i all hast

Eftersom det börjar kännas som tjänstefel att inte kommentera det litterära manifestet i DN idag så gör jag nu det mycket kortfattat: Jag tycker att det är utmärkt. Jag kunde ha skrivit under det själv.

Poängen är givetvis inte att all litteratur i hela litteraturhistorien borde ha skrivits enligt de där punkterna, eller att all litteratur i all framtid bör göra det, eller att all samtida litteratur som inte följer dem är dålig – poängen är att det just nu, hösten 2009, är relevant att påpeka att den svenska prosan dras med en samling frekvent förekommande egenskaper och att alla inte tycker att detta är något positivt. (Vissa av egenskaperna är ju i ärlighetens namn mindre frekvent förekommande än andra, och dessutom mindre av problem, men jag tycker att det finns en poäng i alla.)

Eh, sorry för min brist på substans, jag är så himla trött. Jag ville bara säga att jag är för. Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad man är emot när man är emot, men en massa människor verkar ju vara väldigt mycket emot, så: Jag är alltså för. Godnatt.

 

esther_williams

Jag rundar av det hela med en fullständigt omotiverad bild på Esther Williams.

 

7 kommentarer

Filed under dagbok

7 responses to “i all hast

  1. Olof

    Ur manifestet: ”3. Skönlitteraturen ska inte självsvåldigt exploatera försvarslösa människors livs­historier. Vi lovar att låta Elis Schröderheim, Hinke Bergegren, drottning Hedvig Eleonora, Erik Gustaf Geijer, Maria Christina Kiellström och alla andra döda få vila i frid.”

    Instämmer!

    Visst är det väldigt problematiskt när man genom litteratur försöker tolka någon annans liv, särskilt en död person? Behandlar vi inte denna person orättvist? Även om vi är medvetna om det skönlitterära formatet läser vi ju in saker som inte nödvändigtvis är riktiga. Nä, låt fiktion vara fiktion. Du skrev ju själv just en positiv recension om Ellen Key-boken, så hur står du i denna fråga?

  2. Urban

    Har jag missat en snackis nu? Tydligen. Men manifestet fick mig att läsa tidningen lite längre i morses.

    Själv säger jag Nja till tiotalisterna.

    Jag håller egentligen med om det allra mesta de säger. Det har varit väl mycket krångligheter och ett absolut överskott på mord och shopping i bokfloden på sistone (dock inte i samma böcker). Ändå är jag skeptisk av ett par anledningar, kanske framförallt för att det känns lite kampanjmässigt att utropa sig till tiotalisterna sådär.

    Jag tog mig friheten att skissa på några egna punkter: http://101ord.blogspot.com/2009/08/maniskt-fast-manifest.html .

    Men visst, betyder det här att de kommer skapa svinbra romaner utifrån de reglerna så har jag verkligen inga invändningar.

    U.J.

  3. Therese

    Olof, jo, jag instämmer ju också, trots den glada Jordahl-recensionen – jag tycker verkligen att hon har skrivit en bra bok, så det kändes taskigt att använda recensionen av den som utgångspunkt för en diskussion om grejen med romaner som bygger på riktiga personers levnadsöden. Men även med de moraliska aspekterna helt åsidosatta så tycker jag att det är lite tråkigt och fantasilöst och har gjorts lite för många gånger nu: jag längtar betydligt mer efter romaner som är helt och hållet påhittade, där någon har suttit och tänkt ut en riktigt bra story.

  4. fransyskan H

    Men sa var det ju det där med ”mellan löjligt och sublimt”…
    Visst kan man säkert tycka det är aningen för mycket att ett gäng unga författar kör kampanj och proklamerar sig som tiotalister. Samtidigt far det faktiskt mig att jubla och bli väldigt entusiastisk. Efter 68’s ”l’auteur est mort” (f-y-r-t-i-o-ett ar sedan…!) och nu ar av, visst deckare (men det kan väl a andra sidan vara trevligt, olika genres maste finnas och har i alla fall ”satt Sverige pa kartan igen”, vilket har fatt som följd, delvis, att man i Frankrike har möjlighet att upptäcka fler översatta svenska pa väldigt länge och DET är ju positivt), men ocksa ar av introspektivt letande efter verkligheten, « jag gör ditten och jag känner datten », känns det väldigt roligt att en grupp satt sig ned för att definiera vad den nutida litteratur de vill skapa och stâ för ska grunda sig i. Och att de vill utga fran berättandet – och assumera att vara berättare.
    Vad det blir av’et är givetvis en annan fraga, men att här i alla fall finns en ambition att ha klara mal, se framat och inte upprepa historien tycker jag är toppen! – Och visst är parallelen till hela figurationsdebatten väldigt intressant?!

  5. Pingback: Litteratur ej språkkonst « Nemokrati

  6. Jag tycker att det är synd att skapa såna här restriktioner – t ex var ju Livläkarens besök en i min smak mycket bra roman.

  7. Therese

    komigenuva/Nemokrat/vad du nu heter som har mycket bestämda åsikter överallt i denna fråga men av någon anledning vill vara anonym: du verkar inte ha läst mina inlägg över huvud taget om du invänder att Livläkarens besök var en mycket bra roman. Ingen tycker att den inte borde ha skrivits. Man skulle ju dock kunna invända att ingen av de författare som har undertecknat manifestet kommer att skriva romanen Livläkarens besök en gång till, om det nu är något man går omkring och hoppas på, eller, kanske mer realistiskt, att ingen av dem lär skriva en roman som är mycket lik den, men det finns det ju säkert andra som känner sig hågade att göra.
    Manifestet gäller sju författare som varken vill bränna redan skrivna böcker eller tvinga alla att följa deras regler, så jag har lite svårt att förstå upprördheten.
    Jag förstår inte heller varför du tror att det inte skulle vara möjligt att skriva böcker som ”kommunicerar, berör eller oroar” efter dessa förhållningsregler – det är ju att säga att det enda som kan kommunicera, beröra eller oroa är just de beståndsdelar som dessa författare väljer bort… och det tycker jag helt enkelt inte håller. (Sorry, denna invändning borde jag kanske ha framfört på din blogg, men jag har för mycket att göra för tillfället för att föra debatt på flera fronter :)

Kommentera

