hon ligger raklång med huvudet i en kamelia och vinet i en djärv vinkel i kristallglaset

Jag gick upp jättetidigt och nu känns det helt misslyckat för nu är det mulet ute eftersom det alltid är det i den här staden, utom igår när jag bara jobbade och jobbade. Jag känner mig så himla rastlös, jag tror att jag ska åka till H&M och köpa ett sånt där halsband som alla redan har och som jag har tittat på fem gånger utan att köpa det eftersom jag inte ville ha förrän jag såg att alla andra hade köpt det – – – ni måste läsa den här bloggen nu direkt, this goes on the favoritlista också. Kanske det bästa man kan läsa i väntan på nästa bok av Per Hagman!

16 kommentarer

Filed under dagbok

16 responses to “hon ligger raklång med huvudet i en kamelia och vinet i en djärv vinkel i kristallglaset

  1. Carl

    Oj, jag har inte riktigt vågat länka till den bloggen ännu – kom ihåg att du är vad du läser… Men visst, jag läser den i hemlighet.

  2. Therese

    Carl, jag har absolut inga problem med att gilla den bloggen in public! Fast tyvärr tror jag att den är lite för bra för att vara sann… men bra är den ju definitivt.

  3. ja, den lär verkligen vara fiktion, det får man utgå ifrån. Jag kan inte riktigt säga att jag gillar den, men för en tio år sedan, när jag hade ett par år kvar till 30, hade jag säkert tyckt bättre om den. Men nu, som äldre, med en del i bagaget, kan jag känna avsmak när läser sådan som trots allt förhärligar det som egentligen inte är så härligt, när man väl sitter i skiten. Hmm, ja, kanske lite fånigt, men så känner jag.

  4. Carl

    Harumpf. Det jag gillar med den är att den beskriver den överklass jag hoppas finns. Och det var väl det som var hela hemligheten. Fast nu är det väl inte så hemligt längre…

  5. Therese

    Rävjägarn, jag har mycket stor respekt för den åsikten – jag gick faktiskt och ångrade att jag skrev ”tyvärr” i meningen ”Fast tyvärr tror jag att den är lite för bra för att vara sann”. Det är väl verkligen bäst om den inte är det liksom – men som fiktion tycker jag att den är underbar.

    Carl, haha, men beskrivningarna av överklassen är ju på pricken! Iallafall det jag har sett av överklassen de senaste åren: ”Om det hänger en oljemålning hemma föreställer den en farfarsfar som var Häradshövding”, ”Det heter inte ”lägenhet” utan ”våning” (Sommarstuga heter ”gård”)”, ”Man spenderar minst en femtedel av året i ordet som börjar på ”St” (St Anton St Morits St Tropez och så vidare)”.

  6. Jo, den överklassen har jag också sett. Men inte den som dricker plommonvin i takeawaymuggar i skolan…

  7. Jonas

    OBS – eventuella spoilers nedan!

    Lätt bakfull och med en spadeiansk vilja att avtäcka sanningen har jag hittat följande:

    På blocket finns denna annons: http://www.blocket.se/vi/20740210.htm?ca=11_s (vilket också är lite för bra för att vara sant) Telefonnumret som anges där går inte till fröken Ascot, utan till en Per Eriksson på ”Studio Total HB”. En googling på Studio Total leder till en hemsida (http://www.studiototal.se/) som är svårdechiffrerad och aningen läskig för någon med hög halt av acetaldehyd i blodet, men det dyker också upp en referens i en sån där nät-företagskatalog och där står: ”Länge leve STUDIO TOTAL. Vi nämligen inte bara fixa din hemsida. Vi kan designa din stol, fotografera din fabrik. Vi kan formge en trevlig liten bok åt dig, eller ett TV-spel åt dina vänner!”

    Eller fabricera en blogg kan man då tänka. Men varför? Alltså bloggen är suggestiv och förträfflig (ett lätt anslag av ”Äldreomsorgen i Kågedalen”, nej?), men ett företag måste ju få betalt på något sätt, eller? Jag hittar ingen reklam någonstans på bloggen. Ett mysterium.

  8. Therese

    Carl, haha, nej det har du ju rätt i… den verkar ju vara mindre förekommande, eller så har den helt enkelt utvecklat överklassegenskapen diskretion till fulländning.

    Jonas, wow! Vilket detektivarbete, strålande… Jag kom inte längre än hit: http://www.branten.com/magazine/mode/sant-men-falskt.html – men det var ju ungefär samma slutsatser, även om dina var mer precisa (och ledde till en annan stad). Av vilken anledning det än görs (verkligen ett mysterium!) så är det ju oerhört ambitiöst och väl genomfört… jag är lite avundsjuk faktiskt, haha.

  9. Lars

    Om man någonsin känt en person som kommer från en ekonomiskt privilegierad bakgrund i Stockholm vet man att den där siten bara är båg efter att ha läst ett inlägg.

  10. Jonas

    Det skulle kunna vara ett gäng sofistikerade kriminella som importerat en container med fejkade vintage märkesprylar. De bygger en falsk bloggidentitet som garanterar äkthet och skänker blocketannonsen en doft av ljummet plommonvin.

    Söndagstips: http://www.miskatonic.org/rara-avis/Ian-Fleming-Raymond-Chandler.mp3. Ian Flemming och Raymond Chandler diskuterar varandras författarskap och allmänt om skrivande. Helmysigt.

  11. Den drömmen, som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få… Det kanske är ett konstprojekt från Konstfack?

  12. Therese

    M, ah! Jag tycker ju att bloggen är toppen som fiktion, och att det är coolt att hela grejen är så väl genomförd… jag gillade också att hitta på personer på nätet ett tag, men det var aldrig så där bra… Men jo, JT LeRoy-associationerna gjorde att jag fick en dålig smak i munnen nu… eh, jag hatar ju egentligen folk som låtsas må dåligt när de inte gör det, ehrm, jag känner mig lite kluven nu…

  13. Karin C

    Jag tycker att överklassen är så himla lamt framställd i den där bloggen. den känns väldigt mycket som en kliché. alla rika mänskor bor i våningar och mår dåligt fast de gör det i snygga kläder. fjantigt och uttjatat. Alltså bilden av rik person är fan mer subtilt framställd i Joakim von Anka-figuren (”badar i mynt”) än det här post-Per Hagmanaktiga möget (”ner med fingrarna i halsen, åh nu kräktes jag visst på mina exklusiva trosor, och dam-uret som gått i arv i generationer, fick sig också ett fränt stänk av petit-choux- och chablisblandningen”)

    men annars vill jag tacka dej Therese för en himla bra blogg!!!

    ;)

  14. Therese

    Karin, åh tack! Och hahaha, jag gillar ju allt det där du tycker är fjantigt och onyanserat… antagligen ett bevis på hur lite jag egentligen vet om överklassen, haha… jag sväljer allt :)

  15. Karin C

    Therese: ehh, i och för sig skall väl inte jag säga något, då verner von heidenstam frontar min skunk…
    ;)

Kommentera

