Carl Larsson-lördag

Hej hej, jag har läst recensioner av Carl Larsson-utställningen på Waldemarsudde (vi har nu dragit på oss en mediaförsening på någonstans mellan några dagar och en hel vecka, vi ber om ursäkt för detta och hoppas att vi kan köra in lite tid innan vi når Hallsberg). Det är ju faktiskt slående hur svårt det tycks vara att förhålla sig till Carl Larsson som KONSTNÄR och inte som idyllmaskin (läs till exempel Nils Forsberg i Expressen och Katarina Wadsten Macleod i SvD). Det är väl fullständigt ointressant huruvida konstkritiker tycker att det verkar trivsamt i Carl Larssons hus eller skulle vilja dricka saft med hans barn i skuggan av en björk. I SvD kan man läsa att det finns ”utrymme att tolka Carl Larssons säregna modernism som svävar någonstans mellan prerafaeliternas symbolism, fransk realism och japansk skugglös grafik”, men mer än så blir det inte: man skulle kunna tolka det, om man ville, om man inte var så upptagen med att beklaga att en konstnär verksam vid förra sekelskiftet inte var förutseende nog att måla bilder förenliga med en annan idyll: den politiskt korrekta svenska drömmen anno 2009.

[Eh, update, i rättvisans namn: SvD talar faktiskt om ”Carl Larssons enastående kompositioner där tomrummen mellan människorna dominerar. Möbler, ängar och björkar tar över dukens yta och utstrålar en vilande tystnad, en stark kontrast till det annars bullriga familjelivet” också. Tack för det.]

”Carl Larsson skulle omedelbart erkännas som en stor symbolist, om han bara inte vore så illa svensk!” skrev Kristoffer Leandoer en gång i tidskriften Pequod, och pekade på likheterna med Alphonse Mucha, Aubrey Beardsley och Hergé. Jag håller inte riktigt med om att ”symbolist” är rätt etikett, men det ligger ju definitivt Carl Larsson i fatet att han är så illa svensk. Jag tänker nu följa Nils Forsbergs avslutande ord om att strunta i hans invändningar och istället förlora mig i det evigt gröna Sundborn – det här är en av mina Carl Larsson-favoriter (inte mycket grönska i den dock, men man kan ju ana den kväljande försommaren utanför fönstret):

 

carl-larsson-badrummet2

Carl Larsson, Badrummet

Annonser

5 kommentarer

Filed under konst, media

5 responses to “Carl Larsson-lördag

  1. fransyskan H

    Annat intressant kan ocksâ tyckas vara Nationalmuseums inställning till bâde CL’s och August Strindbergs mâlningar öht.
    I den permanenta utställningen finns 1 liten AS, ingen CL förutom väggmâlningarna.
    Till vakt/information:
    ”- Hur kommer det sig att det varken finns CL eller AS utställda?”
    ”- Ja, jag tycker ocksâ är väldigt trâkigt. Sedan de femton âr jag jobbat här har vi tagit upp det ett antal gânger”.
    ”- De finns alltsâ här?”
    ”- Javisst, men de är magasinerade”.
    ”- Sâ vi (sverige) tycker inte det är intressant att ställa ut dem, till förmân för en hel hoper andra halvdana som ingen längre kommer ihâg namnet pâ?”
    ”- Ja, visst är det konstigt? Det är bara utländska turister som frâgar efter dem, och de blir lika ställda var gâng de inser att de inte fâr tillgâng till dem”.
    ”- Sâ vad ska vi göra ât detta?”.
    ”-Vet inte. Som sagt, sen de femton âr jag…”.
    ”- Man fâr mao vara glad om man fâr tillfälle att se en AS eller CL utställning utomlands…”.
    ”Ja.”.

  2. tidenstecken

    Therese: när man ser din favoritmålning förstår man varför Nils Forsberg i Expressen enligt egen utsago intensivt längtar efter Gaggenau-kök i rostfritt stål och motorvägar.

    Kolla bara rördragningen i badrummet. Hopplöst omodern med en massa kranar och ingen riktig blandare. Rostbenägna järnrör dessutom. Ohygienisk tvål (förmodligen använd av hela familjen över hela kroppen).

    Dessutom verkar Carl Larsson vara en urdålig naturvetare som aldrig hört talas om Arkimedes princip. Hur mycket vatten kommer den så småningom nedsänkta kroppen att undantränga? Förmodligen så mycket att det rinner ut en del på golvet. Det borde han ha tänkt på innan han satte penseln till pappret.

    Verket är dessutom målat 1909, storstrejkens år. Medan samhället sjuder och rösträttsfrågan är olöst tänker hon ta sig ett bad! Som om ingenting hänt!

    Och så de tre vita liljeblommorna och den vita svepningen. Vilka ruskiga medeltida symboler när modernismen just står för dörren.

    Nils Forsberg lyckas verkligen avslöja den hopplöst reaktionära konst som Carl Larsson står för, Borde han inte tilldelas Grönköpings Veckoblads Stora Kritikerpris för år 2009?

  3. Johanna

    Ja vilken tur att det finns modiga kritiker som Forsberg som verkligen vågar stå upp för en udda åsikt i ett kritiker-Sverige där Carl Larsson formligen kramas ihjäl. Men var det ironi när han hänvisade till Hitlers motorvägar? De nazistiska undertonerna i Carl Larssons måleri får många av oss att tänka på just Hitler och all annan elände på jorden.

  4. Jag har faktiskt inte tänkt på att det nog är sommar ute men det ser jag nu.
    Det är mycket jag inte tänkt på i bilden, iallafall inte tänkt mycket på. Som gallergolvet som gör att man slipper torka efteråt och tyder på att rummet ligger på bottenvåningen, troligen direkt på jordgolv.
    Och den där praktiska remmen som gör att man vilar bekvämare med huvudet och inte förstör frisyren (åtminstone med lägre vattennivå).

    Det finns säkert fler saker att återupptäcka hos Carl Larsson.

    U.J.

  5. Den gängse bilden, problematiserandet av Carl Larsson – är så tråkigt, tråkigt att ägna sig åt.

    Jag har ju alltid varit en ’sucker’ för skicklighet. Larsson är Sveriges, tror jag, främsta tecknare genom tiderna. Kolla bilden på en av hans skisser som finns på Malmö Muséer. http://jennymaria.com/?p=471

    Tidens Tecken – roligt, roligt… att hon har mage, bada på ett sådant icke-politiskt-korrekt sätt

    Johanna ”ett kritiker-Sverige där Carl Larsson formligen kramas ihjäl” – du är ironisk va? Det var inget fel på Forsbergs text men hans åsikt om Larsson är vill jag nog påstå – den typiska.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s