mig ska ingenting vara främmande

Jag är lite friskare men mycket apatisk: mitt enda intresse (efter att internet tog slut igår eftermiddag – jag har nu alltså sett allt som finns att se på hela internet och jag kan tala om att det var ett hårt jobb, men nu är det gjort) är att dricka apelsinjuice och önska att jag var Carolina Gynning. Varför vill ingen göra en drinkbok med mig och skicka mig till rivieran och låta mig äta efterrätt med fingrarna fast jag har dyra handskar på mig? Är det för att jag har fel slags sidhuvuden? Jag kan tänka mig att förhandla iallafall något på den punkten. (”Härligt spontan” tänker jag dock inte bli!)

Jaha, glad midsommar i förväg. Om ni inte redan har stängt av era hjärnor måste jag också rekommendera Lena Anderssons fina artikel om klass i nya numret av Axess. (Jag tänker ta åt mig äran lite för att den artikeln blev skriven… så nu sitter jag här och gör det… mmm… ära…) :

Den enda sax som kan sprätta upp psykets tätt vävda klasstrådar är bildning och förkovran. Det utgör befrielsen, oavsett vad man sedan förtjänar sitt levebröd på. Det var genom att ta del av andras kunskaper i form av texter, tankar och bilder som jag lyckades spränga mina mentala ramar och börja förstå att jag hade tillträde till den här världens kollektiva tankeverksamhet. När farmor under hela min uppväxt sagt: ”Jag förstår mig inte på’t jag”, tänkte jag till slut: Det kan inte vara meningen att man inte ska förstå, mig ska ingenting vara främmande.

Det var väl väldigt fint? Förlåt om jag har varit arg i de senaste inläggen, jag har haft ont i magen. Nu försöker jag äta fast jag inte har någon aptit och det är jätteäckligt. Men det gör mindre ont om jag äter. Alltså, jag ska snart åka till Italien, tala om misslyckande att åka dit och inte ha aptit!! Jag hade ju tänkt äta konstant i en vecka. Och dricka. Jag är inte sugen på nåt med alkohol i heller, bara på apelsinjuice. Mmm, apelsinjuice. Ja, jag inser att det kanske inte skulle bli så mycket till drinkbok med mig.

6 kommentarer

Filed under dagbok

6 responses to “mig ska ingenting vara främmande

  1. Pingback: “Klass utgörs av människans uppfattning om sig själv” « Nattens bibliotek

  2. Hej, och vilket underbart sidhuvud du har nu! De brukar vara toppen, men detta var bäst av alla. Mmm, ligga på en fäll. Utan planer på annat.

  3. sofia

    Åh du är tillbaka och i god (skriv) form dessutom! Loves it. Mycket fin text av Lena Andersson. Ska kolla upp denna tidskrift.

  4. Soy

    Vetskapen om att någon kan dela en tanke fullt ut och inte bara föreställa sig den är en räddare. I alla fall för mig. Gud, om jag inte visste att andra har gått där jag går, strävar dit och ser vad jag ser. Bland annat kärlek är nog ibland som att säga; ingenting ska oss vara främmande.

  5. En drinkbok utan alkohol låter smakligare tycker jag. En fruktdrink-bok då. Men det krävs kanske lite extra tanke för att komma på drinkar med finess i en sådan.

  6. Mycket fint och talande, jag gjorde samma reflektion som barn. Familjemedlemmar sa ofta ”man kan inte förstå det” och jag tänkte ”jag tänker då begripa allt”.

    En god tolkningsförmåga gör livet värt att leva.

Kommentera

