babian

Jag köpte Naja Marie Aidts Babian, jag läste den och så blev jag besviken: Är den inte bättre än så här..? tänkte jag misstroget, invaggad i pirrande förhandsentusiasm av glada recensioner och det faktum att Aidt belönats med Nordiska rådets litteraturpris för den, jag tänkte Nu ska jag läsa en KVALITATIV bok…  Det skulle ju vara obehagliga, sexiga noveller, och okej, obehagliga är de, och några är lite sexiga (ju sexigare, desto bättre tycker jag faktiskt), men de flesta är ju bara så där typiskt novelligt tråkiga: En situation blir obehaglig… och sedan tar den slut. Jag ville ju bli swept of my feet, jag trodde att jag skulle kunna bli det, men dammit, jag gillar ju ingenting längre – – – jo, det gör jag visst… I don’t like much really, do I…? But what I do like, I love passionately – – – jag har inte ens läst ut den, jag vet inte om jag vill, det var så många tråkigt uppfuckade familjer, så många tråkigt uppfuckade relationer… Alltså, jag gillar kanske inte noveller helt enkelt, kanske tycker jag att om man inte skriver Döden i Venedig så bör man strunta i att skriva noveller över huvud taget, det blir ju bara samma sak, det blir precis samma sak som när jag skrev noveller själv: de där obehagliga situationerna, de där uppfuckade relationerna… Läser jag en bok som fått Nordiska rådets litteraturpris vill jag helst slippa tycka att jag hade kunnat göra det ungefär lika bra själv. – Meh, hade du verkligen det…? – Nej okej, kanske inte, men jag är sur, låt mig vara.

5 kommentarer

Filed under dagbok

5 responses to “babian

  1. ea

    usch för trista novellsamlingar. men releasetillställningar för dem kan ju vara trevliga? ritorno den 18 maj, från sju. allt gott, ea

  2. Therese

    ea, det låter jättetrevligt! Och för en gångs skull verkar jag vara i rätt stad :)

  3. Haha, jag KÖPTE också samma bok häromdagen. Och det är anmärkningsvärt – jag kommer inte ihåg när jag senast skulle ha köpt en inbunden bok på svenska. Jag har velat läsa den sedan den fick det där priset. Obehagliga noveller som utspelar sig på stränder är ju verkligen grejen, men lite besviken blev man nog. Har i och för sig inte läst hela ännu.

  4. Hmm, jag anade på något vis det. Men jag ville inte säga något eftersom du verkade så förväntansfull…

  5. Therese

    Philip, samma sak för mig ju, det var säkert ett år sedan jag gick till en fysisk bokhandel och köpte en inbunden bok på svenska… du får ge ett slutomdöme när du har läst färdigt!

    Malte, uh ja, jag var ju jättepepp..! Fast nu är jag mitt gamla vanliga skeptiska jag igen…

Kommentera

