uppdatering

Vad trevligt det blev med alla kommentarer på förra inlägget, även om jag tyckte att det började kännas lite jobbigt så fort jag hade postat det. Jag är verkligen inte tjejen som ska skriva om familjeliv och relationer och sånt, jag känner det så himla tydligt varje gång jag försöker. Familjen liksom, den har ju alla en åsikt om – mycket skönare att skriva om typ en liten italiensk symbolistisk roman från 1898, det bryr sig folk inte om på samma sätt. Iallafall. Det har på ett förtjusande nördigt sätt talats om Vilhelm Ekelunds Lunaria under tiden, här, jag är så glad över att upplåta plats åt kommentarer som ”Lunaria rediviva är det, och konvolveln är nog snarare snårvinda, Convolvulus (numera Calystegia) sepium”.

Annat trevligt: Hillevi har skrivit så fint om Dante Gabriel Rossetti och hans besatthet av wombater, det här är helt nytt för mig men gud så fascinerande och bisarrt. Wombat, jag visste knappt vad det var innan jag bildgooglade (alltså, ser det inte otroligt roligt ut med wombater?), jag trodde att det var typ ett litet bältdjur (bältdjur är kul också!). ”The Wombat is a Joy, a Triumph, a Delight, a Madness!” Kolla teckningen när han gråter över sin avlidna wombat! Så fint.

Och på tal om djur, Babian av Naja Marie Aidt verkar vara en bra bok va..? Jag får nog se till att köpa den. Annars har jag ägnat lite tid åt att leta efter en ny handväska eftersom jag plötsligt började förakta den jag har nu, och för varje dag som går känns det värre och värre: det är som att min handväska nu är sanningen om mig, mitt människovärde i väskform, hängande där till allmän beskådan så att alla jag möter på stan kan förakta mig också. En bra grej däremot är att det har varit lite sol de senaste dagarna så nu kan man börja använda solglasögon litegrann iallafall och slippa möta folks föraktfulla blickar, nu tar jag inte av mig dem igen förrän i november.

Plus att jag har köpt en ny mp3-spelare, äntligen! All musik blir så bra i mp3-spelaren, visst blir den? Jag tycker att varje ny låt som dyker upp när jag sätter den på shuffle är VÄRLDENS BÄSTA LÅT. Typ You can’t hurry love med Supremes, jag tänker Åh gud, det här är VÄRLDENS BÄSTA LÅT. Ladybird med Lee Hazlewood och Nancy Sinatra, VÄRLDENS BÄSTA LÅT, You gonna want me med Tiga, VÄRLDENS BÄSTA LÅT (det är ju bara dumt att tro! Det inser till och med jag), för att inte tala om alla Smiths-låtar jag stoppade in i spelaren, OMG, allt jag vill lyssna på nu är Smiths och varenda låt är VÄRLDENS BÄSTA (några av dem kanske faktiskt är det på riktigt – rent objektivt). Annars är det bästa med att köpa en ny mp3-spelare att man får dra bort den lilla skyddande plastfilmen över displayen, ni vet? Som man får göra varje gång man köper ny elektronik som har en display eller en yta som lätt repas. Det är liksom perfekt motstånd på något sätt, jag vet inte, det är bara en så himla behaglig känsla att dra bort plasten. Ah. Simple pleasure.

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “uppdatering

  1. Om jag haft tid skulle jag skaffa en blogg som liksom ägnade sig åt att kommentera din blogg.

    Men det hinner jag inte. Livspusslet du vet :-)

    Men här en länk som jag tror du kommer att uppskatta:

  2. h.

    Jag tycker musik är bäst i bil, man bara sitter där, rakt upp och ner och gör inget annat än låter musiken komma störtande (rakt framifrån dessutom) och kollar på snygga landskap.
    Musik är bra i mp3-spelare också, men jag lider av valfriheten, det är aldrig någon låt som är bra nog, tror alltid jag ska hitta den där, som ger den där bästa-känslan, och så bara byter och byter jag, extremt irriterande egenskap.

    Och ja, plastfilmen är jätterolig! Det där motståndet när man drar bort den. Men jätteirriterande med folk som inte följt drabortimpulsen och har kvar den fast de använder den!

    (eh, ja, jag är hemma och sjuk.)

  3. Therese

    JennyMaria, haha! Och ja, underbar länk! Tack!

    h.: Ja, bil så klart, bil måste ju verkligen vara det optimala för musik! Fast jag åker bil så himla sällan att det knappt finns i min föreställningsvärld, bara med pappa ibland och då är det mest typ vetenskapsradion och väder och nyheter. Men åh, den dag jag har körkort och snygga solglasögon och kör över öppna landskap (kanske i Skåne?), herregud vilken obegripligt bra musik jag kommer lyssna på då.
    Hehe, jag kan också irrritera mig jättemycket på folk när de inte tar bort plasten! Vad är det för fel på oss? :D

Kommentera

