fair-artikeln försökte Toby Young göra en poäng av att det inte bara är en överklassklubb, utan att de flesta som är och har varit med är vanlig engelsk medelklass och att Bullingdon Club snarare är ett ställe där man klär ut sig till överklass, som en enda stor maskerad – fast det är inte riktigt övertygande med tanke på att uniformen man måste ha för att få vara med kostar 3000 pund att sy upp, plus att man förväntas vara med och betala för allt klubbmedlemmarna slår sönder…
    Vad fint med gamla New York Times på nätet förresten! Internet visar sig från sin allra bästa sida :)

  11. Ett företagskort??! Upplys mig! :) Det låter ju väldigt förnämligt.

  12. Det påminner mig lite om den där hemliga klubben som Rorys överklasspojkvän är med i, i ”Gilmore Girls” alltså.

Kommentera

