nothing to declare*

vildapel

 

Hej, det händer ingenting här. Det regnar och jag läser, det slutar regna och jag går ut på en liten promenad, fotograferar rödklint och rölleka, gulmåra och blåklocka, vildapel och brandlilja och mynta. Vildapel, det är ett så fint ord! Nästan som Alain Delon, jag älskar l-ljud, mmm.

Jag tänkte mest göra reklam för mig själv idag: Här, artikel i Expressen om litterära skandaler. Nu ska jag snart få söndagsstek och blåbärspaj. Igår fick jag färsk abborre! Jag får helt sjukt god mat här. Annars, inget att deklarera etc. Hörs snart, kyssar.

 

*except my genius, givetvis.

5 kommentarer

Filed under dagbok, litteratur, media

5 responses to “nothing to declare*

  1. Ja – en bra artikel – jag tänkte också på Carina Rydberg, Den högsta kasten och Djävulsformeln, hur hon gjorde sig omöjlig med ganska många – kanske inte lika många som Maja Lundgren, men ändå. Längtar (inte) du också efter en skandal?

  2. Therese

    Tack!! Jo, jag tänkte på Carina Rydberg också, men var tvungen att begränsa mig lite kände jag.
    Och joo, jag vill jättegärna ha en skandal! Fast allra helt en kvalitetsskandal, där det bråkas om huruvida en bok är bra eller dålig och varför. Jag tyckte att Carl Johan Vallgrens senaste roman var och nosade på den debatten tidigt i år, den fick iallafall väldigt blandade recensioner, på ett sätt som är rätt ovanligt. Fast debatt och skandal är iofs inte samma sak… någon skandal var det ju inte fråga om i hans fall.
    Jag har bara så svårt att föreställa mig hur boken som väcker skandal ska se ut! Alltså vad skandalfaktorn ska bestå i.

  3. Plagiat är alltid roliga.

  4. Therese

    Fabian Kastner gjorde ju ett försök med det, men var det en skandal..? Gud vilket dåligt minne jag har. Risken med plagiat är ju att bara den som avslöjar det hela blir upprörd, medan alla andra kritiker (som skrivit något om boken) försöker att släta över det hela för att själva slippa känna sig fåniga över att ha missat plagiatet…
    Men nu googlar jag lite: ”Ivo Holmqvist […] anser att Bonniers borde fundera på att dra in hela upplagan av Oneirine och makulera den” – det var värst! ( http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_272211.svd ) Det var ju roligare än jag minns det i sådana fall…

  5. tja, jag vet inte om jag blev så värst upprörd, det var nog mest pigga journalister som blåste på för att få lite liv i ankdammen…

    men läs gärna de sista fem sidorna i den här artikeln:

    http://dpc.uba.uva.nl/cgi/t/text/get-pdf?c=tvs;idno=3001a05

Kommentera

