the charm of the Italian Riviera samt Östergötlands skärgård

Hej, det regnar idag också. Vad ska vi hitta på här? Jag känner mig tvungen att uppdatera nu när jag har gnällt över alla som inte gör det, men nu vet jag ju inte med vad. Jag tänkte att jag borde ha någon trevlig sommartävling, eller i värsta fall bok-giveaway som en blogg jag gillar brukar ha (eller brukade ha, den är nedlagd nu) – blogginnehavaren, som uppenbarligen var en man som drabbades av stora mängder böcker han inte hade plats för, gjorde då och då en lista i sin blogg över böcker han inte längre önskade härbärgera. Varpå bloggens läsekrets fick tinga dem genom att helt enkelt vara snabbast med att skriva ”Jag önskar Umberto Eco-boken!” eller kanske komma med en bra motivering. Det verkar så himla trevligt! Men jag inventerade faktiskt mina gömmor för ett tag sedan, och det jag hittade som skulle kunna gå att ge bort tyckte jag var så himla dåligt eller tråkigt att det bara skulle kännas sunkigt. Eller så tungt att det skulle drabba mig ekonomiskt att betala portot. Nu tror ni att jag bara är en teaser, men jag HAR faktiskt tänkt att det här verkar kul. Jag gillar att ge bort saker.

Ni kan få en fantastisk länk istället, faktiskt en av de bästa jag har… här: Branson DeCou Archive, en jättestor samling handkolorerade diabilder (eller vad vi nu ska kalla dem; ”glass lantern slides”) från herr och fru DeCous resor i Italien under 1920-talet. Klicka på ”image index” till vänster för att kolla på bilderna – alla är underbara, men jag gillar ju särskilt dem från platser jag numera har besökt (Sorrento, Capri…) samt de otroligt fina bilderna från Venedig.

 

de cou riviera

 

Bild 1 är från Sorrento, huset på klippan är hotellet där jag drack drinkar och världens godaste oliver på min semester. Bild 2 och 3 är från Capri, bild 4 är världens sötaste gitarrist på Amalfikusten, sista bilden är fyrverkerier i Venedig – herregud så underbart det ser ut, som en scen ur d’Annunzions Elden som jag skulle citera för er, om jag hade den här… Det var som om blommor slog ut på himlen… som alla årstidernas växlingar… nåt sånt… han sitter i en båt med kvinnan han älskar… förlåt, jag är lite full… jag är dålig på att minnas saker, jag skulle aldrig kunna recitera nånting, ni skulle bara veta vad jag har slitit för att lära mig vissa dikter utantill (Gullbergs ”Vid Kap Sunion”, Rydbergs ”Tomten”, Whitmans ”O Captain, my Captain” – det går aldrig nåt vidare – – – )

Jag tänkte visa the charm of detta hus i Sant Annas skärgård också!

 

landet

 

Sockerärter, trasmatta, porslinkannor och jag… Dagens outfit: Topp H&M, jeans Acne, nagellack Revlons ”Speed dating”. Hårsnodd runt armen av okänt ursprung.

2 kommentarer

Filed under dagbok

2 responses to “the charm of the Italian Riviera samt Östergötlands skärgård

  1. Martin O

    Apropå Sorrento: Att sitta på Excelsior-Vittorias terass och äta oliver och dricka Dry Martini medan solen går ned över Neapel och Capri ligger och glittar ute i havet … jo, det är en slags skönhet på Gudsbevisnivå. (Samma hotell där Nietzsche och Wagner bråkade, f ö.)
    Tack för länken till De Cous arkiv, det var uppskattat.

  2. Therese

    Jaa! Fast jag drack champagne med persikojuice. Och åt så mycket oliver att jag knappt kunde äta middag. Bästa oliverna någonsin!!

Kommentera

