you’d holidayed with kings, dined out with starlets

neil hannon

 

Idag är det den där dagen då jag vill gifta mig med Neil Hannon igen. Jag lyssnade på Divine Comedy när jag åkte hem från stan, det var så fint. When the Lights Go Out All Over Europe! Den handlar om att se på fransk film. Den låter extremt europeisk. Jag älskar allt som är europeiskt. Det beror på att jag endast är intresserad av det västerländska kulturarvet och helst skulle vilja kolonisera samt förslava små fåniga länder som saknar kultur. Jag älskar ordet Europa. Det är så fint! Jag lyssnade på Europop, också med Divine Comedy. Jag förstår inte riktigt vad den handlar om. Är den ironisk? Får man sjunga att man älskar pengar om man inte är ironisk? ”I don’t know what you find funny / about the europop and the love of money?” Bra fråga. Inte riktigt i takt med tiden bara… Fast bäst är A Lady of a Certain Age. Det finns bara dåliga liveframträdanden på Youtube, det är så synd! Det är en underbar låt. Jag såg a lady of a certain age när jag var i Italien. Hon var så fin, hon satt ensam vid ett bord och såg ut som att hon hade varit med om det mesta och därför nöjde sig med enkla nöjen som ett glas vitt på en uteservering, hon var kanske 60 och jätteelegant men så där lite bedagad liksom, då tänkte jag också på Neil Hannon.

Idag har jag köpt världens tightaste kjol! Berättar jag skamlöst. En riktig pencil skirt, lyckas jag bära den på ett snyggt sätt har jag redan kommit iallafall halvvägs mot den där Gina Lollobrigida-höstlooken. Jag har tänkt på Neil Hannon och kjolar. Jag har köpt en kräm* som doftar smultron och nu har jag den på armarna och jag luktar så gott att jag nästan vill äta upp mig själv. Jag köpte hårfärg också. En annan färg än jag brukar eftersom jag fick för mig att jag borde vara lite ljushårigare när det är sommar. Det står stränga instruktioner på förpackningen att man måste MÅSTE göra ett allergitest innan man använder den: Man ska kleta lite färg bakom örat och avvakta 48 timmar och har man inte fått en allergisk reaktion då är det safe, det lät så skrämmande att jag tänkte att det kanske är bäst att göra det så nu sitter jag här med färg bakom örat och har inget särskilt för mig mer än att skriva om min dag i min dagbok. Jag har läst hela Carina Burmans nya roman idag. Jag fick en väldig lust att åka till Visby. Går det bra att göra i början på september? Det är bara olyckor samt svininfluensa på nyheterna. Jag inbillar mig nu att det liksom känns lite bakom örat. Nu ska jag smörja in mina ben med smultronkräm och spegla mig bakom örat. Kyssar.

 

*Det känns fånigt att skriva ”creme” har jag börjat tycka, men jag menar hudkräm alltså. När jag jobbade på Gallup och gjorde undersökningar om konsumtionsvanor handlade några frågor om kräm, och då var man tvungen att tillägga ”och då menar vi alltså kräm som man äter” eftersom ett antal intervjupersoner antagligen hade börjat prata om Nivea och LdB. En gång gjorde jag en undersökning föroreningar i havet, då ringde man till sjömän, det var roligt. Då lärde jag mig vad ordet ”gråvatten” betyder. Det är också ett bra ord! En annan gång gjorde jag en undersökning åt ett politiskt parti, då intervjuade jag en man som tyckte att det var toppen med sexhandeln inom EU. Den konstigaste fråga jag ställde när jag jobbade med marknadsundersökningar var ”Har du hört talas om yoghurt?”.

18 kommentarer

Under dagbok

18 svar till “you’d holidayed with kings, dined out with starlets

  1. Måste du (och Axess) envisas med att sätta likhetstecken mellan Europa och det ”VÄSTERLÄNDSKA kulturarvet”. Europa har en östlig del också: Bysans, rysk och serbisk kyrkokonst, Dostojevskij, Gogol, rumänska författare och skulptörer, Karelen, Saarikoski, Edith Södergran, Elmer Diktonius. Gunnar Ekelöf.

    Ursäkta, bulgariskt vin nu igen (men sen är boxen slut, jag lovar). Annars alla rätt som vanligt.

  2. Therese

    Haha!, meh, här skulle jag vara lite rolig och så blev det fel ändå. Men jag tänker ju faktiskt på annat än västra Europa! Mitt bästa minne av ordet Europa är neonskylten på ett HOTEL EVROPA i Bulgarien.

    (Jag bloggar dessutom inte i Axess regi här… men du, skriv en artikel om nåt från östra delen av Europa! Det är det ju ingen annan som gör… annat än om rysk politik…)

  3. sofia

    Creme är skitfult, så damtidning- ”Unna dig en lyxig creme, frossa i massor av grönsaker…” Unna, frossa, creme, lyxig åh jag har börkat hata damtidningsvokabulär. Äckligt på något sätt, denna lidelse. Nåt perverst över det.

    Europa ja åh så härligt. A song for Europe med Roxy Music är min favoritsignatur för Europa.

    Finfin tex som vanligt!

  4. Promenade och Fin de Siècle har jag liggandes i en låda i källaren–på minidiscar. Minidisc var grejen vid den tidpunkt jag upptäckte Divine Comedy. Nu känns minidisc alldeles förfärligt förlegat, faktiskt värre än kassett-walkman, som åtminstone är lite kultigt hipp (om än praktiskt sett helt oanvändbar i jämförelse med modern teknik…) Har flera andra Divine Comedy-skivor på cd men just de där två tyckte jag nog allra mest om… och så ligger de där, halvvägs mellan hemmet och soptippen.

    Du påminde mig om att jag verkligen måste ordna dem på cd istället. (Jag älskar When Lights Go Out…! Den är väldigt europeisk–och jag kan knappt förklara varför, texten förstås, men också något annat i klangerna, i melodin…)

  5. Min mamma uttalar yoghurt som jogghurrt.

    Dofter, jag älskar alla de banala: jordgubb, vanilj och musk och kryddhyllan hemma är som porr för mig.

    Men det bästa är Guerlainparfymer, oavsett hur fattig jag är så köper jag Guerlainparfymkräm och ibland när jag sitter och arbetar luktar jag så gott att jag får lust att ha sex med mig själv.

    Jag vet inte vem Neil Hannon är men det går väl att åtgärda.

  6. Åh, jag föredrar också EUROPISK kultur, både öst och väst. Vill aldrig åka till orienten eller något annat exotisk. Skall det vara afrikanskinspirerat, bör det gå genom de stora modehusen.

    Divine comedy lyssnade jag på för en månad eller så. Mycket bra. Minns särskiult A lady at a certain age och My best friend (passionshistoria med tre inblandade). Vilken romantiker han är!

    Jag säger bara Schersmin (stavas det så?), en blandning mellan jasmin och smultron. Och gardenia. Och ros!!

  7. Therese

    sofia, ja, ”creme” är lite läskigt kanske… och ja, jag håller verkligen med om damtidningsvokabulären! Särskilt det där med att ”unna sig” saker som egentligen inte alls är kul – typ ”unna dig en kväll då du pysslar om dina fötter!”. Vadå ”unna sig”, vill jag unna mig nåt så involverar det inte en fotfil… Men det är äckligt över huvud taget, det där med att ”unna sig”, nåt slags självbedrägeri..? Alltså, egentligen borde man väl göra saker helt enkelt för att man känner för att göra dem och inte för att man har FÖRTJÄNAT dem, det är något med det där som stör mig, utan att jag kan formulera det märker jag – – –
    Och jaa, Roxy Music! En annan av mina Europa-favoriter är France Galls ”Ma vieille Europe”… fast jag gillar allt med Europa i titeln eller refrängen! (Rätt ofta nöjer jag mig dessutom med geografiska fakta i största allmänhet, typ europeiska städer) Jag gillar till och med Arja Saijonmaas Jag vill leva i Europa… :)

    zooey, jag har laddat hem all min Divine Comedy och har alla låtar huller om buller så jag vet ingenting om album, men det finns alltså ett som heter Fin de Siècle??? Herregud… det låter ju nästan för bra för att vara sant.

    Jenny, jaa, precis så med mig också, gud, vanilj… och kanel… ja, och musk… alltså, jag är nästan sugen på att köpa en liten flaska av min högstadieparfym White Musk från Body Shop har jag insett på senaste tiden. Eller Kiehl’s muskparfym, det är kanske lite elegantare…
    Haha, jag menade för övrigt att jag också fick lust att ha sex med mig själv, eller iallafall med någon som doftar lika utsökt av smultron… fast jag fegade ur när jag skulle skriva det.

    Rävjägarn, så där är det ju verkligen för mig också. Fast man knappt törs säga det :)
    Ja, du menar Our mutual friend? Den har jag lyssnat mycket på också, mycket bra!
    Och ja, ros förresten, det är en underskattad doft! Min sommarparfym doftar ros, nästan enbart ros, det känns liksom… damigt. På ett bra sätt. Som en doft som tillhör någon med ett fint toalettbord eller vad det heter… där det står vackra flaskor och burkar och pudervippor.

  8. Our mutual friend! Ja, så var det. Bitterljuv. Mkt bra.

  9. Ja, A Lady of a Certain Age är också min favorit, titeln är förresten ett citat från Lord Byron, men det är inte (bara) därför låten är så bra … Och så Gin-Soaked Boy, hans roligaste text … Och Absent Friends … Men mest hans röst!

  10. Jag anmäler mig också till A Lady of a Certain Age-fanklubben! Jag gillar också den här – en rad som känns osannolik i en poplåt: ”It was not that long ago it first occurred to me/ That my mother was a person in her own right”. Men själva låten är lite tjatig.

  11. Moa

    Kan vi inte prata lite mer om gråvatten? Vad är det, till exempel. Jag vill verkligen veta.

  12. Javisst, Fin de Siècle, utkommen 1998! En alldeles utsökt titel på ett bra album. Innehåller den oförglömliga Sweden. Inte den bästa låten på skivan, men kanske den roligaste…

  13. Therese

    Philip, vilken låt är det? För den heter väl inte så..? Mina Divine Comedy-kunskaper är ytterst slumpmässiga och spridda.

    Moa, ja, gråvatten! Det var nån före detta sjökapten som förklarade det för mig, jag tror att han ordagrant sa att det är ”vatten kontaminerat av människor” – d.v.s. avloppsvatten, men inte bara från toaletter, utan även allt vatten som människor har tvättat sig i, diskat i, lagat mat i, tvättat kläder i etc… Visst är det ett fint ord! Jag tycker att det låter typ… som en diktsamling av Fredrik Nyberg.

    Förresten, det här med nedladdning… om man nu inser att man exempelvis borde lyssna på Divine Comedys Fin de Siècle-skiva, men inte äger den, måste man köpa den då..? Jag har inte vågat ladda hem nånting sen Ipred, hur gör man nu för tiden..? Beställer billigt från asiatiska nät-skivbutiker eller chansar..? Hur gör ni?
    Det är okej att svara anonymt :)

  14. sofia

    Jenny, min morsa säger jåååghööört

  15. Therese

    sofia, haha! – jag tyckte att det stod ”DIN morsa säger jåååghööört” och tänkte att det var minsann en raffinerad förolämpning…

  16. Therese: Fin de Siècle finns på Spotify, så man kan ju börja där. Jag brukar köpa skivor via iTunes men det kanske är mer praktiskt för mac-användare? Det är länge sedan jag använt pc.
    Ett annat bra ställe att lyssna på enstaka låtar är ju Hype Machine.
    Sedan tror jag i och för sig att man inte behöver vara överdrivet rädd för Ipred-lagar.
    Låten som jag citerade heter Mother Dear, finns på samma album som A Lady.., dvs Victory for the comic muse.

  17. David

    Det verkar ju bara vara de senaste skivorna som går att köpa i Sverige, och då rätt dyrt. Jag köpte nyss ett par av de nämnda skivorna begagnat från Amazon i England. Det känns ändå lite trevligt att ha riktiga skivor med tillhörande häften etc.

  18. Anna

    Play.com har en del Divine Comedy för inte jättemycket pengar. Glöm bara inte att kryssa i priser i euro istället för pund för att kunna beställa från Sverige. (Det blir lite dyrare tror jag, men frakten ingår).

Lämna en kommentar