förlåt att jag inte uppdaterar

Gud vad Alexandra Coelho Ahndoril är vacker! Hur förblir man så vacker? (Inte för att hon på något sätt är lastgammal, men hon är klart vackrare än många andra kvinnor i samma ålder.) Aldrig får man skönhetstips av någon det faktiskt vore relevant att få skönhetstips av – allt man får är exempelvis Charlotte Perelli, jag har fått jättemånga skönhetstips av Charlotte Perelli i alla de sladdriga shoppingtidningar jag envisas med att köpa när jag ska åka tåg, och inget av dem har jag tagit till mig på något vis, jag struntar faktiskt i hur Charlotte Perellis skönhetsrutiner ser ut. Jag fyller år idag (ni måste inte säga grattis nu, jag tänker alltid att det ser fånigt ut med en massa ”grattis!” i kommentarfältet på bloggar, men, ni får om ni vill…) så min upptagenhet vid mitt åldrande når kanske sin peak just idag, när tidningarna är fulla av bilder på Alexandra Coelho Ahndoril. Bilden i DN är bäst, helt breathtaking, i en park av något slag, jag undrar om det är en alldeles nytagen bild för jag tycker att det ser ut som sensommarljus och sensommargrönska, med lite god vilja kan man nästan tycka att Alexandra Coelho Ahndoril är placerad i ett landskap värdigt Prins Eugen eller Richard Bergh. (Jag törs inte använda bilden i min blogg så ni får klicka här och se den i sitt originalsammanhang.)

Förlåt att jag uppdaterar lite dåligt, jag skriver så mycket annat att jag mjölkar ur min hjärna fullständigt och inte har haft ett enda tanke att fästa i det lilla textfältet i WordPress när jag har satt mig och försökt de senaste dagarna. Plus att jag känner mig stressad hela tiden, jag har ingen blogg-ro. Jag ska uppdatera lite bättre när den återvänder, tills dess kan ni titta på denna målning av Alphonse Mucha, som alltså inte bara gjorde planscher. Det är hans döttrar, den är målad 1919 och visst påminner den om Carl Larsson?  Så mycket att man nästan kan tänka sig att han sett Carl Larssons bilder från Sundborn och tänkt att det där ser minsann trevligt ut, så vill jag också måla. Det är väl i och för sig inte omöjligt. Bra tanke. Okej, hej hej, kyss.

 

Alphonse Mucha - his children

13 kommentarer

Filed under dagbok

13 responses to “förlåt att jag inte uppdaterar

  1. Urban

    Grattis!

    Jo, Larsson är Sveriges Mucha. Jag har tyckt att Muchas planscher har en del gemensamt med Larssons illustrationer och använt det för att förklara för de som inte vet vem Mucha var. Då brukar jag alltid göra ett undantag av typen ”Som Larsson om man bortser från Akvarellerna från Sundborn”.
    Det var nog onödigt. De är lika. Fast Mucha har en annan – mörkare – färgskala.

    U.J.

  2. Therese

    Tack Urban!
    Och ja, jag har också ofta tänkt på likheten mellan Mucha och Larsson, fast det har nästan enbart varit i stilen: konturerna och det slingrigt jugend-aktiga, och bara i Muchas affischkonst. De flesta målningar jag sett av honom tidigare har, som du skriver, varit betydligt mörkare, mer storslagna liksom, nästan fantasyaktiga, enormt fascinerande. Men i den här målningen är det ju likt Larsson i motivet också, det är ju nästan som att han hämtat rekvisitan direkt från Sundborn :)

  3. Anna

    Grattis! Hoppas du får en fin födelsedag.

  4. Vi här på UR har faktiskt ätit tårta idag (ja, det var för att fira din födelsedag, vi sjöng också, mkt trevligt).

  5. Therese

    Rävjägarn, åh, verkligen fint av er! :D

    Anna, tack!

  6. Grattis Therese!

    Jag är fortfarande lite upprörd över missnöjet med att vara född i augusti!

    Denna utmärkta månad, denna mest melankoliska av månader, denna mest gotiska av månader…

    Rävjägarn, UR, vadå UR?

  7. Soy

    Grattis Therese! Och du är supervacker, strunta i alla skönhetstips. Dessutom, om det vore lika intressant i världen att sminka, peela, föna en tanke så skulle världen vara mer intressant och du skulle vara Charlotte pirelli.

  8. Gratulerar på födelsedagen!
    Du verkar ha något emot hösten. Jag kan faktiskt rekommendera Berlin denna årstid, det är skönt att slippa sommarturisterna. Lita på mig eller inte. Men Prag är ju ännu bättre då.

  9. Therese

    Tack, vad ni är snälla..!
    Jenny, jag tror att jag skulle älska augusti, av precis de anledningar du anger, om jag inte fyllde år just då… det liksom förenar det melankoliska och gotiska (och det uppenbara förfallet i naturen) med mitt eget åldrande, det är lite mer än vad en känslig person som jag pallar…

    Torbjörn ,när det väl blir höst på riktigt tycker jag att det är toppen. Typ när jag vaknar imorgon och födelsedagandet är över :)

  10. lysandeutsikter

    Grattis! Jag har läst dig i många år nu(fyra, det är väl många?) men aldrig sagt grattis fast jag kommer ihåg när du fyller år och allt. Känns trevligt att få säga det nu. Jag fyller också år på hösten men jag tycker nog det är den bästa årstiden att bli äldre på, det är ju ett vackert förfall. Men jag ska kanske återkomma om några år när åldersångesten är värre. Hoppas du hade en fin födelsedag!

  11. Therese

    lysandeutsikter: Tack!!

  12. J.M! UR = Utbildningsradion (old school-medieföretag, mer eller mindre statligt)

  13. Här några fina sensommarpoeter: Bo Setterlind (född 24 augusti), J W von Goethe (28 augusti).

Kommentera

