she sells sea shells

Äh, jag vet inte med de här snäckorna… Jag ville göra ett sidhuvud som inte såg ut att vara fyrkantigt och 760 gånger 190 pixlar, utan som om det flög omkring lite snäckor huller om buller på sidan… men det var jättesvårt, nu la de sig ju liksom i rektangelform ändå. Det är verkligen svårt att tänka utanför fyrkanten! Men att inte ha ett utsnitt ur ett konstverk i sidhuvudet tycker jag framhäver den hemska försäkringskasse-gröna (eller apoteks-gröna, eller systembolags-gröna) färgen på rubrikerna som jag inte gillar alls.

Jag blir så trött på mig själv varje gång jag är arg på saker. Så nu länkar jag till en trevlig intervju med Strindberg (blev han trött på sig själv? Han var ju rätt arg. Argast i Sverige kanske, iallafall ville han väl tro det) som jag läste på Minervas blogg – jag tycker att svaret på frågan ”Vilket är huvuddraget i Er karaktär?” är underbart: ”Denna sällsamma blandning av djupaste melankoli och det rysligaste lättsinne.” Så skulle jag också ha svarat! Om jag hade kunna formulera det så bra.

8 kommentarer

Filed under dagbok

8 responses to “she sells sea shells

  1. Tack för vänligheten att länka till mitt inlägg.

    Jag gillar också Strindbergs svar och förvånas över formuleringen ”rysligaste lättsinne”. Det är väl inte precis vad man förknippar med Strindberg! (Det skulle vara Hemsöborna, då.)

    Jag har aldrig stött på någon intervju med Strindberg förut, så därför roar den mig. Plötsligt blir han lite mer levande, lite mer människa av kött och blod och inte så demonisk som jag tänker mig honom.

    Ytterligare en fråga: Vilken förmåga skulle Ni helst vilja äga? Strindberg svarar: Att veta världsgåtan och livets mening.

    Tja, det är ingen dålig önskan.

  2. Kent

    Snygga snäckor… men varför inte prova med låta snäckorna ”överlappa” varandra litegrann i bilden t.ex… och ge dom skuggor som skapar en illusion av djup också? Ett litet tips bara, men du har kanske provat det redan? Nåväl, det är snyggt nu med :-)

    ”She sells sea shells” – fyndigt.

  3. Therese

    Minerva, åh jag tror att Strindberg kunde vara flamisg och tramsig! Men de där med livets mening allså, vad ska man göra sedan när man vet den? Bara sitta och mysa med vetskapen? Och känna sig speciell? Jag tror att det kan bli rätt ensamt… särskilt för Strindberg – jag tror att han skulle kunna bli misantrop av något sådant, och till slut bara känna förakt för alla som är mindre upplysta än honom (=varenda människa). Nej, jag tror inte att det där var en genomänkt önskan! :)

    Kent, ja, snäckorna är snygga… resultatet av min formgivning blev dock sådär… haha. De hade nog kunnat bli toppen i händerna på någon annan, fast nu tror jag att jag lägger ner snäck-idén (jag hade tänk lite olika planschliknande sidhuvuden över sommaren, typ fjärilar och växter och fiskar och så) och går tillbaka till konsen…

  4. David Lodge skev boken The Meaning of Life för några år sedan, och för att ni ska slippa läsa boken, kan jag avslöja vad som ÄR livets mening, något som han skriver i sista kapitlet: det är JAZZ – – –

  5. Therese

    Jazz..? Då har jag aldrig ens varit i närheten av meningen med livet… men jag måste ju säga att det känns rätt bra ändå.
    Fast iofs, tänk om allt hade varit så mycket bättre med jazz… alla dessa jazzlösa år… nu blir jag deprimerad…

  6. Agneta J

    Men…meningen med livet är ju 42 !?

  7. Jacob

    “Denna sällsamma blandning av djupaste melankoli och det rysligaste lättsinne.” – Jag tror att detta gäller många stora konstnärer. Det känns inte som att det går att skapa stor konst utan att verkligen förstå dessa två extremer.

  8. Jazz!?! Synd om alla dem som levde före 1920 och inte fick chans att förstå livets mening. Tycker nog att talet 42 är mer sympatiskt.

Kommentera

