först med det senaste

Hej, lite nyhetsrapportering: Nu måste väl ändå klädkedjornas kändis-designsamarbeten nått sin bisarra peak – Madonna för H&M eller Kate Moss för Top Shop var ingenting mot PAULO COELHO FOR MANGO. Ja, seriöst. Författaren. Det är samma grej som MQ gjorde, dvs. citat på t-shirtar (vilka författare var det nu igen – Björn Ranelid, Ulf Eriksson? ), fast Paulo Coelho poserar inte själv i sina t-shirtar. ”In these turbulent times, nothing is more important than remembering the essential human values: solidarity, love, dreams and courage” säger han på ett plakat. Dessa grundläggande värderingar kommunicerar alltså Paulo Coelho inte bara genom böcker utan nu även via t-shirts. ”The path to wisdom is not being afraid to make mistakes” står det på en av tröjorna. Hur står det till med Paulo Coelhos trovärdighet i modesammanhang? Jag har ingen aning om hur han klär sig, han kanske är en brasiliansk dandy? Fast då borde han iofs veta bättre än att bli en neonfärgad livsvisdoms-Katharine Hamnett (fast äsch, jag ska inte dissa Paulo Coelho, det känns lite…gjort). Det enda lyckade exempel på författare+mode som jag kan komma på (inte mode i litteratur nu alltså, det kan jag komma på många utmärkta exempel på) är ”Kafka hade inte heller så roligt”-t-shirtarna, men det är kanske bara mitt romantiserande av åttiotalet som spökar igen. Nu följer bildbevis – så här ser det ut i Mangos skyltfönster i Stockholm:

 

paulo coelholivsvisdom

11 kommentarer

Filed under litteratur, mode

11 responses to “först med det senaste

  1. I min ungdom hade jag en t-shirt med texten Lolita F.C. (med coyprighttecken, hittar det inte på tangentbordet, Nabokov). Och en egenhändig teckning.

  2. Det här var mycket avslöjande.
    “The path to wisdom is not being afraid to make mistakes”
    Direktöversätter man det:
    ”Vägen till visheten är inte rädd för att göra misstag…”
    .. så har man en halv ranelidaforism. Tillsätt bara vatten och en del till.

    Undra på att karln inte känner sig tillräckligt uppskattad. Och så seglar den där Coelho in från höger och snor hans grej.
    Stackars Björn.

    U.J.

  3. Therese

    Åh, men det låter ju coolt! Vad var det för teckning?
    Jag har nog aldrig haft något plagg med en text som inte haft att göra med ett band jag gillat (en gång skrev jag ”C’est pas ma faute” med textilpenna på en rosa t-shirt, det är ur låten Moi Lolita med franska popsångerskan Alizee, jag har den fortfarande att sova i… på tal om Lolita-tshirts. Ingen fattade någonsin vad det var för citat).

  4. Therese

    Urban, haha! Ja just det. Men jag tror faktiskt att det var så det stod… lite svårt att se med skyltdockehåret ivägen.

  5. fransyskan H

    Haha, wonderful!

    Av en händelse läste jag en intervju med samme man för bara ca 2 veckor sedan – i regionens tidning ouest france – i och med hans bok som utspelar sig under Cannes-festivalen (och som lämpligt nog ges ut nu i samband med att festivalen drar igâng). Var ju därför givetvis tvungen att leta upp den i dess nätversion för att se efter om jag mindes rätt… dâ jag hade ett svagt minne av främst just kläder, stil, look, attityd… förutom de 1-3-5 miljoner böcker han sâlt.

    Och mycket riktigt. Kort utdrag:

    la rencontre avec Paulo, 62 ans, vaut le déplacement. Elle sent le souffre et l’encens. Et le tabac aussi. L’homme fume en répondant aux questions dans un français des plus correct. Tee-shirt, jean, chaussures: tout est noir dans le look Coelho. Sauf la barbe et les cheveux qu’il porte blancs et courts à l’exception d’une longue mèche dans le cou.

    Snabbt översatt: Mötet med PC 62 âr är värt besväret. Det luktar svavel och rökelse. Samt tobak. Han röker alltmedan han svarar pâ frâgor pâ en mycket korrekt franska. T-SHIRT, JEANS och SKOR: ALLT ÄR SVART I COELHO’S LOOK. FÖRUTOM SKÄGGET OCH HÂRET SOM HAN BÄR VITT OCH KORTKLIPPT – MED UNDANTAG FÖR EN LÂNG SLINGA I NACKEN. (!!! Och förresten, där har vi den ju igen, länken till âttiotalet!!).

    För övrigt har han PÂ UNDERARMEN EN TATUERING FRÂN TIDEN DÂ HAN VAR ADEPT VAD GÄLLER SEX-DRUGS-&-ROCKN’ROLL.

    Vad som sedan är i efterhand konstruerad ”legend” eller ej… döm om min förvâning när jag upptäckte att:
    1. Hans föräldrar tvingade honom att följa studier hos Jesuiter i Bresil – nâgot han hatade
    2. Eftersom han ville leva, skriva och vara konstnär – nâgot hans pappa i sin tur hatade
    3. Pappan försökte därför med alla medel fâ honom att gâ ”den rätta vägen”. De spärrade därför in honom pâ psyket 3 gânger (i dessa Konstfackstider…).
    4. Men varken medecin eller elektriska stötar kan dämpa den unge mannens frihetstörst. Han blev dock förklarad som mentalt sjuk när han var 19.
    Sen var det hippie, kokain, LSD, rock som gällde – därefter fängelse.
    26 âr gammal fick han nog, gifte sig, bildade familj.
    Men hade trâkigt, ställde sig existentiella frâgor, skiljer sig och träffar Christina, hans fru sedan 30 âr tillbaka.

    Idag är dock det enda som gäller i vätskeväg heligt vatten frân Lourdes.
    De reser, umgâs i New Age svängar, samt pilgrimsvandrar.

    Precis som allas vâr Agneta vandrade han i Saint-Jacques-de-Compostelle’s fotspâr, förstod att han var katolik, att hans öde var att skriva och att han var tvungen att slâss för att förverkliga sina drömmar.

    Resten känner ni till. 60 miljoner ex., 68 sprâk, etc.

    För de som vill, titta här: http://www.ouest-france.fr/actu/actuDet_-Paulo-Coelho-l-homme-aux-135-millions-de-livres-_3639-903516_actu.Htm

  6. Det kan mycket väl stå så på engelska. Jag insåg en liten stund senare att Coelho nog anser att vägen (egentligen stigen) till vishet är ATT inte vara rädd att göra misstag.
    Fast min första översättning var roligare.

    Nej, det är ont om författarinspirerat mode. Frödings vita, skräddarsydda linnekostym känns långt borta ( och var väl för den delen snarare borglig samtidsklädsel än fashion statement) och inga modehus verkar vilja unna Byronfantasterna chansen att komma över en albansk folktdräkt till lågt pris. (Ta det som ett tips MQ)
    För att inte tala om hur svårt det är att komma över en schyst Wertherfrack numera, fast där handlar det ju om litteratur som blivit verklighet.

    U.J.

  7. Man kanske skall vara glad att inte kreti och pleti springer omkring i plagg som betyder något för en själv. Det tycker jag är mer irriterande.

    Fast det är klart, en tröja med något käckt Klara Johansson-citat vore väl inte så illa, om nu ytan räcker till för hennes utrymmeskrävande meningar.

  8. När Werther-trenden var som störst klädde sig dåtidens känslosamma ynglingar i sådana kläder som han enligt boken bär. Blå frack och gul väst, eller något ditåt, minns inte riktigt.

    Själv är jag nöjd med att jag tackade nej till den där MQ-författarkampanjen, trots att de påstod att jag såg ”väldigt intressant ut”.

  9. Livrustkammaren lyckades följa upp Wertherfrackarna i samband med en utställning om manligt (högrestånds-) mode för några år sedan och hittade ett porträtt av Parisambassadören Eric Magnus Staël von Holstein (a k a Sveriges officiella representant under den franska revolutionen -numera bör det kanske även påpekas att han nog var betydligt mer kulturintresserad än sin nu mest kände, adopterade, ättling) där denne sitter i Wertherdräkt under en tårpil, invid sin dotters grav.

    Tavlan finns även återgiven i katalogen/bokversionen: Lena Rangström m fl : Modelejon. Manligt mode. 1500-tal 1600-tal 1700-tal.

    Blå frackjacka, gul väst och gula byxor ska det vara. Jag vill bestämt minnas att jag läst någonstans att kläderna helst skulle ha ganska dålig passform men när jag kollade med Livrustkammaren kunde de varken bekräfta eller dementera.

    Men i det här fallet rör det sig alltså om litteratur som blivit verklighet. (Hur Goethe själv klädde sig vid tiden vet jag inte men det är nog ovidkommande.) Och ämnet är ju egentligen författare som påverkat modet. Det händer ju att existentialisterna får skulden för alla svarta polotröjor. Hur rättvist det är vet jag inte.

    U.J.

  10. Pingback: Paulo Coelho – på en t-shirt nära dig | jonas intryck

Kommentera

