stolt och glad

topplista

 

Jag har en egen sida i en tidskrift, hurra! Plus att jag ingår i mycket fint sällskap: I senaste numret av Axess kan man, utöver det jag har skrivit, läsa texter av Frederik Stjernfelt (en av männen bakom Kritik av den negativa uppbyggligheten, ni vet..?), Christopher Hitchens, Sture Linnér, Per Wästberg och STIG LARSSON vars namn jag måste skriva med versaler eftersom jag tycker att det är så coolt. Jag förstår att alla inte tycker att Stig Larsson är coolast i det sällskapet, men han har ju varit min idol sedan jag var 20 år typ. Nu följer en dikt ur Stig Larssons Ordningen som jag har läst väldigt många gånger.

 

 

Det finns inget svar på min fråga.
Jag har gått omkring med den i flera länder.
Frågat man till man, också man efter man.
De har inte ens trott att det var en fråga.
Jag har försökt förstå vad som var eld, vad som inte var eld.
Jag har räknat många av stegen.
Röken har inte gjort mig något gott.
Jag har också varit rök.
Ingenting har tänts, ingen eld.

 

Nu ska jag packa min väska, laga pasta, eventuellt läsa en diktsamling samt skriva en recension av den, vilket jag iofs håller för mindre troligt eftersom jag hade tänkt dricka vin till pastan, och imorgon åker jag på PÅSKLOV, herregud vad skönt det blir. Men om inte min dator kraschar det här lovet också lär vi höras. Kyssar.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “stolt och glad

  1. Grattis! Det var på tiden! (Detta med den egna sidan, alltså.)

  2. Moa

    Vad roligt! Och vad jättesnyggt! Trevligt påsklov önskar jag dig då.

  3. Jonas S

    Åh va typiskt. Så har slutligen redaktörerna sett den briljans vi snyltande gratisläsare njutit av i många år. Nu kommer alla dina alster att kapas av mammon. Dagboken kommer att vara en räcka av:

    ”Rådjurströjor och [fräsig konstnär från sekelskiftet (det riktiga)] och jeansskjortans död
    22 juli 2010 av Therese

    Den här posten såldes till ARTnews efter ett långt budgivningskrig mellan ett tjogtal fräcka tidsskrifter”

    Grattis! All framgång är mycket välförtjänt. Jag kan inget om konst men du skriver alltid så jag tror att jag hittat en ny favoritkonstnär. Dina texter är som vackra chokladtårtor, förutom att man vare sig blir mätt eller sugen på kaffe när man läser dem.

    Glad påsk!

  4. Cause you’re worth it.

  5. Snygg sida! En så rolig idé, dessutom, och så underbart att få vara så subjektiv!
    Åtminstone JAG tycker att det är coolt med Stig Larsson (eller, som jag brukar säga numera, ”den egentlige Stig Larsson”): jag har bara åkt ettans buss med honom till Grubbe där hans föräldrar bodde på 90-talet, andats in hans cigarettrök på poesifestivalen i Nässjö, med mera, men aldrig vågat prata med honom …

  6. Soy

    grymt, therese. grattis. :o)

Kommentera

