en doft av vanilj

Hej! Förlåt att jag inte har uppdaterat nu igen. Jag har gjort en massa andra saker. Jag har varit på Bonniers fina fest på Nedre Manilla till exempel, som jag insåg dagen innan den ägde rum att jag visst blivit inbjuden till, och så var jag tvungen att åka till Stockholm och gå på den och det var toppen, och sen var jag tvungen att släpa mig ur sängen dagen efter och pressa fram en åsikt om mot-manifestet som publicerades i DN igår, och skriva en artikel om det på tåget och somna utmattad och vakna och skriva en recension och tänka att herregud, vad skrev jag i den där manifest-artikel egentligen, fast sen när jag vågade läsa den igen tyckte jag att den var helt okej. Här är den. Bra rubrik! Jag citerar Chris Lowe. Jag tycker att manifest nummer två var ett enda trams och snömos och att det är märkligt att skriva under en text där man säger att man inte står för någonting, men uppenbarligen är det något som många författare gärna vill göra. Fast idag orkar jag kanske inte diskutera manifest mer. Jag for till Ikea för att köpa en soffa, men alla var fula. Jag fick en skrivbordslampa och hundra doftljus och en påse geléfiskar iallafall. Här provsitter jag en soffa:

 

på ikea

Ektorp, tvåsits, ej maskintvättbar klädsel.

 

En glimt av min vardag! Jag har läst pyttelite i Incestens hus, samtidigt som jag läste Agneta Pleijels Syster och bror, som är lite incestuös också, och så har jag sett halva Fire walk with me, som jag skam till sägandes aldrig sett förut, så där har vi ett litet hösttema kanske. Nästa vecka ska jag vara i Stockholm igen, jag känner för att gå på Gunnel Wåhlstrand-utställning, plus att jag ska på konstseminarium, plus på Christopher Rådlund-vernissage, plus på Carl Wilhelmson-utställning, jag blir utmattad bara av att skriva om det här. En konstvecka! Det blir fint. Nu har jag uppdaterat er om hela min kalender. Det är bara för att jag för en gångs skull har något att skriva när det gäller min kalender, oftast är den mycket tom. Nu ska jag mysa lite med doftljusen. Ja, sorry för brist på substans i detta inlägg, jag ville mest säga hej. Hej, hej.

11 kommentarer

Filed under dagbok

11 responses to “en doft av vanilj

  1. Hej, Therese!

    Novellerna som du är så hemlighetsfull om – vilka är de? Du lovade att avslöja det… En gissning: Lina Wolff?

  2. Per

    Jag gillade verkligen din Expressen-artikel, och tänkte något liknande när jag läste det synnerligen poänglösa mot-manifestet. Framförallt stör jag mig på att det i mina ögon är sken-tolerant; en kritiker/författare som Aase Berg är väl inte alls så där ”anything goes”-aktig i sin dagskritik? Jag tycker om henne, just för att hon har så extremt starka åsikter och kan formulera dem, även om jag sällan håller med. Men senast jag kom ihåg dömde hon ut såväl deckargenren som ”fascistisk”, Harry Potter-böckerna som ”fascistiska”, Tomas Tranströmer och Bruno K Öijer som ”kitsch” som ”den yngre generationen” tydligen inte kan ta på allvar, estradpoesi i Bob Hansson-anda, kvinnliga poeter som romantiserar sin egen kvinnlighet (i brist på bättre uttryck) etc. Det är väl allt annat än den där ljumna ”alla kan tralla”-tanken som genomsyrar motmanifestet?

    Då tycker jag det är mycket ärligare att manifestera sina ståndpunkter öppet och tydligt som de första författarna gjorde.
    Så, ja, jag håller med och tycker det var jättebra skrivet. Det var nog bara det jag skulle säga.

  3. sofia

    Åh hej själv!

    Fint att få inblick i din vardag.

  4. Ja, Expressenartikel var inte dum.

    Jag tycker inte att du skall sitta i Ektorp. Satsa på något i Empir istället. Jättebilligt på Auktionsverket/Stadsauktion.

  5. Jag tyckte också att mot-manifestet var lite… ja. Det verkade mest som något lite skämtsamt där man bara vände allt i det egentliga manifestet till sin motsats.

    Jag visste inte att Syster och bror var smått incestuös! Men jag vill ändå läsa den.

  6. Therese

    Martina, hm, jag återkommer om det i början på nästa vecka :)

    Per, tack!!!

    Rävjägarn, jo, jag vet! Grejen är att jag måste köpa en soffa av någon som levererar hem den åt mig, så att bara gå till Emmaus eller Myrorna, som vore det enklaste annars, funkar tyvärr inte. Auktionsverk hade jag iofs inte ens tänkt på… jag borde kolla runt ett varv. Men soffan måste vara skön att sitta i också, och inte liksom bara väluppfostrat på kafferep utan att ligga knöla omkring i när man läser en bok och så, det måste vara mjuka armstöd som man kan luta ryggen emot och den måste kännas mysig att sjunka ner i – vad jag egentligen borde ha är väl en gammal sjuttiotalssoffa i plysch, det är det skönaste som finns… Alla Ikea-soffor var dock så himla fula. Uh!

  7. Claes

    Jag såg dig på Manilla. Blev inte av att hälsa och tacka för din blogg. Däremot sade jag hej till vilt främmande kändisar i tron att vi var bekanta. Hej, hej.

  8. Myrorna kör hem, minns inte vad det kostar. Jag köpte min nyrokokogrupp där för 3500 för två år sedan. Jag hyrde dock släp för att forsla hem (det var första gången för mig!). Kan tänka mig att de tar 500 ellar så. Den soffan funkar att läsa i, man kan göra lite vad som helst i den upptäcker man efter ett tag. I början kändes den stel, jag satt annorlunda t.ex. Efter ett tag ändrar man sina vanor och då blir ens nya soff-jag det vanliga jaget.

  9. Läsare

    Det är alltid någon som redan sagts det som borde sägas. I det här fallet Gunnar Björling.

    ”Minst av allt vill någon läsa vad du skriver. Därför bör du skriva vad du innerst tänker och avser, d. ä. skriva det som du knappast själv begriper. Och håll noggrant i minnet att ingen vill läsa eller begripa dig. Därför skall du skriva bara vad du menar, såsom för din egen håg, och skriva utan hänsyn för den ovillige läsaren – att betvinga honom.”

  10. Nu vet jag vad för slags möbel du behöver:
    http://www.auktionskompaniet.com/items/65157-kanape-nyrokoko-1800-tal

    Tyget var väl sådär.

  11. fransyskan H

    Fire, walk with me – minns att jag blev rejält besviken efter de höga förväntningar tv-serien framkallat… Men det var da det. Vad tyckte du? (Kanske är den bättre när man just faktiskt INTE har serien alltför färsk i minnet. Fast… Jag tror inte det).

Kommentera

