äcklet

Det är så hemskt att vara vaken 04:45 när DN kommer, och läsa den då, och gå och lägga sig igen och sova ett bra tag, och vakna och inse att den där DN som ligger på köksbordet, genomläst, redan sunkig, full med gamla äckliga texter, är DAGENS DN. Tala om groundhog day. Jag behöver en ny morgontidning ungefär var fjärde timme tack. Jag har läst allt annat. Allt jag orkar läsa iallafall, jag har sett allt jag orkar se – till och med Seinfeld kändes sunkigt igår, för att inte tala om 2 & 1/2 Men eller vad den heter på svenska, så extremt dålig, och på nån annan kanal förnedrade sig stackars tjejer för att få vistas i närheten av Paris Hilton och på MTV förnedrade sig människor av anldningar jag inte begrep och sedan blev det reklamfilm. Jag tänkte att denna massiva cynism och dumhet och det misantropiska stämningsläge det försatte mig i på något sätt korresponderar med Humanisternas reklamkampanj som jag ännu inte skrivit om men som aldrig har lämnat mina tankar: jag gjorde testet, jag fick resultatet att jag verkade mer förtjust i traditioner än i Gud, och att jag borde testa Humanisternas traditioner, som av vad jag förstår dock har den uppenbara nackdelen att de inte är traditioner. Det är inte cermonier jag är förtjust i ju. Då har jag alltid bara skoskav samt tvingas redogöra för vad jag gör egentligen för nån släkting som, fullt förståeligt, undrar hur jag kunde plugga så konstiga saker så länge och bli så lite. Jag är förtjust i sammanhang, därför söker jag efter sammanhang. ”Filosofi är egentligen hemlängtan – driften att överallt vara hemma” skrev Novalis, för mig gäller det inte bara filosofi, det gäller allt.  ”Gud finns nog inte” är en så naiv och ointellektuell slogan att jag bara blir mer och mer arg ju mer jag tänker på den. Jag orkar inte tänka mer på den. Jag måste vara frisk nog att gå ut snart för ni märker ju att jag blir tokig här hemma. Jag hoppas att jag kan åka till mina föräldrar på midsommarafton. Och få lite stärkande skärgårdsluft.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “äcklet

  1. Salig Torsten Ehrenmark skrev en gång en rolig text om sin frireligiöse farfar som av principiella skäl vägrade läsa romaner.

    Humanisterna är likadana: de läser inte romaner, för det som står i romaner inte sant!

  2. tidenstecken

    Glöm Humanisternas korkade kampanj. Läs i stället Ulf Jonssons understreckare i Svenska Dagbladet: ”Habermas tror mer på religion än på Gud”:

    http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_3083561.svd

    Habermas fyller 80 år idag den 18 juni och är en av tidens mest lästa och citerade filosofer även om det inte precis märks i den svenska debatten. Jonsson beskriver hur denne vitale tänkare med åren fått en allt större förståelse för religionen:

    ”Hans omvärdering av religionens betydelse är snarare ett exempel på ett drag som generellt präglar hans tänkande, nämligen beredskapen att ständigt på nytt ompröva sina hittillsvarande uppfattningar. Man kan jämföra med hur han under livets gång successivt ändrat sin syn på sanningsbegreppet. Ett sigill så gott som något på en filosofisk livshållning, om man så vill. Men religiös, nej det har han inte blivit. Däremot har han blivit övertygad om religionens omistliga roll i vårt mångkulturella, postsekulära samhälle.”

    Tänk om det fanns fler som likt Habermas var beredda att ompröva sina hittillsvarande uppfattningar.

    Glad midsommar förresten!

Kommentera

