sommarlov

Hej hej, jag har åkt ut på landet. Det är toppen hittills: fint väder, rökt lax, familj och rosévin på en veranda med utsikt över lite hav samt möjligheten att höra en uggla när det blir kväll. Det är helt knasigt djurliv här, igår när jag låg och solade på gräsmattan kom det en grävling rusande helt plötsligt. Alltså, grävling! Den höll på att springa in i mig. Har ni blivit nästan påsprungna av en grävling? Det var en fascinerande upplevelse. Jag skrek. Grävlingen blev rädd och for in i en buske. Den var alldeles ljus och fluffig och väldigt söt.

Jag råkade packa ner ett halvt litet bibliotek eftersom jag vill ha lite att välja på: Einar Askestads Kvinnohistorier, Nerval-samlingen Andra riken, Axel Munthes Boken om San Michele, Siegfried Sassoons När vi red efter räv, Roger Scrutons Kultur räknas, D H Lawreces dikter på svenska eftersom jag alltid vill läsa den på sommaren, samt den där Barbara Vine-deckaren jag aldrig kommer någonstans i. Det står så fint i Nerval-bokens förord av Kristoffer Leandoer:

Nerval promenerar [i texten ”Juli 1830”, min anm.] rätt genom julirevolutionens tumult, ser allt, registrerar allt – och går lugnt vidare hem till sin morfar, där han strax glömmer bort gatans sensationer inför anblicken av några 1700-talsgravyrer. Han gör detta utan emfas, utan att göra någon poäng av det. Han väljer inte mellan de båda verkligheterna – bibliotekets och gatans, konsten och politikens, historiens och nuets, den inre och den yttre – utan han väljer, med en konsekvens som inte skulle bli uppskattad och förstådd förrän långt senare, den verklighet som omfattar dem bägge: sitt eget medvetandes.

Nerval, jag tror att våra medvetanden hade kommit bra överens! Jag lägger till Nerval på min lista över döda personer jag hade velat hänga med (Novalis, Wilde, Baudelaire, Ola Hansson – samma typ av medvetanden, tror jag). Plus att ett av Nervals små fragment är så roligt: ”Det handlar bara om en felplacering!” skriver han. ”I Tyskland anser man mig inte galen!”. I Tyskland anser man mig inte galen!, det är ju underbart. Det ska jag börja säga.

Roger Scrutons och mitt medvetande är däremot sämre matchade kan jag konstatera. En del är fint, typ det han skriver om skratt och om vänskap och om sentimentalitet, en del tycker jag faktiskt är rätt dumt. Obscenitet i text och bild smittar av sig och leder till dåliga tankevanor, dåliga vanor i uppträdandet, dåliga vanor för ens känslor (?) samt dåligt beteende mot andra människor, tycker han till exempel. Helst ska typ allt i hela livet uppenbarligen utgöra grund för andlig reflektion – alltså, jag tycker att man får skilja på saker lite, allt man företar sig i livet kan väl inte ha som mål att göra en till en bättre människa? Det låter ju fint men väldigt tråkigt samt i princip omöjligt (-Men man kanske kan sträva mot det ändå? Ha det som mål? -Nä alltså jag vet inte…) Det tror jag att man kan hålla med om även om man tror på Gud väldigt mycket, eller är väldigt intresserad av andlighet i största allmänhet – men måste väl kunna se på ett dumt tv-program, tänka fullständigt objektifierande och kanske till och med sexualiserande att en bild av en annan människa är snygg eller upphetsande, även om den ”visar en avpersonifierad inställning till människokroppen, en attityd som tömmer den mänskliga livsformen på moralisk och andlig mening” – det där blir för mycket för mig… och då har jag inte ens berört hans tankar om undervisning. Jag vill inte tråka ut er. Fast det har jag säkert redan gjort.

Eller, jag kan inte hålla mig: alltså, om Roger Scruton hade fått sortera människor i lämpade och mindre lämpade skulle väl till exempel Einstein aldrig ha gjort något annat än jobbat på patentverket i Bern. Säger jag lite slängigt i förbifarten, men äh, jag blir sur på Roger Scruton när det gäller just undervisningen – det handlar alltså om hans jättelånga tidsperspektiv på allting, så långt att individen blir helt ointressant… kanske ett nyttigt tankeexperiment, men tänker man sig att faktiskt omsätta den tanken i praktiken tycker jag inte att den är något vidare. Fast jag har inte läst färdigt än så jag kanske återkommer. En grej värd att notera är iallafall att Roger Scruton skriver att kultur handlar om att göra värderingar, precis som Horace Engdahl skriver i den där nya essäsamlingen som väl kommer ut snart, och det må vara ett konstaterande som verkar för självklart för att ens kommentera, men grejen är ju att det inte alls är självklart (idag), så jag gillar verkligen att läsa det. VÄRDERING är grejen. Ut i kulturen nu och gör värderingar!

 

PS: Jag blir uttråkad över att folk uppdaterar sina bloggar dåligt på sommaren, så jag vill ge en guldstjärna åt Bernur och Rävjägarn – när ni blir frustrerade över att ingenting på hela internet är nytt sen igår är det dit ni ska bege er.

 

Update! Ögonblicksbild från mobilkameran:

 

sommarlov

Scruton, Nerval och ett glas vitt. (Tittar man noga kan man även upptäcka en borrmaskin!)

 

3 kommentarer

Filed under dagbok, litteratur

3 responses to “sommarlov

  1. Jacob

    Åh, det där Nerval-förordet var verkligen bra, ”det egna medvetandets verklighet”.

    Roger Scrutons tankar om objektifiering dyker ofta upp i olika debatter, dvs objektifiering som något förbjudet. Det jag tror man missar är att det finns en gråskala. Jag tänker att alla mer eller mindre objektifierar andra, och (som du säger) att attraktion till en annan människa till viss del också handlar om objektifiering. Som så mycket annat är det en svår balansgång och jag misstänker att Roger Scrutons inte kan leva upp till sina ideal. Likaså är väl fullständig objektifiering omöjlig.

  2. klara

    Underbart inlägg tycker jag. är lite full. men I bet att det är fint skrivet även om jag läser nykter.

  3. Haha, vad trevligt! Jag tror personligen (efter att ha bott där i några år) att i Tyskland anser man mig klart galen, eller åtminstone oordningsam och rätt excentrisk. Vilket innebär ungefär samma sak där.

    Håller med om bloggtorkan och tycker det hedrar dig att du uppdaterar så ofta och om så intressanta saker.

Kommentera

