bokfredag

Jaha, det är SNÖ ut, jag tappar genast livsgnistan, för att inte tala om hoppet om att någonsin få ha på mig snygga kläder igen – jag har sagt till mig själv tusen gånger (nej, uppenbarligen kan jag inte ha sagt det tusen gånger eftersom det inte har varit vinter i tre års tid nu, men det känns som tusen gånger) att IDAG är sista dagen jag använder vinterjackan! För att inte tala om vinterstövlarna, och de ligger faktiskt oanvända i ett hörn sedan några veckor men idag får jag väl ha dem igen då, uuh, uuh, seriöst, det känns så sunkigt att jag nästan hellre stannar inne och lever på youghurt och knäckebröd.

Okej, nu har jag gnällt färdigt: Vad spännande det är med recensionerna av Pauline Wolffs Swede idag! I DN är Thomas Göteselius vänlig men lite skeptisk, i Expressen är Björn af Kleen mest skeptisk. SvD vet jag inte för de uppdaterar aldrig. Aftonbladet uppdaterar ju aldrig heller, men där kommer det inte att komma någon recension ändå för det är jag som har skrivit den och den måste vänta eftersom man ska släcka ljuset en timme för Dawit Isaak idag eller vad det var och imorgon är det temalördag hos Aftonbladet kultur så man får läsa den på söndag. Det är iallafall en glad recension, nästan lika glad som Helenas, och med vissa observationer som är så liknande hennes att jag blir lite nervös över att nån ska tro att jag har läst hennes recension och sedan snabbskrivit min utifrån den. Det har jag inte! Det är bara så att great minds think alike.

Om jag hade fått bre ut mig lite skulle jag också ha skrivit om det där grekiska i min text, det ÄR något extremt grekiskt med western-grejen har jag precis insett – alla som gillar westerns har säkert insett det redan från början, men jag har alltid undvikit hela grenren eftersom min uppfattning är att den bara handlar om tysta män och allt är brunt, så det var en fin insikt för mig. En av mina arbetskamrater älskar Homeros, Shakespeare och Sergio Leone, en kombination jag hittills har tyckt varit lite udda, men suddenly it all makes perfect sense. Och jag tycker att det är ett lysande initiativ att skriva en western-roman, alltså, när jag tänker på den där sega floden av annan ung prosa (särskilt av unga kvinnor) där allt är liksom fint och osammanhängande tycker jag inte att man kan vara något annat än glad över Pauline Wolff, precis som jag inte tycker att man kan vara något annat än glad över Carl-Johan Vallgren.

 

swede

Den svaga sältan av kallt krut från hans revolvrar!

 

3 kommentarer

Filed under dagbok

3 responses to “bokfredag

  1. Ja, visst är det spännande att Swede fått så blandade recensioner och JA, visst är det något väldigt grekiskt över den (jag har inte läst tillräckligt mycket traditionell västernlitteratur för att kunna uttala mig om hur det står till där, men jo, jag är benägen att hålla med)! När jag läste Björn af Kleens recension undrade jag dock nästan om han och jag läst samma bok. Jag tänker att de spridda reaktionerna är ett bevis på Wolffs storhet. Ja, så är det, säger vi. Har du läst Vi är luftens drottning förresten?

    PS: Yes, great minds think alike. :) Jag blir också nojig över att folk ska tro att jag läst andra recensioner först och lånat därifrån. En konstant neuros hos mig.

  2. Undrade också vilken bok Kleen egentligen läst. Och försöker fortfarande lista ut kopplingen mellan Swede och Robinson-Robban. Så udda är det väl ändå inte med synvinkelskiften i litteraturen att såpor som Robinson är den mest logiska associationen?

  3. Kleen verkar ju egentligen inte vara så mycket för rörlig bild utan verkar ha snöat in på (amatör)landskapsfotografi.

    Det här med att låta var och en av deltagarna berätta sin version av historien är väl inte precis nytt. Det är ganska gjort faktiskt. En författare kan knappast klandras för att inte ha hittat på det själv och det kan säkert vara en utmärkt bok men en kulturskribent som associerar till dokusåpor (istället för tex till Hjalmar Bergman) är lite tvivelaktig. Om han nu inte drar till med det för att det är mer dräpande.

    U.J.

Kommentera

