kära dagbok

Hej, vad fint att ni gillade vädersolarna! Fast jag blir alltid lite nervös när jag har varit entusiastisk över något och hoppas nästan att ingen ska ta mig på orden och faktiskt läsa det jag har rekommenderat, ifall det inte alls är bra eller kul eller intressant egentligen, utan bara i min hopplösa nördhjärna.

Det är regnigt och grått ute, det känns nästan som höst. Det stod på SMHI:s hemsida att delar av Sverige har haft den kallaste försommaren sedan 1800-talet. Det innebär att vi nu har genomlevt en kallare försommar än Karin Boye (född år 1900) någonsin fick uppleva, eller Zelda Fitzgerald, eller James Bond (ornitolog), haha, vad sorgligt att alltid behöva ha en parentes efter sitt namn där det står (ornitolog). De två sista är också födda år 1900 alltså, men de bodde ju inte i Sverige iofs. Jag tvivlar på att Zelda Fitzgerald skulle ha tolererat en kall försommar. James Bond (ornitolog) var däremot kanske van vid trist väder, han tyckte nog att det var tråkigt med kyliga vårar eftersom alla flyttfåglar blev försenade, de stannade typ i Florida eller nåt, medan James Bond (ornitolog) låg i en buske utanför Philadelphia och väntade på sädesärlan.

Jag vet inte vart den här kvällen har tagit vägen. Jag gick och gick och sen stannade jag och köpte ett par sandaler – alltså, bara ordet ”sandaler” är så fruktansvärt osexigt att jag nästan ångrar mig direkt, men de är fina för att vara sandaler (eh, det lät inget bra… ), och varenda sommar i evigheter har jag önskat mig ett par luftiga skor men aldrig har jag lyckats köpa några och ja, som ni märker måste jag intala mig själv att det är okej att ha sandaler… jag lyckas inte så jättebra. Men alltså, inte ens Sophia Loren kan väl ha gått omkring i pumps hela somrarna. Eller ens i ballerinaskor. Det blir jättevarmt i ballerinaskor när det är 25 grader ute! Jag ska till Italien på semester. Då måste man ha luftiga skor.

Imorgon ska jag åka på årets flottaste tillställning: herrgård och smarta människor och fantastiska middagar i dagarna tre. Då kanske jag inte uppdaterar så bra här… så vi hörs väl om ett tag dårå. Nu ska jag packa igen.  Hej hej.

 

PS: Nej, blogghuvudet är inte så somrigt, men det är ungefär så där jag har känt mig den senaste veckan. Fast nu är jag nästan alldeles frisk! Hurra! Jag ska byta bild så fort jag orkar. Och så fort jag lyckas gräva fram någon oexploaterad högupplöst artonhundratalsmålning ur internets djupaste vrår.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “kära dagbok

  1. Agneta J

    Åh smarta människor och goda middagar,det låter underbart.Ha det så trevligt!
    PS.Det är snyggt med sandaler men inte med nylonstrumpor till :-)

  2. Therese

    Tack Agneta, och haha..! – nej, inga nylonstrumpor i sandalerna! Jag börjar förresten redan vänja mig vid dem… de ser inte ut ett dugg som jag men det känns nästan lite spännande.

  3. mati

    ”Öppna skor” brukar jag använda. Jag är säker på att Zelda hade flera riktigt snygga par.

  4. majvor

    Therese, är det du som är fotograferad på skyddsomslaget till Manuskriptet av Henrik H. Langeland?

  5. Jag köper bara sandaletter.

  6. sofia

    Hej!

    Du uppdaterar jun aldrig längre, buhu. Är du busy med annat? Livet är fattigt utan nya inlägg på din underbara blogg.

Kommentera

