Den slup hon satt i, lik en gyllne tron / På vattnet brann

Glad boklördag! Om det inte blåser för mycket ska jag ha boklördag på altanen hela eftermiddagen, men det blåser alltid här, fast jag bor i en dal. Kanske för att dalen ligger på en ö. Eftersom John Ruskin har kommit att spela en oproportionerligt stor roll i mitt liv har jag försökt läsa lite i hans Modern Painters de senaste dagarna, men trots att det kanske är den finaste lilla bok jag äger (den är alldeles mjuk på alla sätt, inga hårda pärmar, utan helt böjlig som en pocketbok och bunden i RÖD MOCKA som är det lenaste skinn jag någonsin har känt på, den är som ett litet platt rött djur med mjuk päls, man måste bara lägga kinden mot den och gosa med den, åh mys, mys, lilla John Ruskinboken…) eh, trots detta så går det inget vidare, jag börjar tro att John Ruskin kanske är en rätt träig skribent – vilket olyckligt öde om man är så produktiv som han var, han har skrivit jättemånga böcker, jag äger… fyra iallafall, de där uppbyggliga, moraliska, Hvad vi skola tro och verka för typ, fast den står det en del bra grejer i iofs, och Hvad Venedigs stenar lära, som jag vill läsa 1) i händelse av att jag någon gång i mitt liv faktiskt kommer att besöka Venedig, 2) för att Lucy (Helena Bonham-Carter i filmen, hurra – det är kanske den enda film jag verkligen gillar henne i, jag tycker faktiskt inte att hon var trovärdig i Fight Club…) läser den i Ett rum med utsikt– eller läser och läser, hon släpar med den till Venedig iallafall – jo, men jag tror faktiskt att det står mycket bra i Modern Painters, om träd och moln och klippor och kurvatur:  ”The reader will, perhaps, here ask why, if both straight and curved lines are necessary, one should be considered more beautiful than the other” – haha, ja, varför då? Please tell us mr Ruskin! Böjda linjer är alltid vackrast tydligen, fast det visste vi ju redan. The line of beauty! Om man inte är matematiker, skriver Rusin, för då kan man råka tro att raka linjer är vackrare, men det beror i sådana fall på att man inte betraktar dem estetiskt utan matematiskt (=dåligt) och då gör man fel. Åh, jag älskar när det är så där enkelt. – – – Iallafall. Anders Cullhed recenserar en bok om Kleopatra i DN idag och passar på att i förbifarten kalla Julius Kronberg för ”kitschig”. Meh! Inte bara Kronbergs målning på omslaget till boken alltså (en barbröstad Kleopatra – jaha, men med en artikelrubrik som ”Stark, sexig, omstridd” och formuleringen ”den undersköna mansslukerskan” i ingressen så känns väl bara bröst inte så jättelångt borta..?) utan hela ”den kitschige Julius Kronberg”. Julius Kronberg förtjänar mycket bättre än så! Jag älskar faktiskt Julius Kronberg. Tala om att ha blivit undansopad av konsthistorien. Det finns inte ens en bok om honom! Bara ett litet litet häfte. Alla som har möjlighet måste besöka hans ateljé på Skansen i sommar och titta på allt fint som hänger där. Ni andra får vänta på att jag skriver den stora Julius Kronberg-boken. Nu byter jag blogghuvud till en målning av Julius Kronberg bara för det. ”Tempeldanserska med ruccola i håret” heter den. Hejdå.

2 kommentarer

Filed under dagbok, konst, litteratur, media

2 responses to “Den slup hon satt i, lik en gyllne tron / På vattnet brann

  1. Har jag propagerat för Nationalmuseums bok om Alexander Roslin med pärmar av ljusblått siden?

    Ser fram emot Kronberg-boken.

    U.J.

  2. Ser att bloggposten är skriven för två år sedan.
    Tycker också det är synd att det inte finns någon bok om Kronberg.
    Vet inte om du sett Stockholms auktionsverks katalog från i vintras, med kläder?
    Bilderna är tagna på ateljén på Skansen.

    Peter och Ingela Faragó tog foton där förra sommaren för en bok de gör för Chanel.
    Tror de ska ha en utställning i sommar på Fotomuseet.
    Vernissage i slutet av juni eller i början av juli.

    Tyvärr är ateljén inte öppen i sommar.
    Vet inte varför.
    Med vänlig hälsning, Lena Kronberg, barnbarns barn till Julius Kronberg och värdinna i Kronbergs ateljé.

Kommentera

