bildkavalkad

Hej, jag är mindre förkyld idag! Oh the joy. Jag vaknade med lust att göra något annat än att ligga i ett mörkt rum och snyta mig. Jag har inte ont i huvudet! Jag har inte feber! Jag har livslust! Det känns fantastiskt. (-Eh, överdriver du inte lite nu? -Nej! Seriöst, jag har känt mig så himla eländig.) Jag tror att jag ska sätta mig under ett träd och läsa. Min mamma säger att man inte får vara i solen när man är förkyld, för då förökar sig alla bakterier och bara exploderar och man blir dubbelt så förkyld som innan, är det så? Jag vågar inte äventyra min mammas ord men gud vad jag skulle vilja sitta lite i solen.

Jag tänkte visa lite fina bilder som jag har hittat under den senaste omgången på min allmänbildande arbetsplats – jag sparar allt snyggt i en särskild mapp som bara växer och växer. Några guldkorn från de senaste veckorna:

 

flickor på museum

Två flickor kollar in en gammal skulptur på British Museum.

 

 

tennisbana

En egen tennisbana? Åt varje 10-åring? Det är ett orimligt krav!

 

 

Alfred Sterner 1903

Åh vad trevligt det ser ut. Och vilket fint mönster på fåtöljen! Plansch av Albert Sterner från 1903.

 

 

mälarpirater

Det här omslaget är så himla fint och stämningsfullt!

 

 

sophia

Sophia Loren och okänd hunk (som ser ut som en ung Charlie Sheen).

 

 

kurt prenzil med fru läser tidningen

Den tyske tungviktsmästaren Kurt Prenzel och hans fru, stumfilmsstjärnan baronessan Fern Andra, äter frukost och läser tidningen.

 

 

fjällräv som myser

En liten fjällräv som myser.

 

 

PS: Alla mina länkar har försvunnit! Jag vet inte vad som har hänt och jag fattar faktiskt inte riktigt hur jag ska kunna åtgärda det, men jag jobbar på det.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “bildkavalkad

  1. Men, heter tidningen som herr och frau Kurt Prenzel läser Das magazin? Vilket genialt namn.

    Förkylningar är tråkiga. Själv har jag fått en släng av vininfluensan. Är lite matt.

  2. Per

    Vet du händelsevis vilken gruppering det var som tog strid för tioåringarnas rätt till tennisbanor?
    Det känns som att det här tilldrog sig i en annan, enklare tid…

  3. Therese

    Rävjägarna, haha, ja visst är det utmärkt… den verkar finnas kvar förresten ( http://www.dasmagazin.de/main.php ), eller så kunde någon bara inte motstå namnet.
    Update förresten: Nej, det är samma tidning. Tysklands äldsta tidskrift! Grundad 1924… så den var väl gissningsvis rätt ny när herr boxare och fru filmstjärna läste den. (Här kan man läsa mera: http://www.dasmagazin.de/content/magazinchronik/geschichte.php – och kolla, det är ju samma konstiga lilla ängel på de där första omslagen som på bilden i min blogg)

    Per, nej, nu har jag försökt spåra upp den där bilden jättelänge, så klantigt av mig – jag brukar alltid spara bilder under ett namn som berättar var de kommer ifrån, men den här tyckte jag tydligen att det var roligt att döpa till ”fler tennisbanor”, så det gjorde jag… Någon annan kanske vet? Eller kan gissa?

  4. tidenstecken

    Prenzels äktenskap med Fern Andra blev ju ganska kort och det kan man förstå. Jag skulle aldrig stå ut med att äta frukost med någon som har en knähund i famnen. Dessutom förutsätter harmoniska frukostar att man har var sin tidning eller tidskrift att fördjupa sig i.

    Omslaget till Mälarpirater är ju gjort av Axel Törneman. Under rubriken Värdelöst Vetande kan jag meddela att det för ett par decennier sedan ordnades en utställning av Törneman i Leighton House i London. Det var ett försök att lansera honom internationellt men det lyckades nog aldrig. Hur som helst så tycker jag att Törnemans omslag till den här boken är bättre och friskare än hans väggmålningar i andra kammarens plenisal i gamla riksdagshuset.

  5. Therese

    tidenstecken, att dela tidskrift tycker jag faktiskt verkar mer irriterande än hunden…
    Wow, Törneman i Leighton House! Det lät ju fint. Och ”friskt” är verkligen vad det där omslaget är, jag tycker att man verkligen kan känna doften från havet och vinden i håret…

  6. fransyskan H

    youppee! Fler tennisbanor till fler tioâringar kanske ger fler Robin’s att klâ Nadal i framtiden, hehe (underbart kort!).

Kommentera

