with your kiss my life begins

Okej, jag har fortfarande inte sett Hiroshima mon amour eftersom jag, när det väl kommer till kritan, alltid väljer en skamlöst underhållande film framför en BRA (något fel i huvudet på mig? Jo, troligtvis – jag skulle inte ha så jättemycket emot att bara se filmer där New York blir infryst i is, bortspolat av en flodvåg, begravt i lava eller invaderat av utomjordingar) – igår prioriterade jag hur som helst Twilight och det var ju toppen! Nu är jag också kär i Edward, åh, Edward – – – eftersom jag inte har läst en rad av Stephanie Meyer hade jag ingen bild av honom på förhand utan nöjde mig med stor förtjusning med den blandning av Michelangelos David och Justin Timberlake med kajal som filmatiseringen ger – åh, vacker…

 

edward-cullen-och-david

 

Jag blir lite bitter över att ingen kom på den strålande idén att exploatera vampyrers erotiska appeal på tonårstjejer när jag gick på högstadiet, herregud vad jag hade gillat det. Jag fick nöja mig med den här boken, vilket iofs inte alls var så illa:

 

silverkyssen2

 

Silverkyssen på svenska, som jag förseddes med genom underbara Läslusens boklubb. Killen på omslaget är givetvis vampyr, han heter Simon om jag minns rätt, och han gjorde mycket stort intryck på mig: jag började skriva en egen vampyrroman efter att ha läst Silverkyssen – det blev bara en novell till slut, men jag avslutade den faktiskt, till skillnad från rätt mycket annat jag skrev. Det hände inte så mycket dock, typ en tjej med mörkt lockigt hår gick omkring och hade tråkigt ett sommarlov och var lite speciell och grubblande och en kväll gick hon till en fin park (jag har alltid gillat parker) som fanns i småstaden som hon bodde i, och där träffade hon en vacker och speciell och grubblande kille som det var något mystiskt med. Ååh. Jag tror inte att det hände någonting alls mellan dem faktiskt, de pratade och förstod varandra och kysstes kanske flyktigt innan han sa Nej, nej, jag kan inte… (med lätt östeuropeisk brytning) och försvann och aldrig kom tillbaka. Åh vad det är bra med vampyrer. Jag blev så besviken när de filmatiserade En vampyrs bekännelse några år senare, och castade träiga BRAD PITT och TOM CRUISE istället för någon lång, blek, vacker yngling som borde hetat typ Maximillian, sett ut som en mörkhårig Martin Rolinski, klätt utmärkt i slängkappa och fungerat lite bättre som erotisk fantasi. Eller Jonathan Rhys-Meyers! Åh, varför fick han aldrig spela vampyr när han var yngre, det hade varit så perfekt!

 

jonathan_rhys_meyers

– I’ve come to suck your blood.

4 kommentarer

Filed under dagbok

4 responses to “with your kiss my life begins

  1. Hmmm. Alla verkar ju kapitulera på ett eller annat sätt inför den här Meyer-grejen. Jag har första boken hemma, får väl läsa den då, för att se vad allt fuzzet handlar om, som det heter.

    Jag skrev minsann också en vampyr-novell som ung (fast jag aldrig var en ”sån” tjej, jag var mer inne på ”förr i tiden” och sånt där. Helt följdriktigt, fast baklänges, om det makes sense…), vampyren hette Alexis och var mörk och mystisk, lite lättstött och irriterad och olycklig och det hela utspelades nog till och med i typ rumänien vill jag minnas… Åh jösses, det var inte vidare bra, misstänker jag. Mycket stora känslor.

  2. Ja! Jag har också tänkt att Jonathan Rhys-Meyers skulle göra sig som vampyr. Ända sedan Velvet Goldmine har jag tänkt det.

  3. Therese

    Lisa, jag också :D

    Elin, haha, ja, stora känslor… Jo, Meyer kan jag ju inte riktigt uttala mig om, men jag tror att jag skulle falla för böckerna också faktiskt, jag funderar på att läsa första boken i sommar. Filmen fick mig ju att känna mig lite som när jag gick på högstadiet (på ett bra sätt).

  4. h.

    Åh, Jonahtan som vampyr är ju nästan en för bra tanke, tycker fortfarande att han är jobbigt snygg, fast jag inte längre är nyss fyllda sjutton och såg Velvet Goldmine.

Kommentera

