the age of innocence

I senaste numret av Tidningen Vi har Jenny Morelli gjort en så himla bra intervju med Nina Björk, jag måste citera ett stycke. Det börjar med att Nina Björk talar om att ”våga formulera ett alternativ till den ordning vi lever i”:

 

 – /…/ Jag vill inte att alla ska gå på myten om att vi är fria. Jag vill inte att vi ska investera så mycket i vårt utseende. Visst: jag tror också att folk kan bli lyckliga av att operera brösten i ett samhälle där det anses fult att åldras. Men jag säger att den typen av samhälle inte leder till lycka.
– Jag har opererat brösten.
– VA? Har du? Får jag se?
– Nej, men är jag fördömd nu?
Nej, jag fördömer inte den enskilda individen som gör en skönhetsoperation men jag skulle aldrig göra det själv.
– Varför inte?
– För att då förstärker jag de värderingar som säger att fasta bröst är finare än hängiga.
– Men jag tycker det.
– Ja, men ju fler som opererar brösten, desto mer onormal känner sig den kvinna som inte gjort det.
– Så jag är omoralisk eftersom jag sätter mitt eget personliga välbefinnande över ansvaret att bryta mot ett förtryckande system?
– Ja, det tycker jag nog att du är. Du är med och formar en falsk bild av hur en äldre kvinna ser ut.
– Men jag tycker att fasta bröst är snyggare och att unga flickor är vackrare än äldre.
– Jag tycker också att unga kvinnor är vackra!
– Alla unga kvinnor är dessutom lika vackra.
– Ha, ha, jag vet, jag håller med, det måste vara ett ålderstecken att vi tycker det.
– Det kanske inte bara har med ideologi att göra att vi tycker det?
Men vad jag försöker säga är att jag längtar efter andra kriterier som gör att det är något fint att bli äldre, inte att vi ska låtsas att vi är unga hela livet.

 

Jag tycker att Jenny Morellis frågor är helt underbart avväpnande, även om man nu inte verkar kunna avväpna Nina Björk så lätt. Det är en intressant diskussion! Ibland när jag tänker tillbaka på min gymnasietid känns det som att det enda jag gjorde var att sitta och grupparbeta i skolbiblioteket om osunda skönhetsideal, sexistisk reklam som ger tjejer destruktiva förebilder, unga kvinnors oförmåga att älska sina egna kroppar, eller iallafall försonas med dem och det fullständigt förkastliga i skönhetsoperationer eftersom alla kvinnor helt enkelt borde vara nöjda med sig själva precis som de ser ut (denna typ av arbeten genererade dessutom alltid MVG av någon anledning) – och nu tänker jag att det är väl helt idiotiskt att sitta där och vara 17 år och tro sig veta hur alla kvinnor borde bete sig och känna inför sina kroppar (jag var nog ungefär lika onyanserad fortfarande när jag var 22 sådär, sen började jag kanske tänka efter lite), nu tänker jag istället BRING ON THE BOTOX – eller, inte än alltså, men om det nu skulle få mig att känna mig lite hetare i framtiden så skulle jag inte ha några moraliska problem med det längre.

Fast sedan är det ju verkligen så att det ena inte utesluter det andra, eller leder till det andra liksom: Bara för att jag skulle kunna tänka mig att fixa till mitt utseende så innebär det ju inte att jag liksom tycker att det är så det borde vara, att det är så kvinnor borde göra, och det innebär definitivt inte att jag vill försöka låtsas att jag är ung hela livet eller att jag tycker att det är något fult att bli äldre – jag kan ju snarare bli äcklad av mig själv när jag tänker på hur jag resonerade om saker och ting när jag var yngre, och så tänker jag att gud vilken tur att jag är äldre och klokare nu, tänk om det skulle ha fortsatt så där, om jag skulle ha fortsatt resonera så där naivt genom resten av livet, det hade ju varit fruktansvärt – – – men jag tycker ju samtidigt, precis som Jenny Morelli, att det är vackrare med unga kvinnor. Är det här dubbelmoral? Jag tycker inte det. Men jag vet inte om jag förklarar mig så bra.

Ja, resten av Nina Björk-intervjun är jättebra också, så spring och köp! Det är dessutom fina bilder på Nina Björk. Hon är så vacker! Alltså, det är ju svårt att inte tänka ”Ja, ja, lätt för dig att säga…”, hur gärna man än önskar att man kunde låta bli… Jag skulle aldrig vara så där snygg i platta kängor och raggsockor. Tyvärr.

 

PS: Nu kom posten äntligen med Konkurrens till döds – ”en desillusionerad skildring av den ökande konkurrens människor utsätts för – en tävlan som inte bara gäller framgång i termer av ekonomi eller karriär utan som i hög grad handlar om att lyckas sexuellt” – kan inte nån arrangera ett samtal mellan Nina Björk och Michel Houellebecq?

19 kommentarer

Filed under litteratur, media

19 responses to “the age of innocence

  1. Fast oavsett vad man personligen tycker om botox och boobjobs och sådant så kan jag tycka att det är uppfriskande att Nina Björk finns och engagerar sig i debatten om det kroppsliga vs. det sociala och allt som handlar om konstruktion och ideologi och yada-yada. Det är ju faktiskt inte alls så att Nina Björk representerar någon form av konsensustänkande i de här frågorna. Jag tycker dessutom att just Björk har visat på en underbar ambivalens i frågan och just ungdomen och skönheten, i och med att hon helt uppenbart är lite bitter för att hon har blivit gammal (även om hon så klart är skitsnygg fortfarande) så vågar hon ju i alla fall säga som det är, att livet var fan så mycket enklare när tuttarna var fastare.

  2. ps. Konkurrens till döds är väldigt bra! ds.

  3. Tänker inte ge mig in i skönhetsdebatten – orkar inte – utan vill kommentera P. S.: Konkurrens till döds är en fantastiskt intressant bok av en helt unik och fritt tänkande författare. Trevlig läsning!

  4. Vadå unga tjejer är vackrare? Det beror på hur unga man menar. De vackraste kvinnorna är alltid nånstans mellan 26-40.

  5. Johan

    Om man vill se ut som en dödsängel så rekommenderar jag botox och plastikoperationer. Det är alltid lika vackert när de åldrade och blodkärlsfyllda ögonen lyser matt i ett nyrenoverat ansikte…

  6. maj

    jag håller med om att intervjun var intressant, även om jag tycker just det partiet du valde att citera var det minst intresseväckande… Och Therese, by the way, du är fortfarande UNG!

  7. mati

    ”Bara för att jag skulle kunna tänka mig att fixa till mitt utseende så innebär det ju inte att jag liksom tycker att det är så det borde vara, att det är så kvinnor borde göra, och det innebär definitivt inte att jag vill försöka låtsas att jag är ung hela livet eller att jag tycker att det är något fult att bli äldre”

    Hur får du ihop det här?
    Du brukar ju vara glasklar i såväl tanke som text.
    Jag blir nyfiken.

  8. Jag är uppenbarligen onormal, för jag tycker att man blir vackrare med åren, men det är klart att när man blir riktigt gammal, förlorar man viss fräschör. Men mellan 30-60 är man väl i ärlighetens namn som bäst om man inte har rejält dåliga gener eller låeter sig själv förfalla.

  9. Therese

    mati – haha, ledsen att göra dig besviken, men jag kan nog helt enelt inte förklara det här så bra, plus att det kanske faktiskt är helt ologiskt och inte alls går ihop – det är ju inte så att alla tankar jag tänker är glasklara direkt (jag kanske borde låta bli att skriva ner de som inte är det? Fast då är jag rädd att det inte skulle bli så mycket kvar).

    maj, jag tyckte att det där jag citerade var roligast, för att det kändes så himla mycket som nåt som inte skulle varit med i någon annan intervju med Nina Björk – Nina Björk som förklarar sin syn på frihetsbegreppet kan man ju få tag i på annat håll liksom. Men jag håller ju med om att det är en intressant intervju i sin helhet.

    Kullervo: Vadå de vackraste kvinnorna är alltid nånstans mellan 26-40?

    Kajsa, jag tycker också att det är fint att Nina Björk är ambivalent till att åldras, och att det uppenbarligen finns en skillnad mellan hur hon tycker att det borde vara och hur hon faktiskt känner själv – jag älskade det där hon sa i nån intervju om att hon saknade att vara ung för att hon var snyggare då. Det är det här som gör att jag tycker att en intervju med henne är intressant fast jag typ aldrig har hållit med henne om något hon skrivit i en krönika i DN t.ex.

  10. Therese

    Rävjägarn: Alltså, det är ju definitivt inte så att jag tycker att man plötsligt blir ful vid en viss ålder! Det här handlar allra mest om mig (=jag blir deprimerad av tanken på att åldras) plus att jag faktiskt tycker att ungdom har något slags estetiskt egenvärde.
    Eh, fast sedan tycker ju t.ex. att män har den orättvisa fördelen att de bara blir snyggare och snyggare typ hela livet – nej, inte riktigt kanske, men väldigt länge.

  11. Yngst vinner – den som är närmst döden förlorar, som Ulf Lundell uttrycker saken. Han gillar ju för övrigt också unga tjejer.

  12. Therese

    Magnus, fast att ”gilla unga tjejer” i den Ulf Lundellska betydelsen är ju inte riktigt samma sak som att tycka att det är vackert med ungdom – eller, till viss del kanske det är det förresten, men jag blir lite frustrerad om det inte går att föra ett resonemang om det här utan exemplet äldre män som vill ligga med väldigt unga tjejer – – – eller äh, jag vet inte, jag orkar inte tänka på det här mer faktiskt.

    …fast nu kom jag att tänka på nåt jag läste en gång, vem var det som skrev det..? Det gällde huruvida det vore möjligt att tala om vackert och fult om man helt kunde koppla bort könsdriften. Jag skickar denna fråga vidare till alla hågade.

  13. Jag måste nog säga att jag tycker att ett ansikte, en kropp, utan ett och annat veck inte är av så stort värde. Det är klart att jag kan förstå att man attraheras av det unga och det perfekta men jag tycker att det oftast är så trist. Och jag måste hålla med Nina Björk när hon säger att man förstärker värderingarna när man faller till föga och tar till botox eller kniven. jag tycker verkligen att man bör göra sitt bästa för att bekämpa en osund skönhetsfixering. Men det är klart: som man och som väldigt välbevarad är det inte lätt att sätta sig in i hur det känns att vara kvinna och känns att ungdomen flyr sin kos, men: man måste inse att ungdomen är något som alla mister och att den inte på något sätt är nyckeln till lycka.

  14. Therese:

    Alltså, min poäng är bara att jag tycker att kvinnor blir vackrare med åren, upp till en viss gräns. Ungdomlighet är vackert, men de lite äldre kvinnorna har något annat som är otroligt tilltalande. Huvudfrågan för mig är inte fasta eller hängboobs utan helt andra saker.

    Intressant intervju by the way!

  15. Therese, jag antar att det var Unni Drougge som skrev om det i sin bok ”Penetrering” ? Förresten så skriver Houellebecq ganska mycket om sexdriften och som jag förstår saken så verkar huvudpersonen i ”Konkurrens till döds” helst vilja slippa sin.
    För övrigt så ser jag inga fördjupande argument här (eller i intervjun) som förklarar vari skillnaden består mellan din fascination av kvinnlig skönhet och t.ex. Lundells.

  16. fransyskan H

    hahaha – Therese: jag känner SÂ mycket igen mig av det du skriver!! Snusförnuftig 17-âring, och artonâring, och tjugoâring… Som lik en Kajsa Kavat försvarade âlderns skönhet, rynkornas skönhet, den moraliska HEMSKheten med att inte respektera denna, etc etc etc. Svart pâ vitt, vitt pâ svart. Och grupparbeten, och diskussioner.
    Minns att jag hade en diskussion om detta som 21-âring med en tjugo âr äldre väninna, som vänligt men bestämt klappade mig pâ axeln och sa: ”Jojo, lätt för dig att säga. Kom igen om tjugo âr”. Och inte alls tjugo âr senare, men dryga tio kan jag bara hâlla med henne och säga mig själv att Jojo, lätt för dig…
    Det intressanta är den vigör man – jag – lade in i debatten. Som om detta att vilja förbättra/föryngra var ngt som verkligen var skadligt för själen. Likt mamman till Abbe i Madicken som sâlde sin kropp till vetenskapen (att användas Efter hennes död) blev behandlad som en vettvilling över att ha gjort detta. Hemskt, hemskt, hemskt; brott, brott, brott. Jag argumenterade som detta var nâgot som verkligen rörde mig – och först nâgra âr senare lyckades jag börja använda kjol och tillät mig själv att känna mig fin i klänning…

    Man blir tack och lov mer tolerant med âren – bâde vad gäller andras âsikter och handlingar. Sâ länge det inte skadar mänskligheten, men bara rör dig själv, kör pâ, etc etc.
    Även om 21-âringen skulle sagt att man faktiskt visst skadar mänskligheten – och medkvinnorna – genom att säga ok till botox (eller annat); att det förändrar normerna och att man därmed är med pâ att sätta press pâ kommande generationer och blablabla.

    Men normerna förändras ändâ.
    Ungefär som att vilja slâss mot framtiden.
    (Ser en viss parallell till pâgâende piratebay-rättegâng… ).

    Visst, rynkornas skönhet i all ära – själv skulle jag trots allt vara glad dem förutan, ja glad-ARE. Och idag vâgar jag säga det utan att skämmas inför den Kajsa Kavat jag var. Och som jag inte vet varför jag var; vet inte vem jag tyckte utsâg mig till att vara det…?

    Och till sist: Ja! Skulle gärna lyssna till diskussionen Nina Björk och M. Houellebecq, tror den skulle bli mkt underhâllande. Ditt avslut är briljant!

  17. Therese

    Magnus, nej det har du nog rätt i – Ulf Lundell, Nina Björk och jag är överens om att det helt enkelt är vackert med ungdom, och antagligen överens om att vi tycker det för att ungdom är motsatsen till döden. Jag tyckte att det lät lite provocerande i din första kommentar bara, typ ”Ja, Ulf Lundell gillar ju också unga tjejer, höhö”, och som att du ville insinuera att det därmed är en tvivelaktig åsikt, men så var det kanske inte.

    fransyskan H, vilken fin kommentar! Tack!! Gud vad jag blir glad när någon fattar precis – speciellt det här inlägget som jag börjat ångra att jag skrev över huvud taget. :)

  18. fransyskan H

    Tycker inlägget är alltmer intressant just DÄRFÖR att det dök upp pâ en blogg vars skrivarinna är uppenbarligt intelligent, sâ ângra det tycker jag vore väldigt synd om du gjorde!

    Och, som sista punkt kan man ju frâga sig varför det bara är vi kvinnor som orkar hâlla pâ med liknande debatter (jo jag vet – feministfrâgan osv osv, det är väl den som drar igang en redan som 17-âring; ”varför ska vi behova vara vackra, ocksâ, när det för killarna räcker med intelligens”). Men det blir ju sâ trâkigt pâ ngt vis. Lagens absurda väktare. Eller den absurda ”lagens” väktare. Inte skulle väl män ägna tid ât att debattera runt att bantning för 40+:are är onödigt plâgeri eftersom en begynnande mage bara gör mannen mer viril. (hahaha, kunde inte lâta bli).
    Lite som att slâss mot väderkvarnar och jo, det är visst fint att vara ful. Och bara för att bevisa det sâ ska jag ge mig den pâ att bli det.

    Misstänker det lutherska ligger lite i bakgrunden till vâr nordiskt hârddragna feminism. Det blir lite mer avspänt bland kvinnorna ju längre ât syd man kommer (och även bland män, och hörrni läsande herrar: visst är en snyggt hâllen kvinna i sina bästa âr snyggare än en icke snyggt hâllen i joggingbyxor och bekväma sandaler i vad som blivit hennes sämre âr? Sharon Stone vs jag-vet-inte-vem-jag-ska-ta-för-att-inte-riskera-att-vara-elak, (även om väl SS väl i dessa dagar är ett dâligt exempel just pga botox- och lyftöverdriv, men jag kommer i skrivandets stund inte pâ ngt annat namn, tänk henne när hon var 42)).
    ”Men sâ har vi ju ocksâ kommit sâ mkt längre i jämlikhetsfrâgor ocksâ ”än dom””.

    Jo, tillvisso. Pâ mânga sätt.
    Men i andra till absurdum. Min kära syster var nästintill grâtfärdig över sättet hon bemöttes bland bâde män och kvinnor när hon kom pâ besök med sin lille son pâ 6 mânader. ”Och de lämnade plats till mig pâ bussen, lät mig gâ före i kön etc. Hemma är du sâ höggravid sâ inte tro fan att ngn reser sig sâ du fâr sitta”.

    Nej, för bra svensk-a reder sig själv det vet ju bâde (svenska) vinnor och män.
    Reder sig själv, rynkigt fin och stolt över att vara det, eller hur var det.
    Iklädd birkenstock.

  19. Therese, ja du förstod mig rätt på slutet.
    Sen så är det antagligen så att tankarna på döden är närvarande för en äldre man som dejtar en mycket yngre kvinna, eftersom han hela tiden påminns om sin egen ålder (och dödlighet) ihop med henne. Men det är väl priset äldre män får betala för att umgås med unga vackra kvinnor.

Kommentera

