modeblogg

– Hej Therese, du är ju aktuell som ny skribent på Expressen, men det vi verkligen är nyfikna på är hur du klär dig.
– Ja, vad kul att du frågar! Det är ju sånt jag drömmer om att få svara på, men de enda enkäter folk någonsin vill att jag ska delta i är såna med boktips och sånt. Bästa debutromanerna, bästa svenska romanerna, årets böcker, tips inför bokrean… Det är ju kul också alltså, men det är ju trevligt med lite omväxling. I förra veckan, typ den där dagen då jag var på utflykt till Skokloster, klädde jag mig nästan exakt så här:

hitta stilen

– Ja, vad är det vi ser? Berätta!
– Jo, först är det jeans från Acne. Jag är nu inne på mitt tredje par likadana (modellen Hex i tvätten Lena) efter att ha reklamerat två. De här verkar faktiskt bättre än de tidigare. Och sen är det en ljusgrå mycket tunn kofta som inte exakt är den jag har men de är till förväxling lika. Under den brukar jag ha nån vanlig topp eller linne eller nåt, vitt nu på senaste tiden när det har blivit så somrigt, men nu har jag ju varit inne och förkyld så nu vet jag inte hur fräsch jag kommer känna mig i vitt.
– Väskan ser dyr ut.
– Ja, det beror på att den inte är min… haha… det där är en Miu Miu-väska, det är vad jag vill ha när jag umgåtts för länge i överklassen… min egen handväska är väldigt mycket billigare.
– Och solglasögonen?
– Det är några vanliga svarta bara, inte såna som jag har alltså, men typ, eller, mina är mörkare. Fast nu har de blivit repiga så jag måste nog köpa nya. Det lär bli några vanliga svarta. Jag gillar stora solglasögon.
– Jag trodde att du gillade högklackat också.
– Ja, men nu försökte jag att illustrera min exakta klädsel på utflyktsdagen och då hade jag svarta lackballerinaskor eftersom högklackat kändes som en dålig idé på en utflykt. Jag måste köpa nya ballerinaskor också för de har också blivit repiga. Jag har rätt ofta ballerinaskor till vardags. Fast typ aldrig till jobbet, jag gillar att ha högklackat på jobbet för då känns det som ett riktigt jobb.
– Eh, okej… Halsbandet är ju fint.
– Ja, eller hur! Det är jag och alla landets modebloggare och alla som läser alla landets modebloggare som har det, det kommer från H&M och kostar 79 kronor. Vårens klipp! Fast nu är jag lite inne på jättemycket smycken så jag brukar komplettera med några halsband till, gärna pärlhalsband, och nåt halvkilo armband. Då ser de där kläderna  faktiskt inte alls så tråkiga ut som de kanske gör på bilden.
– Hur har du tänkt klä dig i sommar?
– Typ som jag alltid klär mig på sommaren: kjol och topp eller blommig klänning. Jag tänkte försöka leta upp lite fler nittiotals-sommarklänningar i second hand-affärer, såna där som går ända ner till fötterna, och sedan lägga upp dem en bra bit. Grejen med nittiotalsklänningarna är att de har midjan på precis rätt ställe: i midjan. Plus att de ofta har väldigt fina blommönster. Ja, lite av grejen med sommaren 2009 blir att klä mig ungefär som när jag slutade åttan.
– Till sist, vad önskar du dig mest just nu?
– Hälsa och lycka och allt sånt, men även goda råd i fråga om hur länge man kan använda strumpbyxor egentligen. Jag ska iväg på ett mycket uppklätt seminarium snart och jag tänkte ha kjol större delen av tiden, men det här med strumpbyxor alltså: Är hudfärgade strumpbyxor okej? Om det är det: Varför ser jag aldrig någon som har det? Folk verkar gå från heltäckande svarta till barbent över en natt. Jag behöver tillvänjningsperiod! Plus att jag ska ha en så tight klänning att jag måste ha ett par såna där strumpbyxor som liksom slimmar siluetten lite. Hudfärgade, är det okej? Vi talar en och en halv vecka framåt i tiden. Fram till midsommar är det väl okej med strumpbyxor? Och när jag ändå är inne på önskandet tycker jag att det verkar så kul att studsa lite med en Chanel-tennisboll.

 

chaneltennisboll

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “modeblogg

  1. Jag röstar emot strumpbyxor men det kanske är för att jag bor i Amerikat? Här är alla barbenta, även till fest, och jag har börjat tycka att det är mycket finare även om man har rätt vita ben. Bara knäskålar är snyggt! Mitt tips är att satsa på en pedikyr (man kan ju göra den själv) då känner man sig välvårdad och tjusig. Och det finns väl trosor som slimmar?

    (Säger hon som bara vågar kommentera här när du skriver om barnuppfostran, hudkrämer eller strumpbykor men även läser allt annat med behållning. Snygg start i Expressen förresten!)

  2. Linnéa

    Äntligen en fråga jag kan svara på! Enligt säkra källor (Magdalena Ribbing, http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/05/28/barbent-till-fin-fest-3531, och moi) så bör man inte vara barbent på formella tillställningar (aka jobbet). Hudfärgade strumpbyxor = a-ok!
    Det finns säkert flera med andra åsikter, men poängen jag vill få fram är att det aldrig är fel att ha (hudfärgade) strumpbyxor.

  3. Therese

    Åh, har Magdalena Ribbing sagt det så..! Då återstår bara problemet att hitta strumpbyxor som varken är likbleka, orangea eller pepparkaksfärgade.
    Fast nu inser jag att ännu ett problem träder in: Jag skulle ju gärna vilja ha skor med öppen tå. Då får man INTE ha strumpbyxor. Gud, min garderob är som ett skämt, det är liksom ingenting som hänger ihop…

    UPDATE: Eh, fast nu hittade jag detta i kommentarerna hos Magdalen Ribbing: ”Kan tipsa om att bland annat Åhlens har jättefins strumpbyxor som är gjorda just för skor med öppen tå, både snyggt och korrekt” – kan det vara sant? Och kan det funka? Det låter helt enkelt för bra.

    PS, Charlie, tack! :)

  4. Strumpbyxor eller inte strumbyxor… Vissst är det traumatiskt med övergången! Själv brukar jag ha svarta heltäckande tills det passerar gränsen för det olidliga. Och då känns det faktiskt rätt skönt att vara utan.
    Men barbent på jobbet, nej, nej, nej! Hudfärgade är kanske något att tänka på.

  5. Agneta J

    HUdfärgade strumpbyxor är ett nödvändigt ont ibland men INTE till skor med öppen tå.Absolut inte!Nej! nix!

  6. Framförallt vill vi veta vad du hade på dig när Johan Lundberg inte hotade dig med gevär.

    U.J.

Kommentera

