allt är fult nu igen

Jag vill skriva, jättemycket, det typ kliar i hela kroppen, jag borde ägna detta tillstånd åt andra saker än den här bloggen, ja, definitivt, snart – jag måste bara gnälla lite över modet först, så där som jag gör en gång i kvartalet ungefär när jag har varit i stan och konstaterat att varenda plagg som finns till försäljning i varenda butik är fult, utom kanske nåt (tröja från Burberry, varför kollar jag ens där?) som jag definitivt inte har råd med.

Det är så deprimerande med rea, det är liksom essensen av allt som gick fel med vårens kollektioner som hänger där och ser sorgset ut: bisarra mönster, volanger på fel ställen, grälla färger, konstiga detaljer,  plagg som visar besynnerliga delar av kroppen, flims och flams och trams tills jag känner mig snudd på besudlad och måste dra till en herravdelning och pilla på helt vanliga tröjor och koftor och kavajer i helt normala färger och rejäla material och tänka att gud vad det verkar lätt att shoppa när man är man.

Plus att jag är så extremt trött på hela Balmain-grejen nu, är ni med på vad den innebär? Typ tighta, trasiga jeans, kavajer, orkesterjackor, breda axlar, höga klackar med remmar och spännen och nitar på allt, jag pallar inte mer, jag vill som motreaktion se så KVINNLIG ut som det bara går, kliché-kvinnlig, jag vill ha blommiga klänningar och timglasfigur och se ut som jag vuxit upp i en napolitansk bergsby och är uppfödd på gräddig pasta och persikor vars saft runnit sensuellt längs min haka och alla mina underkläder har spetsar. Men det fanns inga såna kläder att köpa. I höst vill jag se ut så här:

 

gina

 

Det är inte en transvestit, det är Gina Lollobrigida.  Frisyren är inget vidare, men tröjan, tröjan! Den är rosa! Den är mjuk och luddig och antagligen av angora! Den är tight och urringad! Den har små pärlor broderade på sig! Det är en helt fantastisk tröja. Helt sjukt omodern också tyvärr. Hösten 2009 ska bli min omoderna höst.

(Sorry, det här är ett sånt där inlägg jag skriver för att rensa hjärnan på allt jag tänkte när jag gick hem från spårvagnen… moving on…)

8 kommentarer

Filed under dagbok, mode

8 responses to “allt är fult nu igen

  1. tidenstecken

    Angoratröjorna borde absolut få en renässans. Som ung sparade jag länge på det här omslaget av Life Magazine eftersom jag var så förtjust i Claudia Cardinales tröja:

    För visst är det väl angora? I alla fall något liknande.

  2. Sprezzatura

    Jag håller med, fast ur ett manligt perspektiv. Jag har tröttnat på allt trams och dessa i grunden misslyckade innovativa detaljer i det lite stillösa – men svindyra – klädmodet. Men om du klär dig som Lollobrigida så vandrar jag, på en annan av stadens gator, allt mer som någon uppklädd italienare med neapolitansk siluett från The sartorialist.

    Ps. Var det väldigt dyrt i Italien med den höga euron? Jag åker själv till Milano-Gardasjön-Venedig om tre veckor. Vad tror du? Blir det smärtsamt rent ekonomiskt?

  3. Therese

    tidenstecken, ja, mycket fin tröja! Fin flicka också. Jumperflicka, det kan bli höstens grej :)

    Sprezzatura, att se italiensk ut är ju toppen, särskilt gammal filmstjärne-italiensk. Jag såg iallafall hyfsat många män under min semester som var helt sjukt stiliga, verkligen som stigna ur en film från 1950-60-talet; smala ljusa byxor, nån snygg skjorta med upprullade ärmar (den snyggaste skjortan jag såg var lavendel-lila) och hjälmen till Vespan under armen… mycket bra. Nästan overkligt bra faktiskt.
    Hm, jag tyckte inte att det var så farligt dyrt i Italien, men jag besökte å andra sidan inga särskilt dyra ställen… restaurangbesök etc. kostade mig ungefär som hyfsade ställen i Sverige. Men inget var ju BILLIGT, så där så det kändes som att man liksom sparade pengar (mer än på husets vin kanske, det var billigt, haha). Men norditalien är kanske dyrare..? Venedig låter ju iallafall fantastiskt, det måste bli nästa semester för mig.

  4. Angora är fint! Jumperflicka, då är det kanske dags att ta en titt på Lana Turner som var en av de första i detta släkte.

    Jag har fyndat ett par sandeler/skor vad man nu kallar dem. gubbmodell i skinn som är lätt flätad och som alla gubbar hade förr. Mkt stiliga och från tiden! Fann också en käck mössa av lätt militärt snitt (kanske flottan i kombination med något flygplansartat) att ha på huvudet. Med ett par gamla solglasögon av äldre modell, ärjag nu någon form av glesbygdscasanova i den lilla byn med endast pensionärer.

  5. Helena

    Då har jag fått ett namn på det: Balmain-grejen. Helt hopplöst. Jag kräks på nitar och spännen och blaj. Och så fort jag ser en sparsmakad, ren topp eller en snygg kofta så inser jag att jag hamnat på herravdelningen. Jag vill vara Garbo eller Audrey Hepburn. Hur jädra svårt kan det vara? Det får väl bli En Svindyr polo per år då…

  6. Therese

    Rävjägarn, haha, glesbygdscasanova… det låter strålande!

    Helena, jag instämmer helt!

    På tal om jumperflickor förresten: You can be a sweater girl! – en kurs för större bröst. Kurs..?

  7. Oo, jag vill också!

  8. Go for it! Jag tänker göra detsamma.

Kommentera

