söndag och helgdag

Alltså vad är det här för tid vi lever i, när människor diskuterar huruvida Förintelsen har ägt rum eller ej? – en äcklad tanke bara, innan jag kan fortsätta: så, nu – – – några orsorterade tankar i all anspråkslöshet, som Män Som Skriver Essäer brukar skriva:

Jag registrerade ett konto på boktipset.se (min bokhylla där är lite hur som helst än så länge, men många böcker jag gillar är med), men jag irriteras lite över bristen på nördighet i systemet. Ett tag la jag upp varenda ny bok jag köpte på den utmärkta sajten skivsamling.nu, som tyvärr är död nu, där kunde man ange år och förlag (ja, egentligen skivbolag) och sånt, ja, och givetvis SORTERA ALFABETISKT, inte som på boktipset där det mest handlar om att betygsätta, för att sedan matcha ihop en med andra användare – det är väl kul iofs, men jag tröttnar på förutsägbarheten, på att ALLA har samma högstadie-, gymnasie- och littvet A-kanon i sina hyllor och bara femmor på allt, jag tänker inte sätta betyg på nåt sånt, det känns fullständigt irrelevant för mig om George Orwells Djurfarmen är en trea eller fyra eller femma, jag läste den när jag var 16, jag har sorterat ut den ur min fysiska bokhylla för länge sen, den betyder ingenting för mig, sorry. Eller På drift, eller Dvärgen, Kallocain, Möss och människor, det är liksom en annan era, det känns meningslöst, dammigt.* Plus att jag saknar funktionen ”Böcker jag INTE vill läsa”, hehe. Den vore antagligen roligast.

Jag vill bli en Kvinna Som Skriver Essäer så där som män kan vara Män Som Skriver Essäer, men jag vet inte om det finns några Kvinnor Som Skriver Essäer, så där världsfrånvänt som män gör det, så där självupptaget, distanslöst, nördigt nördigt, jag tycker att nördighet är det yttersta beviset på jämställdhet. Det här ska jag skriva mer om en annan dag!

Nu postar jag en fin bild som jag har postat förut eftersom jag vill hävda att den föreställer den sällan skådade kvinnliga melankolikern:

 

arthur-hacker

Arthur Hacker har målat. Jag skulle faktiskt tro att det här är en akvarell, men säker är jag inte… akvarell är svårast av allt.

 

*Jag säger inte att det är dåliga böcker nu så hold your horses, jag säger att det känns meningslöst att betygsätta dem.

5 kommentarer

Filed under dagbok, litteratur

5 responses to “söndag och helgdag

  1. Erik

    En Kvinna Som Skriver (Skrev) Essäer: Marie Louise Ramnefalk.

  2. fransyskan H

    En annan Karen Blixen. Samt – om man nu riktigt kan kalla det Essäer men, jo, jag tycker det – Lou Andreas-Salomé (och bara namnet, namnet…)

  3. k

    Men du, gå till librarything.com istället. Samma sak fast internationellt, mindre förutsägbart och med rätt mycket nördighet i systemet. Ganska många svenska användare har de också. Bara ett tips.

  4. Per

    Ja, det är ett rätt obehagligt debattklimat när förintelserevisionismen gör landvinningar. Ännu obehagligare tycker jag det är när människor som kritiserar sådana åsikter förses med epitet som ”imperialist” och ”kolonialist” av förment ”toleranta” och ”radikala” tyckare.

    Filmtipset.se var ganska stort i mitt liv ett tag, och fungerade alldeles utmärkt med sitt rekommendationssystem. Beroende på vilka betyg man satt, var de ganska bra på att gräva fram konstiga tjeckiska skräckfilmer de trodde man skulle gilla; och det gjorde man oftast också. Fast just det där med betygsättande blir lite meckigt i längden. Det allra mesta man konsumerat i litteratur- och filmväg har man ju, som du säger, ingen egentlig relation till längre.

  5. Nu har jag testat båda, det vill säga boktipset och library thing och det senare är överlägset. Man behöver inte sätta betyg och man hittar fler böcker. Dock fortfarande inte alla, men ändå.

Kommentera

