konstnärer ni kanske inte har hört talas om, introduktion

Ja, hej igen. Jo, så här är det: Min serie om de tio bästa konsterken har glädjande nog blivit uppköpt av tidskriften Axess, därav både uteblivna uppdateringar och min fina tecknade byline som jag visade för ett tag sedan. Jag har dock fått tillstånd att publicera bloggiga versioner av topplistan här efter att de har varit i tidningen, men där börjar jag med Giorgiones Stormen och den har ni ju redan läst om, så jag tänkte dra igång en ny konstserie här så länge. Jag tänkte att den skulle heta ”Konstnärer ni kanske inte har hört talas om”, och om ni skulle ha hört talas om dem får ni guldstjärna. Jag tänkte att det skulle vara sådana som inte finns med i de stora konsthistoriska översiktsverken, och eftersom jag känner till dem lär de flesta ha varit verksamma mellan 1850 och 1910 ungefär, men det är ju den objektivt bästa perioden –  nä, det är det ju inte alls förresten, renässansen är bäst, men förra sekelskiftet är roligare, så det blir nog bra ändå.

När jag började på det här inlägget tänkte jag att det skulle innehålla konstnär numer ett i serien, men nu blev jag tyvärr akut trött (jag har varit på middag… plus haft en jobbig dag) så jag orkar faktiskt inte. Vi tar det imorgon? Vill någon gissa under tiden så är det alltså fråga om konstnären som har målat den brunaktiga bakgrunden med en arkad i Nerval-bilden i förra inlägget. Han kom från Belgien och jag tror att pelarna på bilden kanske föreställer dessa.

Nu dricker jag te dårå. Jag har köpt nytt körsbärste! Bästa grejen. Hej, kyss.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “konstnärer ni kanske inte har hört talas om, introduktion

  1. Anonym

    Nej vad roligt! Grattis!

  2. fransyskan H

    aj, nu var det jag som râkade bli ”anonym” igen. Alltsâ âter: Grattis!

Kommentera

